۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۲۱۰۲۱
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی:

زائران اربعین فقط با وجود روادید از مرز عبور می‌کنند

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: زائران فقط با وجود روادید از مرز عبور خواهند کرد که هزینه آن برای هر نفر ۴۰ دلار است و از ۲۰ شهریور ثبت نام رسمی در سراسر کشور آغاز می‎شود.
حسین ذوالفقاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، امروز در نشست خبری ستاد مرکزی اربعین که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: سال گذشته ۲ میلیون ۴۰۰ هزار نفر در راهپیمایی اربعین شرکت داشتند، که باوجود برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برخی مشکلات را شاهد بودیم.

وی افزود: از مسائل اساسی که در سال جاری باید مورد توجه ستاد اربعین قرار گیرد مساله نظم، امنیت و مقررات مرزی است، سال گذشته تعدادی از افراد بدون گذرنامه در مرزها حضور پیدا کرده و در روند اعزام زائران اخلال ایجاد کردند.

ذوالفقاری ادامه داد: طی توافق با کشور عراق امسال همه زائران فقط با وجود روادید می‌توانند از مرز عبور کنند بنابراین کسانی که روادید نداشته باشند به‌هیچ‌عنوان اجازه عبور نخواهند داشت.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه مردم عراق میزبان هستند، عنوان کرد: حضور ما در عراق صرفاً برای کمک است که باری از دوش آنها برداشته شده و نذورات مردمی به دست زائران برسد، بنابراین به این موضوع که میزبان اصلی مردم و دولت عراق است بسیار توجه داشته باشیم و این مساله را فراموش نکنیم.

وی با بیان اینکه مردم محوری در مساله اربعین برای ما اصل است، اظهار داشت: اربعین دولتی و رایگان نیست روادید هر شخصی ۴۰ دلار خواهد بود، ستاد اربعین دنبال سازمان‌دهی نذورات مردمی است.

ذوالفقاری درباره کاهش فشار جمعیتی در مرز مهران، بیان داشت: امسال طی هماهنگی با دولت عراق مرز خسروی را بازگشایی خواهیم کرد که فشار از مرز مهران کاهش یابد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: قرار است که  از ۱۱ شهریور صدور روادید در چهار کنسولگری آغاز شود، از ۲۰ شهریور صدور روادید در کل کشور آغاز می‌شود، تاکنون ۸۷۰۰ نفر در سامانه سما ثبت‌نام داشتند.

وی افزود: امسال صدور مانیفست به صورت انفرادی خواهد بود، کسانی که قرار است به صورت خادم زائران به عراق اعزام شوند روادید آنها رایگان خواهد بود.

ذوالفقاری ابراز کرد: اتباع افغانی و عراقی مستقر در ایران برای دریافت روادید باید کارت اقامت خود را به بخش معین‌شده در نیروی انتظامی ارائه کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تأکید بر اینکه زائران باید بیمه شوند، گفت: سال گذشته بیشتر کسانی که شهید شدند فاقد بیمه بودند، امسال بیمه زائران بر عهده بیمه ایران است که از هر نفر ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان دریافت خواهد کرد که زمان اعتبار آن از ۱۵ محرم تا ۵ ربیع‌الاول است، مکان بیمه نیز از ۲۰ کیلومتر قبل مرزهای ایران تا داخل عراق خواهد بود.

ذوالفقاری درباره غرامت افراد، بیان داشت: برای افراد فوتی ۳۰ میلیون و برای نقص عضو ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، همچنین هلال‌احمر برای درمان هر نفر از ما ۱۳ هزار تومان دریافت می‌کند.

وی درباره اعزام خبرنگاران به عراق برای پوشش خبری، اظهار داشت: اگر خبرنگارها قصد اعزام به عراق دارند باید به دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین اعلام آمادگی کنند که هماهنگی لازم صورت گیرد./۸۰۷/پ201/ب1

ارسال نظرات