۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۵۲۱۲۸۲
رییس کل بانک مرکزی خبر داد؛

رسیدگی به پروژه های شاخص خراسان جنوبی در کمیسیون بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه پروژه های شاخص خراسان جنوبی در کمیسیون بانک مرکزی رسیدگی می شوند، گفت: اگر اجرای این طرح ها، سبب رونق تولید و اشتغال در استان شود قطعا آنها را عملیاتی می کنیم.
سیف

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که دولت یازدهم کار خود را در شرایط سخت و پرتلاطمی آغاز کرده است.

وی با اشاره به این که تجارت خارجی کشور در ابتدای دولت یازدهم به دلیل تحریم های پی در پی 15 درصد بوده است، تصریح کرد: نظام بانکی ما به دلیل قطع ارتباط با بانک بین المللی عقب مانده است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه محدودیت های صادرات نفت شرایط بسیار سختی را برای کشور ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از رشد 12.5 درصدی اقتصاد در سال گذشته مدیون صادرات نفتی بوده است.

سیف ضمن اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و برکات متعدد آن، افزود: آنچه مسلم است آن است که اقتصاد ما پس از نوسانات شدید با محور قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی در شرایط بسیار مطمئنی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: کشورایران با وجود تلاطم های زیادی که در دیگر کشورها وجود داشت، ثبات اقتصادی خویش را حفظ کرده است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت طی چهار سال گذشته اقدامات زیادی انجام داده است، ابراز کرد: خوشبختانه طی مدت مذکور، حجم صادرات ما نسبت به واردات افزایش چشمگیری داشته است.

سیف ادامه داد: در مقطعی از زمان، رتبه ریسک ایران در بازارهای بین المللی داشتیم که در حال حاضر اوضاع رو به بهبود است.

وی از وجود نوسانات زیاد در ابتدای دولت یازدهم خبر  داد و یادآور شد: این نوسانات دلهره و آرامش روانی جامعه را از بین برده بود که رو به بهبود است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تبیین کرد: خداوند را شاکریم که کاهش هزینه مالی در بازارهای بین المللی سبب افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران شده است.

سیف در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به موضوع برجام و نتایج آن، اذعان داشت: گفته می شود برجام در رابطه با نظام بانکی هنوز حل نشده است که این اشتباه است.

وی اضافه  کرد: بعد از برجام، 756 رابطه کارگزاری ایجاد شد و رابطه تجاری کشور بدون نیاز به پرداخت های نقدی می تواند از طریق سیستم های بانکی ایجاد شود.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه زمانی به وضعیت مطلوبی می رسیم که همه بانک ها نیز در شرایط مطلوبی کار کنند، مطرح کرد: بایستی در  راستای حمایت از بانک ها دو اقدام ویژه و اساسی در دستور کار قرار گیرد.

سیف با بیان این نکته که ساختار مالی بانک ها باید تقویت شود، متذکر شد: نسبت کفایت بانک ها 4 درصد است و این در حالی است که حداقل آن بر اساس استانداردهای روز 12 درصد است.

وی با  اشاره به اینکه نیازمند طرح تحول بانکی هستیم، اظهار داشت: همچنین استانداردهای مالی و حساب های فعالیت های بانکی از اهم مسائل مورد توجه بوده که باید زیرساخت های آن مهیا شود.

رییس کل بانک مرکزی ایران به دیگر آثار و نتایج برجام اشاره کرد و گفت: طی چهار سال گذشته، 10 مجتمع پتروشیمی به ثمر نشانده شد.

سیف اضافه کرد: ارتقای رتبه کشوری در شاخص سهولت کسب و کار و رونق کسب کار از طریق فایناس های خارجی نیز از دیگر دیگر نتایج برجام  بوده است.

وی عنوان کرد: امضای فایناس چین و فایناس 8 میلیارد دلاری کره را طی دولت یازدهم شاهد بودیم.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به طرح های نیمه تمام خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: تقاضای بنده از استاندارو مسؤولان این استان آن است که آن دسته از پروژه هایی که کارآمد بوده و نیاز به تسهیلات بانکی دارند را در اسرع وقت معرفی کنند.

سیف از رسیدگی پروژه های شاخص خراسان جنوبی در کمیسیون بانک مرکزی خبر داد و افزود: اگر اجرای این طرح ها سبب رونق تولید و اشتغال در خراسان جنوبی شود، آن ها را عملیاتی می کنیم.

وی تاکید کرد: به طور قطع بانک ها زمانی می توانند موفق باشند که بنگاه های اقتصادی شادابی در کنارشان باشد./880/د103/ب1

ارسال نظرات