۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۲۸۴۵۰
حجت الاسلام ربانی:

خطبا در منابر متناسب با نیاز مخاطبان سخن بگویند

استاد سطح عالی حوزه علمیه محرم را دریای خروشان معارف الهی نامید و بر تلاش برای تقویت مجالس عزاداری تأکید کرد.
پنجمین روز مراسم عزاداری محرم تجمع یا حسین گویان تبریز

حجت الاسلام جواد ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به برکات عزاداری امام حسین(ع) عنوان کرد: مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) در طول سال در کشور ما و برخی کشورهای دیگر وجود دارد اما اوج و گستردگی آن در محرم و صفر است که باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

وی افزود: یکی از برکات این عزاداری ها این است که مردم در سایه ابراز احساسات و عواطف در عزاداری، با مسائل و معارف دینی آشنا می شوند و هرچند مردم برای عزاداری در مجالس حضور پیدا می کنند اما از طریق خطبا و سخنرانان با آیات قرآن، روایات و دستورات دینی آشنا می شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: همین موضوع سبب می شود تا مردم معارف دینی را فرا گرفته و بسیاری از آنها که شاید در طول سال فرصت مطالعه پیرامون معارف و مسائل دینی را نداشته باشند، به برکت این مجالس با فرهنگ دینی آشنا می شوند.

وی رونق منبرهای سنتی را یکی از لازمه های مجالس عزاداری دانست و خاطرنشان کرد: بحمدلله امروز با حضور سخنرانان خواب و توانا در مجالس عزاداری، مسائل مختلفی در حوزه های اخلاق، فرهنگ، سیاست و اعتقادات در منبرها بیان می شود که نیاز است تا توجه به منبرها بیشتر شود.

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: البته خطبا باید در منبرهای خود متناسب با نیاز مخاطبان سخن بگویند و با استعداد و نیاز سنجی منطقه و یا محلی که به ایراد سخنرانی می پردازند، بتوانند تأثیر و نفوذ خوبی در مردم ایجاد کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تأکید کرد: همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» ما هرچه داریم از مجالس امام حسین(ع) است و پیروزی انقلاب و نهضت بزرگ اسلامی به برکت این مجالس بود.

وی افزود: این مجالس و محافل عزاداری فرصت بزرگی است که در اختیار شیعه قرار گرفته و باید از آن بهره برد و اگر نقایصی در عزاداری ها وجود دارد، آنها را برطرف کرد و از این دریای خروشان معارف الهی برای معرفت افزایی جامعه استفاده کرد.

حجت الاسلام ربانی ابراز کرد: عزاداری ها باید صحیح و طبق روشی که اهل بیت(ع) دستور داده و سفارش کرده اند برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همه بکوشیم تا ماه محرم به ویژه عاشورا بهتر و بیشتر تقویت شود و ان شاءالله تا قیامت اساس عزاداری ها را زنده نگه داریم چراکه اراده خداوند براین قرار گرفته که یاد و عظمت و عزای امام حسین(ع) و یارانشان تا قیامت باقی بماند./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات