۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۵۰۵۰۱۰
حجت‌الاسلام موسوی دامغانی مطرح کرد؛

اصلاح نگرش متولیان مساجد؛ لازمه تقویت فعالیت‌های قرآنی

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، با بیان اینکه شناسایی و تکریم فعالان قرآنی محلات در مساجد اقدام مناسبی در راستای تقویت جلسات قرآنی آن‌ها است، گفت: باید در راستای تعامل بیشتر با فعالان قرآنی، نگرش امنای مساجد اصلاح شود.
 مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجتالاسلام سید ابوالفضل موسوی دامغانی بر لزوم  تقویت جلسات قرآنی مساجد تاکید کرد و گفت: از صدر اسلام، مسجد و قرآن كريم دو رکن جداییناپذیر بودهاند و آيات الهي در اين مكان مقدس برای مسلمانان قرائت، تفسیر و تبیین  مي‌شدند، از اینرو باید در حال حاضر نیز تداوم اين سنت نيكو  مورد اهتمام متولیان این خانه‌های خدا باشد.

وی به لزوم حمایت مسئولان از جلسات سنتی قرآن در مساجد، تاکید کرد و افزود: متولیان این خانههای خدا باید برای تجهیز و حمایت از این جلسات همت کنند و رسانه‌ها نیز موظف به تبلیغات گسترده در این زمینه هستند تا بر این اساس، شاهد هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن جلسات قرآنی مساجد باشیم.

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، تشكيل جلسات قرآني، شناسایی و تکریم فعالان قرآنی محلات در مساجد، تشويق به حضور هيأت‌هاي قرآني محلی، قاريان و حافظان مطرح در برنامه‌های مساجد، برپايي كرسي‌هاي قرآني با حضور استادان معروف قرآني و همچنین برگزاري جلسات تفسير قرآن را از جمله راهكارهاي گسترش فعاليت‌هاي قرآني در مساجد برشمرد.

موسوی دامغانی، افزود: براي ايفاي نقش هر چه بيشتر مساجد در فعاليت‌هاي قرآني، بايد هماهنگي بيشتري ميان موسسات قرآنی و مساجد به ‌وجود آيد که البته لازمه اين امر تغيير برخي نگرش‌ها در ميان هيئات امناي مساجد است، زیرا که معتقدم تمامي برنامه‌هاي قرآن‌محور بايد در این خانه‌های خدا برگزار شوند و مسجد‌محوري بهترين راهکار براي توسعه فعاليت‌هاي قرآني است، بنابراین ائمه جماعات و هیئات امنای مساجد باید در این زمینه، برنامه ریزی مدونی داشته باشند.

وی گفت: يکي از بهترين راه‌هاي جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، برگزاری برنامه‌ها و فعاليت‌هاي متنوع قرآني در قالب قرائت، حفظ و جمع‌خواني قرآن در مساجد است، مساجد برای قرآن بنا شده‌اند و ما وظیفه داریم با برگزاری برنامه‌های مختلف در زمینه‌های دینی و مذهبی، مردم را به حضور در آن‌ها تشویق کنیم، نه اینکه وقتی اقامه نماز جماعت به پایان رسید، چراغ‌های مساجد را خاموش کرده و درهای آن را ببنیدیم.

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، مهمترين مولفه موفقیت مساجد را مردمي بودن فعاليت‌هاي آن‌ها دانست و گفت: برنامهریزان مساجد بايد به اين اصل توجه داشته باشند که مردم بايد در اداره این خانه‌های خدا نقش اصلي را ایفا کنند و در این میان متوليان مساجد تنها سياست‌گذار و کمک‌کننده به مردم باشند.

موسوی دامغانی همچنین، ادامه داد: بستر و جايگاه فعاليت‌هاي عبادي و قرآنی، مساجد هستند و غالب مردم، اين مکان‌های مقدس را براي عبادت و فعاليت‌هاي ديني و ملي برمي‌گزينند، پس باید در راستای ارتقاي ظرفيت و استقلال مالي مساجد تلاش و برنامه ریزی کرد، تا این خانه‌های خدا بدون داشتن دغدغه مالي و بي‌نياز از کمک‌هاي مردمی و دولتی، برنامه‌هاي فرهنگي و قرآنی خود را تقویت کنند.

وی اظهار کرد: مسجد تراز اسلامی، تنها نباید معبد باشد، بلکه آموزش سبک زندگی به مردم، ارائه مشاوره دینی و خانوادگی به آنان، آموزش قرآن و آموزه‌های قرآنی، تامین نیازهای جوانان در حوزه‌های مختلف از جمله ازدواج باید در آن‌ها مورد توجه قرار گیرند.

امام جماعت مسجد شهید آیت الله شاه آبادی، به برنامههای قرآنی که در مسجد شهید آیتالله شاهآبادی، برگزار میشوند نیز اشاره کرد و افزود: جزءخوانی و آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم برای نونهالان با حضور استادان مطرح در این حوزه، موجب استقبال بینظیر از این برنامهها در این مسجد شده است، به گونهای که با وجود دیگر مراکز فرهنگی در منطقه قرارگیری این مسجد، بسیاری از خانوادهها تمایل دارند، ، فرزندانشان در این برنامههای قرآنی شرکت کنند، بنابراین اگر مساجد در این زمینه برنامهریزی داشته باشند و میان متولیان آن‌ها نیز هماهنگی برقرار شود، جذب نوجوانان و خردسالان به مساجد نیز امکان پذیر خواهد بود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات