۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۰۲۹۹۸
آیت الله سبحانی:

امام راحل موقعیت شناس بود/ نظام اسلامی هدیه امام به مردم ایران است

حضرت آیت الله سبحانی امام خمینی(ره) را شخصیتی موقعیت شناس دانست و گفت: ایشان به وظیفه خود عمل کرد و در نهایت توانست در ۲۲ بهمن ۵۷ آن نظام فاسد را برچیند و نظام اسلامی را بر مردم هدیه دهد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در درس تفسیر سوره ملک که در مجمتع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: در آیات اول تا چهاردهم این سوره، از گروه کافران و مؤمنان سخن به میان آمد؛ قرآن مجید در اکثر آیات اگر درباره یکی از این گروه ها سخن بگوید، از گروه دیگر نیز سخن میان می آورد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند متعال در این سوره، هنگامی که می خواهد جزای مؤمنان را بیان کند، به یک آیه اکتفا کرده است، اما درباره جزای کافران و عاصیان سه آیه بیان شده است که این مسأله حاکی از مشکل بودن حساب و کتاب کافران است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 15 سوره ملک به پاداش مؤمنان اشاره و تصریح کرد: در این آیه آمده است « هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُواْ فىِ مَنَاكِبهَِا وَ كلُُواْ مِن رِّزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُور» او کسی است که زمین را برای شما رام کرد، بر شانه‌های آن راه بروید و از روزی های خداوند بخورید؛ و بازگشت و اجتماع همه به سوی اوست، طبعا باید زمین آرام نباشد، بلکه مضطرب و چموش باشد، چرا که دارای سه حرکت به دور خود، به دور خورشید و به دور کهکشان است و موجودی که دارای سه حرکت سریع است، باید مضطرب باشد اما خدا می فرماید که کاری کرده ام که خیلی آرام است.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: قرآن نمی فرماید که علل طبیعی این مسأله را منکر هستم، چرا که علل طبیعی کار خداوند است و اگر زمین آرام است، علل طبیعی دارد اما مستند به خدا است. کارهای خدا بر اساس یک رشته اسباب مسببات است و این اسباب را خداوند آورده است؛ مادی ها می گویند که زمین آرام است و علل طبیعی آرام بودن آن، جاذبه و دافعه است؛ اما مادی ها نسبت به این که کدام قدرت این توازن را بین جاذبه خورشید و دافعه زمین برقرار کرده است، توجهی ندارند.

وی گفت: مادی ها می گویند که زمین جزو خورشید بود و بر اثر سرعت حرکت خورشید، تکه ای از آن جدا شد و مانند خورشید همیشه در آتش می سوخت؛ اما آیا می شود که زمین بدون نظام و برنامه ریزی از خورشید جدا شود و به این حالت تبدیل شود؟ جاذبه و دافعه را تنظیم کرد و از لرزش بیرون آورد؛ بنابراین مادی ها چهره ظاهر را می بینند و ماورای این چهره ظاهر، مسأله دیگری است که این توازن را به وجود آورده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مناکب جمع منکب بوده و منکب به معنای شانه و ناحیه است؛ در این آیه می فرماید در نواحی زمین راه بروید و زندگی کنید و بدانید که این زندگی مقدمه یک زندگی دیگر است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات 16 و 17 سوره ملک افزود: آیات بعد سخت ترین تهدید برای کافران و عاصیان است؛ ای کافران احتمال دهید روزی و روزگاری همین زمینی که ذلول است، از حالت  آرام خارج شود و آن چنان گود شود و شما را در دل خود فرو برد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: ممکن است سؤال شود که با توجه به آیه 17، مگر خداوند در آسمان است؟ خداوند نمی تواند در آسمان باشد و اگر اینگونه باشد که جسم می شود و محتاج به آسمان می شود و جسم احتیاج به مکان دارد، علاوه بر این، اگر مراد از «من فی السّما» خداوند باشد، در آیه دیگر میخوانیم که کرسی خدا تمام آسمان ها و زمین را احاطه می کند، پس لازم می آید که خدا محاط باشد و کرسی اش محیط باشد، بنابراین «من فی السما» خداوند متعال نیست، بلکه ملائکه هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: قرآن مجید منذر و مبشر است؛ آیین اسلام، آیین تبشیر و انذار است، اگر تمام آیین تبشیر باشد که دین یهود کنونی می شود، نه دین یهود مسیحی؛ قرآن می فرماید که این ها مدعی هستند که ما «نحن ابناءالله» یا می گویند که ما در آتش نمی سوزیم(الا ایاما معدوده) اگر تمام یک ملت تبشیر باشد، این ملت طغیان می کند، بر عکس آن آیین مسیحیت فعلی است که تمام آن انذار است.

وی  در بخش دیگری از  سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام راحل موقعیت شناس بود؛ رهبر باید موقع شناس باشد، امام راحل زمانی که باید سکوت کند، ساکت بود و موقعی که باید بر سر امت های کافر فریاد بکشد، آگاه بود. در سال 1331 در ایران اختلاف بود، درباری ها می خواستند عده ای را وکیل کنند و مصدق می خواست افراد دیگر وکیل شود؛ امام راحل برای تدریس در مسجد محمدیه حاضر شدند، قبل از درس یکی از شاگردان ایشان، مرحوم نوراللهی گفت آقا تکلیف مردم را روشن کنید که به چه کسی رأی بدهند، امام فرمودند آقا شیخ اسدالله، فعلا وظیفه من درس گفتن است، یعنی با وجود آیت الله بروجردی من حق تکلیف ندارم.

این مرجع تقلید افزود: اما هنگامی که آیت الله بروجردی فوت کردند، دربار اسلام زدایی را شروع کرد و امام موقعیت شناس بود و همان زمان برخاست و به تدریج به وظیفه خود عمل کرد و در نهایت توانست در 22 بهمن 1357 آن نظام فاسد را برچیند و نظام اسلامی را بر مردم هدیه دهد./822/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات