۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۰۶۶۴۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خرید و توزیع بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب در منطقه آزاد ارس، اجرای نمایش "قانلی محراب" به زبان ترکی در تبریز، انتشار کتاب «ناشنیده ها و ناگفته ها» و پخش اثر«مستند تبریز» در مجمع جهانی متروپلیس از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابراهیم نصیری، مدیر فرهنگی، آموزشی و هنری منطقه آزاد ارس گفت: در سه سال گذشته بیش از 40 هزار جلد کتاب با ارزش بیش از 150 میلیون تومان توسط سازمان منطقه آزاد ارس خریداری و در سطح این منطقه توزیع شد. این تعداد کتاب در سه سال گذشته بر اساس سیاست های حمایتی سازمان از فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء سرانه مطالعه خریداری و یا منتشر شده است.

نصیری افزود: با مساعدت سازمان منطقه آزاد ارس تنها کتابخانه عمومی شهر جلفا بهسازی شده و بخش خواهران و کودکان آن ایجاد و تکمیل می شود. بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با اداره کتابخانه های عمومی جلفا و تخصیص اعتبار 500 میلیون ریال، این طرح طی ماه آینده به اتمام رسیده و افتتاح می شود.

مدیر فرهنگی، آموزشی و هنری منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: علاوه بر بهسازی کتابخانه جلفا، احداث کتابخانه و مرکز فرهنگی منطقه مسکونی شجاع در مرحله نهایی تهیه اسناد مناقصه قرار دارد و به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه فرهنگی نیز خواهیم بود.

وی افزود: برگزاری 7 مسابقه کتابخوانی در سال 1395 با 1472 نفر شرکت کننده و 6582 ساعت مطالعه و 9 مسابقه در سال 94 با 1848نفر شرکت کننده و 19 هزار و 518 ساعت مطالعه از جمله برنامه های سازمان منطقه آزاد ارس در زمینه اشاعه فرهنگ کتابخوانی بوده و این مسابقه ها در سال 1396 نیز ادامه دارد.

نصیری عنوان کرد: کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 94 با تامین خودرو توسط سازمان منطقه آزاد و کتابخانه سیار اداره کل کتابخانه های استان در سال 1395 با مشارکت سازمان منطقه آزاد ارس راه اندازی شده است.

اجرای نمایش "قانلی محراب" به زبان ترکی در تبریز 
نمایش "قانلی محراب" به زبان ترکی با همت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

امروزه نسل جوان جامعه در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارد و دشمنان با بهره گیری از ابزارهای متنوع، در صدد جلب نظر جوانان هستند فلذا باید توجه داشت تا برای مقابله با این توطئه شوم دشمن ما نیز از ابزارهای کارآمد استفاده نمائیم و همین امر موجب شده است تا با بهره گیری از تکنیک و هنر نمایش و تئاتر به دنبال بازگوئی و نشر تاریخ ، معارف و ارزش های اسلامی باشیم.

طی تلاش های زیادی که در سالیان اخیر در حوزه نمایش حوزه هنری استان صورت گرفته است، شاهد پرورش و حضور گروه های متعدد و متعهد نمایشی هستیم. در راستای اهداف ذکر شده دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری استان اقدام به ساخت و اجرای نمایش "قانلی محراب" به زبان ترکی در تبریز کرده است.

نویسنده این نمایش علی حسن زاده و کارگردان آن اسماعیل شهبازی می باشد. عطا رفیع مهر و اسماعیل شهبازی نیز بازیگران این نمایش بوده اند. نمایش "قانلی محراب" شب 23 ام ماه مبارک رمضان در مسجد اشرف الانبیا مارالان به اجرا در آمد.

انتشار کتاب «ناشنیده ها و ناگفته ها» 
این کتاب در 543 صفحه با شمارگان یک هزار جلد و همکاری مؤسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن روانه بازار نشر شده است. سیدمسعود پیمان، مدیر مؤسسه مطبوعاتی و انتشاراتی مهد آزادی است که در سال 1339 وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته زمین شناسی پرداخت و در سال 1356 به سازمان انرژی اتمی ایران منتقل و در سال 1365 از خدمات دولتی بازنشسته شد. 

این کتاب مجموعه‌ای از اسناد منتشر شده در مهد آزادی و منابع دست اول دیگر  است که تلاش دارد، برهه هایی از تاریخ معاصر آذربایجان را در بستر اتحاد ملی و همبستگی اسلامی مورد توجه و کنکاش قرار دهد که از دوره مبارزات اسلامی مردم آذربایجان در نهضت ملی مشروطه تا انقلاب اسلامی را دربر می گیرد.

آذربایجان، پیشگام جنبش آزادیخواهی در ایران، مبارزات مردم آذربایجان علیه دولت استعماری انگلیس در نهضت نفت، پیدایش و سقوط فرقه دموکرات؛ نقطه عطفی در بلوک بندی سیاسی جهان امروز و مشروطه خواهی در تیول شجاع الدوله مراغه ای از جمله سرفصل های کتاب ناشنیده ها و ناگفته ها است.

همچنین در این کتاب مقالاتی با عناوین لزوم مقابله جدی با تحریف آرمان های ستارخان سردار ملی، نقش مطبوعات آذربایجان در فرهنگ سازی انقلاب اسلامی و عید خونی که بر نشد و اسناد منتشر نشده از تاثیر افشاگری های مردم و نمایندگان حوزه های مرند و میاندوآب در انحلال مجلس بیستم شورای ملی چاپ شده است. 

پخش اثر «مستند تبریز» در مجمع جهانی متروپلیس در مونترال کانادا
میراعتماد عمادی، مدیرکل روابط‌عمومی شهرداری تبریز از پخش اثر مستند تبریز در مجمع جهانی کلان‌شهرهای جهان (متروپلیس) خبر داد و اظهار داشت: مجمع جهانی کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) که در روزهای آتی، با بررسی موضوعات روز مدیریت کلان‌شهرها، در مونترال کانادا آغاز به کار می‌کند، بخشی از نشست‌ خود را به حوزه‌های گردشگری اختصاص خواهد داد و طی آن، اثر «مستند تبریز»، برای شهرداران و نمایندگان کلان‌شهرهای عضو، نمایش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: معرفی جاذبه‌های گردشگری، موقعیت توسعه استان، تاریخ و فرهنگ مردم و دستاوردهای فنی و عمرانی، از محورهای عمده این اثر مستند است. تبریز از نامزدهای میزبانی مجمع سال آینده متروپلیس است، که اعضای متروپلیس در نشست مونترال، در مورد میزبانی آینده این مجمع تصمیم‌گیری خواهند کرد.

عمادی یادآور شد: شهرداری تبریز از مدت‌ها پیش، در خصوص میزبانی رویدادهای مختلف بین‌المللی، مکاتباتی با دبیران کل مجامع بین‌المللی انجام داده که از آن بین می‌توان به اتحادیه کلان‌شهرهای جهان (متروپلیس)، سازمان پایتخت‌ها و شهرهای اسلامی (OICC)، سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی(UCLG)، دبیرکل منطقه‌ای سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه(UCLG-MEWA) و مجمع شهرداران آسیایی اشاره کرد./۳۰۳/۹۳۵/ب۱

ارسال نظرات