۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۲۷۳۷۸

اهمیت و جایگاه تبلیغ دین

نوع و ابزار تبلیغ باید برای طلاب و مبلغان به درستی و دقیق شناسانده شود تا بتوانند راهکارهای علمی و عملی آن را در فضای بیرونی اجرایی کنند.
نقد و نظر

ابلاغ یعنی رساندن و تبلیغ یعنی رساندن احکام و عقاید و اخلاق دینی به مردم.

تبلیغ دین یکی از ضرورت ترین و برجسته ترین وظایف روحانیت و طلاب گرامی است، رهبر انقلاب ضمن توصیه به طلاب برای درس خواندن خوب و تهذیب نفس گفتند«همت خود را برای ایفای مسئولیت های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی توان جایگزین آن شود به کار گیرید.»(1)

نکته بسیار مهم در انجام این مسئولیت بزرگ توجه به این مساله است که گذر زمان می تواند در شیوه های تبلیغی اثر گذار باشد، شیوه های تبلیغ بسیار متفاوت از گذشته شده است و راهکارهای جدید و به روز ارائه شده است، روش های تبلیغی که از گذشته تا حال وجود داشته در سه قالب گنجانده شده است؛ عملی، گفتاری و نوشتاری؛ در حالی که مهم ترین و موثرترین روش تبلیغ، عملی است؛ سیره عملی علمای بزرگ پر از برجستگی های اخلاقی است که هر  یک کلاس درسی و کتابخانه بزرگی از معارف و اخلاق است.

روش بعدی گفتاری است؛ وقتی کسی سخنی را می گوید و مردم را به امری دعوت می کند باید خود او اولین کسی باشد که عامل به آن است رهبر انقلاب در جمع طلاب گفتند:« درس هم که می خوانیم برای این است که بتوانیم پیام الهی را ابلاغ کنیم، حالا چه در زمینه معارف دینی، چه در زمینه احکام دینی و چه در زمینه اخلاق الهی، .... امروز تبلیغ در دنیا خیلی نقش پیدا کرده است و همیشه همینجور بوده، قبلا این ابزارها نبود، این ارتباطات نزدیک نبود ما معممین یک امتیاز داریم که تبلیغ چهره به چهره و رویاروی می کنیم.»(2)

سومین قالب تبلیغی نوشتاری است که با گذشته تفاوت بسیاری دارد و شامل فضاهای مجازی نیز می شود باید همراه با خلاقیت و ابتکار و نوآوری باشد باید محتوای جذاب برای مخاطب داشته باشد، بنابراین با توجه به این که ایام تبلیغی بسیار زیادی در سال برای این منظور وجود دارد باید نسبت به این موضوع اهمیت خاصی قائل شویم و برای عملی کردن آن اقدام های لازم را انجام دهیم.

ماه رمضان، دهه محرم، دهه آخر صفر، فاطمیه و ... مناسبت های هستند که مبلغان کار تبلیغی خود را در این روزها انجام می دهند، طلاب در این مناسبت ها از انواع روش ها به ویژه تبلیغ در فضاهای مجازی به طور جدی و گسترده برای تبلیغ استفاده می کنند ؛ بنابراین نوع و ابزار تبلیغ باید برای طلاب و مبلغان به درستی و دقیق شناسانده شود تا بتوانند راهکارهای علمی و عملی آن را در فضای بیرونی اجرایی کنند.

ما طلبه ها وظیفه سنگینی بر عهده داریم، باید چون آب باشیم اگر می خواهیم زنده باشیم و زندگی ببخشیم باید جریان داشته باشیم و پیه برخورد با سنگها و سختی ها را به تن مان بمالیم  و شجاعت گرم و سرد روزگار را داشته باشیم، تا باران شویم و بر جهان اسلام بباریم و گرنه انسان ها و ملت هایی که تحمل سختی های مبارزه را ندارند، همچون آب ساکنی هستند که صدای شان به کسی آرامش نمی دهد و گفتارشان بر جان نمی نشیند و دریایی با هیبت نمی شوند که در طول و عرض تاریخ از آن ها به عظمت یاد کنند و نه فقط جهان را که حتی خودشان را هم نمی توانند نجات دهند، مرداب می شوند و می گندند.

تبلیغ در اسلام به معنای رساندن حقایق  و معارف اسلامی و دعوت تشویق مردم به رعایت و اطلاعت از فرامین الهی است و تاسی به سیره انبیاء و ائمه اطهار به کار رفته است، آنچه ما به آن اعتقاد داریم معنای واقعی تبلیغ است یعنی رساندیدن حقایق و واقعیت ها به گوش مردم جهان است.»(3)

برای رساندن حقایق به گوش جهانیان بصیرت لازم است و پایبندی به اصول اسلامی و اخلاقی؛«فرزندان انقلاب باید بیش از دیگران و ضوابط مکتب و ارزشهای اسلامی پایبند باشند»(4) و « اثر عمل یک نفر روی هزار نفر بیش از تاثیر هزاران، بر روی یک نفر است».(5)

رفتار و عمل ما هر لحظه مبلغ دین ما است پس معجزه زندگی دیگران با رفتار درست باشیم، گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد، پس با رفتار و گفتار نیک دست دیگرت در دست خدا باشد، اجازه دهید کلماتان باعث قوت قلب دیگران و رفتارتان چراغ راهشان و اعمالتان زنجیرهای دیگران را باز کند و محبت شما، نمایشی از محبت خالق مهربان باشد، من اگر نسوزم تو اگر نسوزی پس اسلام روشنایی از کجا بیاورد، اگر می خواهیم جهان خوب باشد، خودمان مثل آینه خوب باشیم./۹۱۷/ی۷۰۴/ج

حسن صحرایی

  1.  سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب استان تهران 25 اردیبهشت 1395
  2. سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار علما و طلاب شیعه و سنی استان کرمانشاه
  3. آیت الله خامنه ای 3/10/1360
  4. کتاب سلامی دوباره ص187، جواد محدثی
  5. کتاب سلامی دوباره ص229، جواد محدثی

 

ارسال نظرات