۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۰۶۳۷۰
تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا:

اقدام موشکی ایران هشداری برای داعش و حامیان آنها بود

تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: این اقدام نیروی مقتدر هوا و فضای سپاه هشداری نرم به داعشی‌ها و پیامی برای حامیان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آنها داشت.
صدرالحسینی

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه، گفت: در ایام نه چندان دور داعش با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورمان در دو نقطه پایتخت جمهوری اسلامی یعنی مرقد مطهر حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی به یک اقدام تروریستی کور دست زد که در یک نیم روز مسوولان مربوطه امنیتی و سپاه پاسداران توانستند این قضیه را به اتمام برسانند.

وی افزود: داعش بر این تصور بود که در مقابل این اقدام تروریستی عکس‌العمل جدی و واقعی نخواهد دید اما پس از اینکه جانشین محترم فرمانده کل سپاه اعلام فرمودند که ما انتقامی عجیب و غیرقابل باور از داعش خواهیم گرفت محافل سیاسی و امنیتی و رسانه‌ای منتظر بودند که جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران چه اقدامی را انجام خواهند داد.

صدرالحسینی ادامه داد: با توجه به اشراف اطلاعاتی که نیروهای فرامرزی جمهوری اسلامی در سوریه داشتند یکی از مراکز مهم و استراتژیک داعش در شهر دیرالزور که پایتخت دوم داعش محسوب می‌شود و یکی از مقرهای فرماندهان، مسوولان و نیروهای رزمی داعش بود شناسایی شده و در عملیات غیرمترقبه این مراکز مورد اصابت موشک‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

  تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا بیان داشت: با توجه به فیلم‌هایی که توسط پهپادها از منطقه اصابت موشک‌ها گرفته‌شده کاملا مشخص است این موشک‌ها به نقاطی که از قبل پیش‌بینی‌شده اصابت کرده و تعداد کثیری از تروریست‌های داعش از جمله یکی از فرماندهان میدانی به نام سعد الحسینی ملقب به ابو سعدکه اصالتا عربستانی بوده است، ماشین‌های آماده برای عملیات انتحاری، مقدار قابل توجهی از امکانات پشتیبانی و لجستیکی داعش از بین رفته است.

 وی با اشاره به آیه 60 سوره انفال درباره تقویت بنیه دفاعی جیش اسلام و نظام  اسلامی ایران، عنوان کرد: با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی ایران همه قوانین و اصول مادر و بالا دستی و دستورات جاری خود را از آیات و روایات صحیح السند منبعث می‌نماید موضوع این آیه قرآن «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ»؛ به پیامبر اسلام(ص) و همه پیروان ایشان در چهارچوب حاکمیت جمهوری اسلامی ابلاغ می‌کند که همه امکانات و توانمندی‌ها را به لحاظ معنوی و سخت افزاری فراهم کنند.

 صدرالحسینی افزود: از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی این اقدام در دستور کار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته که بر اساس قانون نیز باید از توانمندی لازم برخوردار باشند تا در مقابل هرگونه تهدید عمل متقابل به مثل انجام دهند و حتی شرایطی را پدیدآورند که دشمن نتواند در ذهن و فکر خود عملیاتی را بر علیه منافع ملی جمهوری اسلامی انجام دهد یعنی باید به یک بازدارندگی پایدار برسند که الحمدالله با دریایت فرمانده معظم کل قوا و هوشیاری نیروهای مسلح بسیاری از مراحل آن طی شده است. البته متاسفانه بعضی در داخل به این مسائل کمتر توجه نموده و در بعضی از اوقات ناخواسته باعث تضعیف روحیه نیروهای خدوم و ایثارگر در مجموعه‌های دفاعی می‌شوند.

تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: باید بر اساس این آیه مبارکه توانمندی‌های متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مادی و معنوی در اختیار نیروهای مسلح قرار گیرد چراکه تهدیدها و دشمنی‌های دشمنان در برابر ملت ایران روزبه روز افزایش پیدا می‌کند و توانمندی‌ و اقتدار نیروهای مسلح در همه ابعاد روحی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و لجستیکی امری لازم  و ضروری است.

 وی درباره اینکه آیا حمله موشکی پاسخ به این استدلال رهبر معظم انقلاب است که فرمودند «دوران بزن و در رویی تمام‌شده است»، گفت: به نظر می‌آید این فرمایش رهبر معظم انقلاب در مقابل بزن و دررویی آمریکایی‌ها بوده است و این اقدامی که نیروی مقتدر هوا و فضای سپاه پاسداران انجام داد یک هشدار نرمی به داعشی‌ها بود که افزون بر ضربه اولیه به داعش پیامی برای همه حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها از جمله عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت.

  صدرالحسینی افزود: در حقیقت این اقدام سپاه نشان داد جمهوری اسلامی نقطه امنی است که امن نیز باقی می‌ماند هر کس به فکر ضربه زدن به منافع ملی و شهروندان آن باشد و بخواهد کوچک‌ترین مخاطره برای آن ایجاد کند باید بداند حتما دیر یا زود بیش از آنکه او به منافع جمهوری اسلامی لطمه زند به منافع او لطمه خواهد خورد و اقدام احتمالی  او با واکنش و اقدامات قاطع، به هنگام  و هوشمند روبرو خواهد شد.

 تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا بیان داشت: این اقدام سپاه در مقابل گروه‌های تروریستی سیلی کوچکی بوده است اما نشان داد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در مقابل کشورهای فرا منطقه‌ای از جمله آمریکا در صورت لطمه به منافع ملی ایران پاسخ شایسته و درخوری بدهد که آنها را برای همیشه پشیمان کند. این اقدام به راهبران های نظامی و سیاسی فهماند که جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از امنیت خویش نه فقط موشک‌های نقطه زن با سوخت جامع دارد بلکه بالاتر از آن " اراده استفاده" از آنها را با بهره‌گیری از عقلانیت نیز دارد.

 وی درباره اقدام موشکی جمهوری اسلامی و اثرات آن بر روند اقدامات تروریستی در سوریه، گفت: با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی برای نخستین بار پس از گذشت 30 سال با یک رزمایش واقعی و تست گرم از پرتاب موشک خود استفاده کرد این اقدام حتما می‌تواند به موضوعات راهبردی منطقه و برخورد قاطع با داعش کمک کند، در حقیقت جمهوری اسلامی این را اثبات کرد که تنها کشوری است که به صورت مستقیم و بدون دادن شعار مقابله با تروریست را در دستور کار خود قرار داده است و در صورت نیاز آن را ادامه خواهد داد.

 صدرالحسینی افزود: این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که ایران تصمیم و عزم جدی و قاطع برای مقابله با ترورسیت و داعش در منطقه دارد و برخورد قاطع  و واقعی با تروریست و داعش می‌نماید درحالی‌که آمریکایی‌ها بیشتر شعار می‌دهند و عملاً به داعش کمک می‌نمایند.

  تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اقدام موشکی جمهوری اسلامی در شب گذشته در حقیقت پیامی برای تروریست‌های منطقه و حامیان آنها بود که نسبت به جمع کردن خودشان و خارج شدنشان از منطقه حتما باید اقدام عاجل انجام دهند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که مستشاران جمهوری اسلامی برای رسیدن نیروهای رزمنده عراق و سوریه به مرزهای مشترک عراق و سوریه تلاش بسیار کردند  همه اینها در کنار یکدیگر این پیام واضح و روشن را به جهانیان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای پایان دادن تروریسیم در کشورهای دوست تصمیم قاطع و عاجل خود را گرفته و آن را با کمک مردم و دولت‌های قانونی آن کشورها عملی خواهد کرد./۸۰۷/ ۳۰۰/ص

ارسال نظرات