علت حضور ایران در مجامع بین المللی و یونسکو
به گزارش خبرگزاری رسا، علی زرافشان در نشست بررسی آثار تربیتی سند 2030 اظهار کرد: قبل از تاریخ 17 اردیبهشت که دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب بود و ایشان نکات مهمی را در رابطه با 2030 بیان کردند، آموزش و پرورش و دولت به دلیل مکاتبه دفتر رهبری دستور توقف هرگونه اقدامی را در اجرای سند 2030 صادر کرده بودند و آن چیزی که اشاره شد فعالیتهایی بود که در کمیسیون ملی یونسکو انجام شده است اما تا زمانی که در کارگروه ملی دولت مصوب نشود ضمانت اجرا ندارد.
وی افزود: رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان به جایگاه آموزش و پرورش و اهمیت آن پرداختند و به این نکته اشاره کردند که گزارشها نشان میدهد جریانی در کشور تلاش میکند آموزش و پرورش را از چشم بیندازد و اعتماد به آموزش و پرورش را از بین ببرد و این جریان از بیرون هم هدایت میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حاشیههای سند آموزش 2030 گفت: در رابطه با این سند حرفهای مختلفی مطرح شد که واقعیت نداشت، مگر میشود موادی از جمله کتاب لک لکی در کار نیست به مدارس ما وارد شود و خانوادهها و معلمان نسبت به آن بیتفاوت باشند.
زرافشان ادامه داد: اگر مباحث سند 2030 در شورا به نتیجه برسد و شورا تکلیفی را تعیین کند، براساس آن اقدام خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: در سال 1990 وزرای آموزش و پرورش کشورهای مختلف در تایلند دور هم جمع شدند و توافقی کردند که 6 هدف را دنبال میکرد، براین اساس کشورها متعهد شدند برای تحقق این اهداف تلاش کنند و قرار بود تا سال 2000 ادامه یابد که شروع کار در زمان وزارت آقای نجفی و اتمام آن در زمان آقای مظفر بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در پایان کار، کشورها گزارش عملکرد خود را ارائه کردند و هیئت ایرانی نیز حضور داشت و این توافق 15 ساله شد که 6 هدف تا سال 2015 ادامه یابد همچنین در سال 2014 در مقسط جلسه کارشناسی برگزار شد و با جمع بندی عملکرد کشورها و بازنگری در اهداف پایان یافت.
زرافشان مطرح کرد: در اجلاسی که شهریور سال 93 در ژاپن با عنوان آموزش برای توسعه پایدار برگزار شد، آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش حضور داشت که رهبر انقلاب ایشان را فردی متدین میشناسند همچنین به همراه او جمعی حضور داشت و از مجلس خواسته بودیم که به عنوان ناظر کمیسیون آموزش معرفی کند که رئیس مجلس به جای یک نفر، دو نفر را معرفی کرد و یکی از این افراد رئیس کمیته آموزش و پرورش این کمیسیون بود.
وی افزود: در پایان سال 93 اجلاس دیگری در کره برگزار شد و به همراه آقای فانی و تیم آموزش و پرورش، آقای فیاضی به عنوان نماینده مجلس حضور داشت که پیشنویس ژاپن با اصلاحاتی مورد تایید قرار میگیرد بنابراین مجلس از ابتدای شکل گیری سند 2030 همراه هیئت ایرانی بوده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: هیئت ایرانی برای اینکه تاکید کند چارچوب تهیه شده باید مطابق با سند ملی ما باشد و مغایرتها مدنظر بگیرد، حق تحفظ را در نظر میگیرند که این موضوع در سایت یونسکو هم ثبت شد و براساس آن ایران خود را ملزم به بخشهایی از سند 2030 که در مغایرت با ارزشها و باورهای دینی و ارزشهای فرهنگی جامعه باشد نمیداند و ایران تنها کشوری است که حق تحفظ را قائل شده است.
زرافشان گفت: این اسناد چون جنبه الزامآور ندارد در هیچ کشوری به تصویب مجلس نمیرسد و اگر آن را در مجلس به تصویب برسانیم خود را مقید به توافقی کردهایم که جنبه الزامآور ندارد.
وی ادامه داد: دولت برای سند 2030 مصوبهای را داشت تا کارگروهی برای مدیریت آن ایجاد شود و در این مصوبه تاکید شده است که کارگروه ملی باید برنامههای اجرایی و نظارتی را برای تحقق 2030 با استفاده از ظرفیتهای موجود همسو با اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی و سند تحول بنیادین تهیه کند در حقیقت این کارگروه ملزم شده که 2030 باید ذیل سند تحول و نقشه جامع علمی کشور باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ایران عضو سازمان یونسکو است و سالانه مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت میکند و برای خروج از این سازمان نیاز به مصوبه مجلس داریم.
زرافشان در پایان خاطرنشان کرد: علت اینکه در این مجامع شرکت میکنیم به دلیل تکلیف مجلس و سند تحول برای ارائه دستاوردهای کشور و استفاده از تجربیات جهانی است./۸۰۷/ ۱۰۲/ص