دعا زمینه نزول امداد غیبی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب به بررسی جنگ خندق پرداخت و اظهار داشت: در تاریخ اسلام جنگ خندق بهعنوان فرصت کوتاهی که مسلمانان در آن به نمایش ایثارگری از خود پرداختهاند توصیفشده است.
عضو هیأتعلمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه تعداد کل حاضران در جنگ خندق سه هزار نفر در تاریخ ثبتشده است، عنوان کرد: جنگ خندق تا پایان ماه مبارک رمضان پیان یافت این در حالی است که ایدئولوژی نظامی رسول اکرم(ص) در این جنگ نکات قابلتأملی دارد.
وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) در این جنگ زنان و فرزندان مسلمانان را در قلعهای جمعآوری کرد و دستور داد هیچکس نباید در خانههای خود بماند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه این اقدامات نبی گرامی اسلام به دلیل حضور منافقان و یهودیان در داخل شهر مدینه بوده است، ابراز داشت: در تاریخ جنگ خندق نقلشده است که«صفیه دختر عبدالمطلب عمه رسول خدا(ص) و مادر زبیر بن عوام به دستور پیغمبر با جمعی از زنان در قلعه«فارغ» که به حسان بن ثابت شاعر معروف تعلق داشت، منزل کرده بود و خود حسان نیز با اینکه از نظر سخنوری و شعر مردی شجاع و جسور بود اما ازنظر کارزار و به کار بردن شمشیر و اسلحه و جنگ در میدان، بسیار خائف و ترسو بود بهطوری که در میدان جنگ حاضر نشده و با زنها و بچهها در همان قلعه پنهانشده بود.»
وی افزود: صفیه نقل کرده است که«در همان روزها یکی از یهود بنی قریظه به کنار قلعه ما آمد و اطراف آن گردش میکرد تا راهی پیدا کند و داخل قلعه گردد، من که چنان دیدم به حسان بن ثابت گفتم: این یهودی ممکن است راهی پیدا کند و داخل قلعه شده متعرض زنان و کودکان شود برخیز و او را دور کن»
عضو هیأت علی جامعه المصطفی العالمیه بابیان اینکه قرآن کریم عوامل موفقیت مسلمانان در جنگ خندق را در آیه 9 سوره احزاب برای مؤمنان ترسیم کرده است، گفت: خداوند متعال در این آیه مبارک 9 میفرماید«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيراً؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، به یاد آرید نعمت خدا را بر خود آنگاهکه (در جنگ احزاب) لشکریانی (انبوه از قبایل متعدد عرب) به شما روی آوردند، پس بر آنها بادی (سرد و تند) و سپاهیانی (از فرشتگان) که شما آنها را ندیدید فرستادیم و همیشه خداوند به آنچه عمل میکنید بیناست.»
وی ادامه داد: علامه طباطبائی در بیان تفسیر این آیه میفرماید«لشکرهایى از هر طایفه به سروقتتان آمدند، لشکرى از غطفان، لشکرى از قریش و لشکریانى از سایر قبائل. چنانکه آیه فرموده است جاءَتْکُمْ جُنُود بر اساس این جمله «فارسلنا» بیان آن نعمت است و آن عبارت است از فرستادن باد که متفرع بر آمدن لشکریان است و چون متفرع بر آمدن آنها است، حرف «فاء» بر سر جمله آورد چنانکه فرموده است فرستادیم بر آنان بادى که مراد از آن، باد صبا است، چون نسیمى سرد در شبهایی زمستانى بوده؛ عَلَیْهِمْ رِیحاً همچنین فرموده است لشکرهایى که شما ایشان را نمیدیدید و آن ملائکه بودند که براى بیچاره کردن لشکر کفر آمدند چنانکه میفرماید وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها»
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی در ادامه به بررسی زمینههای نزول امداد غیبی پرداخت و گفت: دعا اولین زمینه نزول امداد غیبی است چنانکه خداوند متعال در آیه 9 سوره انفال فرموده است«إِذْ تَسْتَغيثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّي مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفينَ؛ آنگاهکه از پروردگارتان (در میدان بدر) یاری میخواستید، پس درخواست شما را اجابت نمود که من حتماً یاریدهنده شمایم با هزار نفر از فرشتگان که هزارها را در پی آورند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در روایات یاریکردن مؤمن مقدمه نزول امداد غیبی توصیفشده است، گفت: امام صادق(ع) فرموده است«مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ کربَةً فَرَّجَ اللّه عَنهُ کربَتَهُ وَ مَن سَتَرَ عَلی مُؤمِنٍ سَتَر اللّهُ عَلی عَورَتِهِ وَ لا یزالُ اللّهُ فی عَونِهِ مادامَ فی عَونِ أَخیه؛ هر که مشکلی از مؤمنی حل کند، خداوند مشکلش را حل میکند؛ و هرکه (عیب) مؤمنی را بپوشاند، خداوند آبرویش را حفظ میکند و مادامیکه در حال کمک کردن به دیگران است، به او کمک میکند.»
عضو هیأت علی جامعه المصطفی العالمیه عمل به دانستهها را از دیگر راههای نزول امداد غیبی توصیف کرد و گفت: امام باقر(ع) میفرماید«مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم؛ هر کس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را که نمیداند به او خواهد آموخت.»
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی باور حقیقی مؤمن زمینه نزول امداد غیبی توصیف کرد و اظهار داشت: صبر و تقوا در کنار استقامت از زمینههایی است که دین مبین اسلام آنها را زمینه نزول امداد غیبی است این در حالی است که شرع مقدس اسلام تبرک جستن به تبرت امام حسین(ع) از مصادیق بارز نزول امداد غیبی است./837/پ۲۰۲/ج