انسان از نظر ساختار و امکانات رشد برترین موجود خلقت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر ریيس پژوهشکده مديريت اسلامي دانشگاه قم شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به نقش رسول ظاهری و باطنی در هدایت گری انسان گفت: انسان یک وجود بعدی مادی و معنوی است؛ بعد ملکوتی انسان همان روح الهی محسوب می شود که در آن دمیده شده است.
وی افزود: روح الهی انسان توان سیر و سلوک تا قرب خداوند را دارد به شرط این که سلامت عقل، نفس و رفتار باشد، قرآن می فرماید عالم ظاهر و باطن دارد و باطن عالم ملکوت نامیده می شود، در عالم ملکوت، شک و تردید و خطا و نسیان راه ندارد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کسی که در عالم ملکوت به سر می برد از یقین و امنیت تمام عیار الهی برخوردار است، اظهار داشت: بالاترین مرتبه عالم ملکوت مرتبه ای است که انسان می تواند بالاتر از ملائکه قرب الهی پیدا کند.
وی ادامه داد: روح انسان می تواند در عین حالی که در عالم طبیعت است از عالم ملکوت هم بهره ببرد، برترین موجود خلقت از نظر ساختار و امکانات رشد انسان است، اولیای الهی در عین خالی که در زمین بودند در آسمان ملکوت و معنویت ها حضور داشتند.
حجت الاسلام نقی پورفر در پاسخ به این که آیا در تمامی زمان ها می توان از آیات احکام قرآن استفاده کرد یا بر اساس شرایط تغییر می کند؟ ابراز داشت: انسان یک اقتضائات ثابت مادی و معنوی دارد، دروغ و گناهان از گذشته بد بوده و تا آینده بد است.
وی عنوان کرد: انسان اقتضائات ثابتی دارد که زمان و مکان در آن اثر نخواهد کرد، اصل احکام بر اقتضائات ثابت قرار دارد اما از آنجایی که اسلام دینی جامع و واقعیت گرا است اقتضائات خاصی که برای برخی پیش می آید را هم لحاظ کرده است.
ریيس پژوهشکده مديريت اسلامي دانشگاه قم خاطرنشان کرد: اصل نماز حذف نشدنی بوده و روح انسان باید از خوراک معنوی نماز استفاده کند مگر این که شرایط قیام و سجود را نداشته باشد در همان حالت باید نماز را ادا کند یعنی اصل نماز وجود دارد اما به دلیل شرایطی خاص راهکارهایی از سوی اسلام ارائه شده است.
وی اضافه کرد: اصل روزه با اقتضائات ثابت انسانی همراه است اما اگر کسی مریضی یا گرفتاری خاصی دارد می تواند روزه نگیرد، احکام برای شرایط عادی بشری است اما در زمینه اقتضائات بشری هم واقع بینامه عمل و آن ها را لحاظ می کند./1323/پ۲۰۲/ی