۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۳۰۶۵۲
مقام اول دعاخوانی حوزه علمیه اصفهان‏:

دعاخوانی و مدح اهل بیت در دروس آموزشی حوزه لحاظ شود

حجت الاسلام موسوی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی جدی در مباحث قرآنی و مدح اهل بیت(ع) در حوزه های علمیه، گفت: امیدوارم در آینده شاهد آن باشیم که دروسی از نظام آموزشی حوزه ها به دعاخوانی و مدح اهل بیت(ع) اختصاص یابد.
دعا و مدح اهل بیت

حجت الاسلام سید مرتضی موسوی، مقام اول مسابقات قرآن حوزه علمیه استان اصفهان در رشته دعاخوانی، ‏در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تأثیر رشته دعاخوانی بر امر تبلیغ روحانیان و لزوم کیفیت بهتر این رشته در نزدیک شدن به فضای واقعی مورد نیاز طلاب و مبلغان دین، گفت: امیدواریم این مسابقات واسطه ای شود تا بیشتر از گذشته در حوزه های علمیه به این موضوع و ضرورت پرداخته شود.

وی با اشاره به عدم برنامه ریزی سیستمی و سازماندهی شده برای پرداختن به بحث دعا و روضه خوانی در حوزه های علمیه، ادامه داد: اینکه این رشته در مسابقات قرآن حوزه علمیه استان اصفهان وارد شده در نتیجه احساس ضرورت آن برای طلاب بوده، اما آنچه امروز تحت نام مسابقات دعاخوانی در حوزه علمیه پیگیری می شود مقداری با فضای واقعی که باید طلاب خود را در معرض آن قرار دهند و در آینده حتماً با آن سر و کار خواهند داشت فاصله دارد.

مقام اول رشته دعاخوانی مسابقات قرآن حوزه علمیه اصفهان افزود: امیدوارم روزی فرا برسد که بحث قرآن و مدح اهل بیت(ع) در حوزه های علمیه به صورت جدی و سیستمی در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد و حتی شاهد آن باشیم که دروسی از موارد درسی حوزه به این امر اختصاص یابد تا طلاب بهره بیشتری از نظام آموزشی حوزه های علمیه ببرند.

حجت الاسلام موسوی بیان داشت: لازم است تا دقت بیشتری در زمینه نمره دادن و در نظر گرفتن مواد امتیازات در رشته دعاخوانی لحاظ شود، چرا که دعاخوانی باید همراه با مدح اهل بیت(ع) یا ذکر مصیبت و گریزهای متناسب باشد و نیاز به پیش زمینه هایی دارد که برای اجرای آن در مجالس اهل بیت(ع) قطعاً باید مورد توجه قرار گیرند، اما در مسابقات معمولاً توجه اندکی به این مسائل می شود که امیدواریم در آینده این روند اصلاح شود و این موارد هم در امتیازات لحاظ شوند.

وی گفت: همه مطالب دعاخوانی و گریزها و ذکر مصیبت و روضه ها و مداحی ها باید در کنار یکدیگر ذیل مفهوم رشته دعاخوانی قرار گیرند، حتی اگر نیاز باشد ایرادی ندارد که نام این رشته از دعاخوانی به نام مناسب تر دیگری تغییر کند تا محتوا و ارزش آن هم رشد کند و داوران هم بتوانند با تعدد فاکتورهای امتیازدهی انتخاب بهتری داشته باشند.

مقام اول رشته دعاخوانی مسابقات قرآن حوزه علمیه اصفهان ‏‏تصریح کرد: اگر طلاب در کنار آموزش دروس اصلی حوزه نظیر فقه و اصول و ادبیات عرب بتوانند دروس جدیدی مثل دعاخوانی و مدح اهل بیت(ع) را نیز به صورت تخصصی طی کنند و آشنایی کامل با فنون این موضوعات با بهره مندی از اساتید فن در حوزه ها پیدا کنند در آینده بسیار راحت تر و مؤثرتر می توانند به وظایف خود در ارائه معارف ناب تشیع به جامعه عمل کنند. /869/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات