۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۲۳۵۱۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

بازسازی واقعه غدیر در ۴ شهر آذربایجان‌شرقی، اسکان زلزله‌زدگان «ایوق» تا قبل از فصل سرما، ارائه ۳۶ اثر به جشنواره تئاتر استان و حضور مهدی چمران در مراسم شام غریبان مادر شهید جنگجو در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن صفدری، فرمانده سپاه ناحیه امامت تبریز گفت: همزمان با عید ولایت و در راستای ابلاغ پیام جهانی غدیر، واقعه غدیر در بیش از 100 شهر کشور بازسازی می شود. واقعه غدیر همزمان با سراسر کشور در شهرهای تبریز، مرند، سراب و اهر بازسازی می‌شود.
وی با بیان این‌که امسال واقعه غدیرتوسط ناحیه امامت تبریز در محل کمربند میانی بالاتر از پادگان ارتش، بعد از ظهر ساعت 5 با حضور گسترده مردم  بازسازی می‌شود، گفت: در ورودی مراسم کارت‌های قرعه کشی در بین افراد پخش شده و در آخر مراسم قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و همچنین ایستگاه نقاشی کانون پرورشی فکری مستقر بوده و نوشت افزار نیز توزیع می‌شود.
صفدری ادامه داد: گروه هنری موج باران با روحیه بسیجی، همکاری و پشتکار خود به بازسازی واقعه عظیم غدیر می‌پردازند و این برنامه فرهنگی و تاریخی با مشارکت همه جانبه پشتیبانی سپاه عاشورا، نیروی انتظامی، بسیج شهرداری تبریز، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، بسیج رسانه، نیروهای امدادی همچون هلال احمر و نیروهای اورژانس و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.


اسکان زلزله‌زدگان «ایوق» تا قبل از فصل سرما
داوود گرشاسبی، فرماندار شهرستان سراب از آغاز عملیات اجرایی ساخت و سازخانه‌های مسکونی در منطقه زلزله‌زده شربیان و روستای ایوق خبر داد و گفت: به جد می کوشیم تا آغاز فصل سرما اسکان یافتگان درچادرها را به خانه‌هایشان بازگردانیم. در جریان زلزله شهر شربیان و روستای ایوق مدیران و اعضای ستاد بحران شهرستان به نحو احسن به وظیفه خود عمل کردند.
وی با بیان اینکه ۱۴دقیقه بعد از وقوع زلزله نیروهای اورژانس و امدادگران هلال احمر در محل حاضر شده و فعالیت خود را آغاز کردند، یادآور شد: بلافاصله شورای تامین و ستاد بحران تشکیل جلسه دادند و در هر شب نشست ستاد بحران و بررسی کم و کیف کار در روستای ایوق و شهرشربیان برگزار می‌شد.
رئیس ستاد بحران شهرستان سراب از آغاز آواربرداری ۱۰ ساعت بعد از حادثه خبر داد و گفت: تاکنون ۷۵ هزار متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است و عملیات اجرایی ساخت و ساز خانه‌های مسکونی آغاز شده که به جد می‌کوشیم تا آغاز فصل سرما اسکان یافتگان در چادرها را به خانه‌هایشان بازگردانیم.


ارائه 36 اثر به جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی با بیان این که 36 اثر به بیست و نهمین جشنواره استانی ارائه شده است، گفت: تئاتر استان امسال پیشرفت بسیار خوب داشته به طوری که امسال بیش از 60 نمایش تنها در تئاتر تبریز اجرا شده است.
بابک نهرین امشب در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی با بیان این که متقاضیان آثار خارجی نمی‌توانند در جشنواره استانی شرکت کنند، اظهار داشت: آثار منتخب بعد از بررسی شورای نظارت و ارزیابی استان انتخاب شده‌اند که این آثار در دو بخش برگزار خواهد شد.
وی با بیان این‌که 15 اثر در بخش مسابقه و 6 اثر در بخش تجربه‌های نو ارائه خواهد شد، ادامه داد: بخش تجربه‌های نو امسال برای نخستین بار در استان اتفاق می‌افتد که این بخش بستری برای نشان دادن ظرفیت جوانان کارگردانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و یا در حال تحصیل هستند، فراهم شده است.
نهرین با بیان این که امسال برای اولین بار بعد از 29 سال در جشنواره آثار ترکی ارائه می شود، تاکید کرد: امسال 3 اثر ترکی در جشنواره ارائه می‌شود که این آثار از فولکلور و تاریخ آذربایجان نشات گرفته که بر روی صحنه اجرا خواهد شد.
وی از آغاز بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان از تاریخ 19 شهریور تا 24 شهریور خبر داد و گفت: امسال هم از لحاظ کیفی آثار و هم از لحاظ ارتقای سطح کیفی داوران پیشرفت داشتیم.


چمران در مراسم شام غریبان مادر شهید جنگجو در تبریز حضور یافت
مهدی چمران، همرزم شهید حسن جنگجو امروز در مراسم شام غریبان ام الشهید بانو پورعلی و بزرگداشت فهمیده‌‌ی آذربایجان با بیان اینکه همه‌‌‌‌‌‌‌ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راه زنده نگه داشتن امامت و ولایت به شهادت رسیده‌‌‌‌اند، اظهار داشت: شهید حسن جنگجو در سن نوجوانی همراه دوستان تبریزی خود و قبل از تشکیل لشکر عاشورا به یاران شهید چمران و مقام معظم رهبری پیوست.
وی افزود: نیروهای شهید چمران نیروهای داوطلب مردمی بودند و هنوز سپاه پاسداران به درستی شکل نگرفته بود، آنان در جاده شوش و درب خزینه آموزش دیده و مثل شیر ژیان با شهامت فراوان به جنگ با صدامیان می‌‌‌پرداختند.
رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه بعد از شهادت شهید چمران در روزی که ستاد جنگ‌‌‌های نامنظم را به بسیج خوزستان تحویل دادیم، از کنار رود کارون تا کنار کرخه کور و از هویزه تا سوسنگرد، خطی به طول ۱۲۰کیلومتر را ستاد جنگ‌‌های نامنظم به تنهایی کنترل و هر روز هم پیشروی می‌‌کرد، خاطرنشان ساخت: شهید جنگجو بعد از ستاد به لشکر عاشورا پیوست و بعدا به شهادت رسید.
وی اذعان داشت: مردم شهادت طلب و جسور تبریز همچنان روحیه‌‌‌‌‌ی خود را حفظ کرده و ۳۴ بعد به استقبال شهید بزرگوار رفتند؛ این حرکت امیدوار کننده و دشمن شکن است. این بزرگداشت، نشانه اهمیتی است که آذربایجانی‌‌ها به خط سرخ حسینی قائل هستند، مردم تبریز با استقبال از شهید جنگجو نشان دادند که همچنان بر رسالت خمینی کبیر پایبند می‌‌‌باشند./935/پ
۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات