۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۹۴۶۶
یادداشت؛

سودای اسرائیلی تجزیه دولت‌ها به ریز دولت‌ها

هرچه زمان جلو مي‌رود ابعاد بيشتري از نقش رژيم صهيونيستي در برگزاري همه‌پرسي جدايي منطقه اقليم كردستان عراق آشكار مي‌شود.
اسراییل
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، هرچه زمان جلو مي‌رود ابعاد بيشتري از نقش رژيم صهيونيستي در برگزاري همه‌پرسي جدايي منطقه اقليم كردستان عراق آشكار مي‌شود. در اين راستا عماد علو، مشاور مركز اروپايي مبارزه با تروريسم با بيان اينكه اسرائيل عامل تحريك مسعود بارزاني، رئيس كردستان عراق براي جدا شدن از عراق است و از اين سياست پشتيباني مي‌كند، تصريح كرد: تل‌آويو تلاش مي‌كند براي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي نفت و صنايع در كردستان عراق، شركت هايي را كه از سوي ژنرال‌هاي اسرائيلي اداره مي‌شود، وارد عمل سازد. البته پيش از اين نيز اخبار و شواهد زيادي دال بر خريد نفت منطقه اقليم از سوي رژيم صهيونيستي منتشر شده بود.
 
كما اينكه اين موضوع در خصوص خريد نفت داعش نيز صادق بود يكي از دلايل آن فروش ارزان نفت توليدي در منطقه اقليم و مناطق تحت تصرف داعش بوده است. در واقع زماني كه زمزمه برگزاري همه‌پرسي جدايي منطقه اقليم بر سر زبان‌ها افتاد يك ارزيابي از روند تحولات منطقه و معادلات حاكم بر آن نيز نشان مي‌داد كه برگزاري اين همه‌پرسي در مقطع كنوني به نفع دو بازيگر آشوب‌ساز منطقه يعني داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري يا رژيم صهيونيستي تمام خواهد شد كه در چند سال اخير شكست‌هاي سنگيني را متحمل شده‌اند. لذا احتمال مي‌رفت كه اين دو بازيگر برگزاري اين همه‌پرسي را به محمل و ابزاري براي جبران شكست‌ها و ناكامي‌هاي خود تبديل خواهند كرد و ديگر بازيگران نيز مجبور خواهند بود با آن مقابله كنند و بر همين اساس مي‌توان گفت بخش عمده‌اي از سرسختي‌هايي كه بعد از برگزاري همه‌پرسي اعمال مي‌شود، به اين دليل است كه اجازه داده نشود بازيگران آشوب‌ساز و شكست‌خورده در منطقه بتوانند از اين مسئله بهره‌برداري كنند. نكته قابل تأمل در اين زمينه اين است كه بعد از اظهارات رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه درباره نقش و دخالت رژيم صهيونيستي در برگزاري همه‌پرسي جدايي اقليم عراق، وقتي بنيامين نتانياهو خواست به اين اظهارات پاسخ دهد، باز نتوانست حمايت خود را از آن پنهان كند و گفت: «با اين حال به طور طبيعي از خواسته مردم كرد و بلندپروازي آنها حمايت مي‌كنيم.»
 
از ديگر سو شاخص‌هاي موجود حاكي از اين است كه رژيم صهيونيستي در خصوص برگزاري همه‌پرسي جدايي كاتالونيا از اسپانيا نيز رويكرد مشابهي اتخاذ كرده است و علاوه بر اينكه نمايندگاني از پارلمان اتحاديه صهيونيسم به عنوان ناظر در برگزاري اين همه‌پرسي نقش داشتند بلكه دیروز روزنامه صهيونيستي جروزالم پست، از جزئياتي پرده برداشت كه نشان مي‌دهد از چند سال پيش ارتباطاتي ميان مسئولان محلي كاتالونيا و رژيم صهيونيستي در جريان بوده است و در واقع اين منطقه به حمايت صهيونيست‌ها چشم دوخته‌ است. به نوشته اين روزنامه، آرتور مس، رئيس پيشين دولت محلي كاتالونيا سال 2013 به همراه شهردار بارسلونا و يك هيئت تجاري به اسرائيل سفر كرده بود. وي در اين سفر با شيمون پرز، رئيس وقت و يعير لاپيد، وزير وقت اقتصاد اسرائيل ديدار و گفت‌وگو كرده بود. براساس گزارشي كه آن زمان منتشر شد، مَس در ديدار با پرز درباره روند استقلال كاتالونيا با وي گفت‌وگو كرده بود. رسانه‌هاي اسپانيا اعلام كردند برخلاف قوانين اما ظاهراً به اصرار مَس، از پرچم اسپانيا در اين نشست استفاده نشده بود و اين دو مقام در برابر دو پرچم اسرائيل با يكديگر گفت‌وگو كرده بودند.
 
 پس از ديدار با لاپيد، خبرگزاري كاتالان به نقل از مَس نوشت: اسرائيل از بسياري جهات شريك راهبردي كاتالونيا محسوب مي‌شود و اينكه هدف از اين سفر تقويت همكاري‌ها و حفظ روابط خوب دوجانبه بين اسرائيل و كاتالونيا بوده است. اما در مورد اينكه چه عواملي موجب شده است رژيم صهيونيستي از همه‌پرسي جدايي كاتالونيا حمايت كند به دو عامل مي‌توان اشاره كرد؛ نخست اينكه اسپانيا ميزبان نخستين كنفرانس صلح خاورميانه بر اساس مبادله زمين در برابر صلح بود كه راستگرايان صهيونيستي هيچ وقت دل خوشي از آن نداشته و ندارند و دوم اينكه بر اساس طرحي كه در دانشگاه استفورد امريكا (كه‌پاتوق راستگرايان مسيحي و صهيونيستي است) تهيه شده تشكيل بيش از 6 هزار واحد سياسي در جهان پيش‌بيني شده و از اين ديد آنچه كه بناست در منطقه اقليم عراق يا كاتالونياي اسپانيا اتفاق بيفتد، بخش كوچكي از طرح بزرگي است كه اساساً اين طرح نه الان بلكه از چند دهه پيش آغاز شده است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ
ارسال نظرات