۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۲۸۸۰۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌ شرقی

برگزاری همایش «۷۲ بغض بوم»، انتشار ٦ عنوان کتاب جدید از آثار نویسندگان مراغه و نظارت بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورا از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایججان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مینا نیک رزم، مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم با حضور اساتید، پیشکسوتان هنری و بیش از 100 هنرمند عرصه هنرهای تجسمی استان در رثای سید و سالار شهیدان برگزار می شود.

دبیر اجرایی همایش 72 بغض بوم با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این سوگواره هنری تولید آثار هنری برگرفته از مفاهیم عاشورایی به زبان هنر است، افزود: در این همایش هنرمندان فعال رشته هنرهای تجسمی در زمینه نقاشی، تصویرسازی، نقاشی خط و خوشنویسی، با خلق آثار مفهومی عاشورایی به سوگواری خواهند پرداخت.

وی گفت: دهمین سوگواره هنرهای تجسمی « 72 بغض بوم» 6 مهرماه سال جاری برابر با هفتم محرم الحرام از ساعت 10 الی 18 در مجموعه فرهنگی سینمایی قدس حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است بخش خوشنویسی این سوگواره با همکاری انجمن خوشنویسی تبریز برگزار می شود.

انتشار ٦ عنوان کتاب جدید از آثار نویسندگان مراغه
احمد دادرس فیاض، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه از چاپ و انتشار 6 عنوان کتاب جدید از آثار نویسندگان این شهرستان خبر داد و افزود: این کتاب ها از آثار نویسندگان و مولفان مراغه در موضوعات مختلف تاریخی، فلسفه، داستان فارسی و روانشناسی منتشر شده است.

وی ادامه داد: کتاب 'جان ‌‎های شیفته' اثر علی مرادی مراغه‌ ‎ای از نویسندگان این شهرستان بوده که در زمینه نقدهایی بر تاریخ جنبش چریکی در ایران دوره‌‎ پهلوی با تأکید بر چریک‌ ‎های آذربایجان در ٤١٢ صفحه به رشته تحریر در آمده و در انتشارات نسیم کوثر به چاپ رسیده است. کتاب 'او چه می‌‎گوید؟' اثر زنده یاد آرش عباسی نیز در زمینه پژوهشی در تفکرات مردان بزرگ اندیشه در 825 صفحه بوده و توسط انتشارات مکتب اسنوند منتشر شده است.

دادرس فیاض گفت: همچنین کتاب 'ارتقای عزت نفس' در زمینه روانشناسی اعتماد به نفس، موفقیت شغلی و جنبه‌‎ های روان ‌‎شناسی آن‌‎ و نیز کتاب 'سلامت سازمانی و عملکرد' در زمینه بررسی رابطه‌‎ سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس از آثار بهروز خویشی و صفا اکبری در انتشارات آیدین کتاب به چاپ رسیده است.

وی افزود: کتاب 'صدای بلند تنهایی' اثر معصومه علی‌‎ فام در قالب داستان بوده و توسط انتشارات پارلاق ‌‎قلم و نیز کتاب 'ساحل رهگذر' اثر صدیقه قنبرنژاد در زمینه داستان توسط انتشارات آیدین‌‎ کتاب به چاپ رسیده است.

تمجید فرمانده سپاه عاشورا از سوگواره تجسمی 72 بغض بوم 
سردار غلام‌عسگر کریمیان با تشکر از فعالیت های حوزه‌ هنری آذربایجان‌شرقی برای برگزاری چنین برنامه هایی اظهار داشت: ما از تحرک حوزه هنری استقبال می‌کنیم و در عمل حاضر به ارتباط بیشتر و تداوم تعامل تا بازدهی کامل هستیم.

وی با تامل در یکی از آثار نقاشی که در مرحله‌ اجرا بود و گفتگو با خالق آن گفت: با تاسی از این تابلو باید بگویم این همایش به من حس پرواز داد. وی در ادامه گریزی به دفاع مقدس زد و افزود: دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز عاشورا و کربلای ایران اسلامی بود.

کریمیان ضمن درخواست از هنرمندان برای دریافتن کربلای ایران، گفت: عامل به وجود آمدن کربلای ایران، عاشورای حسینی است. هر پیامی که از زبان هنر جاری گردد ماندگار است و چه بهتر که آن پیام بر گرفته از نهضت عاشورا باشد. 

نظارت بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورا
امیرحسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع)، در جلسه هماهنگی اکیپ‌های نظارت بهداشتی این اداره کل، آمادگی کامل اداره کل دامپزشکی استان را جهت نظارت بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام کرد.

وی گفت: امسال 66 اکیپ ثابت و سیار متشکل از 123 دامپزشک و بازرس بهداشتی گوشت، در تبریز و سایر شهرستان‌های استان به صورت رایگان بر ذبح دام‌های قربانی عزاداران حسینی در ایام تاسوعا و عاشورا نظارت خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تأکید بر تأمین سلامت و بهداشت جامعه و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است اما بر اساس تبصره 2 ماده 2 آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت مبنی بر اینکه کشتار دام‌های قربانی در مراسمات مذهبی در خارج از کشتارگاه مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه اکیپ‌های ثابت و سیار این اداره کل در روز تاسوعا بعد از ظهر و در روز عاشورا از ساعت 7 صبح آماده بازرسی و نظارت شرعی و بهداشتی بر دام‌های قربانی می‌باشند.

بهداد خاطرنشان کرد: اکیپ‌های ثابت در شهرستان تبریز در محل کشتارگا‌ه‌ تبریز و شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز و در شهرستان‌ها در محل کشتارگاه‌های دام و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان آماده نظارت بر کشتار دام‌های قربانی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت از آنجایی که هدف از اجرای این طرح ارائه خدمات بهداشتی برای عزاداران حسینی در سطح استان است، از مردم خواست برای بهره‌گیری از خدمات اکیپ‌های سیار در تبریز با شماره‌های 4439272 و  4442533،  و در شهرستان‌ها با تلفن 1512 تماس حاصل کنند./935/پ204/ب1

ارسال نظرات