۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۰۳۳۶۷
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

غفلت از خدا ریشه همه معاصی است

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه با بیان اینکه غفلت از خدا ریشه معاصی است، گفت: وقتی ابزار های نوین در خدمت اهداف عالی الهی باشد خود وسیله ذکر و یاد خداوند خواهند بود و انسان را معصیت دور خواهند کرد.
آیت الله حسن وطن خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسن وطن‌‌خواه، از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در جمع مردم روزه دار سراب، با اشاره به مسلک غلط تهذیب اخلاق در مجامع غربی، اظهار داشت: غرب از طریق مسیر عقلانی به دنبال تهذیب اخلاق است، اما این مسیر یعنی عقل در تهذیب نتوانست به نتیجه مطلوب برسد و دچار چالش شد.

وی با اشاره به مسلک دوم تهذیب اخلاق که همان سلوک در مسلک انبیا و اولیای الهی است، ابراز داشت: این مسلک همان توجه به خداوند و توسل به آموزه های دینی است که از راه وعده و وعید حقیقی انسان را تشویق به اخلاق مداری می کند، این مسلک بر پایه وعده های و وعیدهای قرآنی و روایات استوار است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم توجه به مبدأ و توجه به توحید را مسلک سوم تهذیب اخلاق دانست و گفت: انسانی که توجه به الله پیدا می‌کند از رذائل اخلاقی دور خواهد شد، یاد و ذکر خدا عامل توجه به مبدأ خوبی ها است و  انسان را به اخلاق مداری سوق خواهد داد.

وی با بیان اینکه ریشه تطهیر دل از اوصاف شیطانی، ذکر و یاد خداوند در قلوب انسان است، گفت: فلسفه نماز همین ذکر و یاد خداوند است، غفلت نیز ریشه معصیت و افتادن در دام گناه است، تکرار معصیت نیز انسان را جری خواهد کرد و تا سر حد تکذیب آیات الهی سوق خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه با تأکید بر اینکه انسان همیشه و در همه حال باید به یاد خدا باشد، گفت: یاد خدا وجدان انسان را بیدار نگاه خواهد داشت، اقامه نمازهای متعدد، تسبیح‌گویی فراوان و ذکر الهی انسان را از غفلت دور کرده و به تطهیر خواهد کشاند، همین مسیر است که انسان را  مراتب عالیه ترقی خواهد بخشید.

وی با اشاره به ابزارهای نوین در جهان امروز، خاطرنشان کرد: این ابزار ها که در خدمت اهداف عالی الهی باشد خود وسیله ذکر و یاد خداوند خواهند بود، همین برنامه های قرآنی در سیما و رادیو مصداق بهره گیری از ابزار نوین برای ذکر الهی در جامعه است./854/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات