۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۱۷۵۲۶
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

متولیان قرآنی باید به تربیت مفسرین قرآن همت گمارند

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به ضرورت تربیت مفسرین قرآن برای حل مشکلات جامعه گفت: نباید تنها به امور ظاهری قرآن اکتفا و مشکلات و نیاز های جامعه را به حال خود رها کرد.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد  حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد ضمن تفسیر سوره مبارکه عصر گفت: خداوند در این سوره به زمان سوگند می خورد واین سوگند و دیگر سوگند های ذکر شده در قرآن همچون «والضحی»، «والفجر»، «والیل» و «والصبح» نشان دهنده اهمیت زمان در پیشگاه خداوند است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به آیه «ان الانسان لفی خسر» ضمن تبیین واژه «خسر» و تمییز آن از واژه «ضرر» افزود: واژه «ضرر» اشاره به پایین آمدن ارزش یک امر و شی دارد در حالی که معنای واژه «خسر» کاهش و از بین رفتن اصل سرمایه می باشد. مراد از «خسر» در این آیه عمر انسان به عنوان اصلی ترین سرمایه زندگی او است که به مانند یخی در تابستان در حال آب شدن است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی صرف کردن عمر در راه افزایش ایمان را به عنوان مهمترین هدف یک انسان دانست و گفت: بنابر آیه «یا ایها الذین آمنوا، آمنوا» هر فردی باید در پی افزایش و عمق بخشیدن به ایمان خویش باشد. همچنین افرادی که ایمان بیشتری دارند نباید اقدام به تحقیر افرادی نمایند که مقدار ایمان کمتری از آنان دارند. ملاحظه و مراعات این امر در حفظ ایمان و جلوگیری از سقوط آن بسیار موثر است.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه افزود: وسیله سنجش ایمان نظر به وجود و مقدار تمایلات مادی و مالی درون خویش می باشد . برخی افراد علی رقم وجود مقدار و میزان زیادی از ایمان در درون خویش در مواجهه با وسوسه های مادی و مادی به لغزش می افتند و ایمان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به پاسخ قرآن به انتظار برخی افراد که بدون انجام اعمال صالح و با عقیده «پاک بودن دل» امید به رستگاری دارند خاطر نشان کرد: قرآن در آیه سوم و چهارم سوره عصر کفایت عقیده پاک بودن دل برای رستگاری را باطل می داند و انجام اعمال صالح برای رستگاری را در کنار سفارش به حق و صبر ضروری می داند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت فهم دقیق معنای واژه «الصالحات» در آیه سوم سوره عصر گفت:  قرآن در این آیه نه تنها لزوم انجام عمل صالح به همراه ایمان را شرط رستگاری می داند، بلکه با جمع بستن کلمه «صالح» و اضافه کردن «ال» در ابتدای آن، تاکید ویژه ای بر انجام تمامی اعمال صالح می کند. مراد در این آیه این است که انجام یک یا چند عمل صالح از میان تمامی اعمال صالح منجر به رستگاری نمی شود، بلکه باید برای نیل به رستگاری اقدام به انجام تمامی اعمال صالح موجود کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به لزوم جدی گرفتن و رجوع قرآن در حل مشکلات جامعه افزود: جامعه ما امروز دچار مشکلات فراوانی است و متولیان و سازمان های قرآنی باید با تربیت مفسرین قرآن جوان به این مشکلات پاسخ های در خور و صحیحی بدهند. نباید تنها به امور ظاهری قرآن اکتفا کرد و دیگر امور و نیازهای جامعه را به حال خود رها نمود. مشکلات جامعه تنها با حفظ قرآن حل نمی شود، بلکه باید همانند مدافعان حرم و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس روح و محتوای قرآنی جامعه را حفظ کرد.

وی تلاش سازمان ها و نهاد های قرآنی را در این امر بسیار خطیر و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: استعداد های قرآنی زیادی در کشور ما وجود دارند که این استعداد ها به صورت جرقه هایی در گوشه و کنار کشور به چشم می خورند. تبدیل این جرقه ها به جریانی گسترده وظیفه متولیان امر قرآنی است و باید نهایت توان را در رشد و پرورش این استعداد ها برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و حل مشکلات بنیادین آن به کار گرفت./861/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات