۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۰۲۶۲۷
در یک نشست علمی صورت گرفت؛

بررسی راز فعال سازی ظرفیت‌های مردمی از سوی امام خمینی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک نشست علمی که با حضور جوانان مشهدی برگزار شد به بررسی راز فعال سازی ظرفیتهای مردمی از سوی امام خمینی(ره) پرداخت.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه جمعه در سخنانی که در شهرک تاریخی «مشهد دوست داشتنی» با محوریت موضوع «امام خمینی و راز فعال سازی ظرفیت های مردمی» ایراد کرد، به تبیین تفاوت نگاه امام راحل نسبت به مردم با نگاه رهبران سایر حکومت های جهان پرداخت و اظهار کرد: نگاه رهبران به مردم معمولا از 5 نوع نگاه «سرکوب گرانه»، «خود برتر بینانه»، «مردم زده»، «فریب کارانه» و یا نگاه «مردم سالاری دینی» خارج نیست.

نگاه امام راحل به مردم منطبق با نگاه اسلام و پیامبر بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه امام راحل به مردم همان نگاهی بود که انبیاء، اسلام، قرآن و امیرمؤمنان(ع) به مردم داشتند که در نتیجه آن سرکوب مردم و ابطال حقوق آن ها حرام است. پیامبر اکرم(ص) می فرمود «هرکس به مردم ظلم کند، اعلان جنگ با خدا کرده است.»  مردم سالاری اسلامی روش پیامبر اکرم(ص) است که در پایان عمرشان از مردم خواستند که چنانچه ناخواسته به آن ها توهین یا ظلمی کرده اند، یا مورد بخشش قرار گیرند و یا قصاص شوند.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیز به همین نگاه ارزش می دهند، خاطرنشان کرد: امروز رهبری داریم که به قول نزدیکان شان در شرایط فعلی نیز در موارد متعدد مقروض هستند اما حتی یکی ریال از بیت المال برنداشته اند و فرزندان ایشان نیز همگی مستأجرند.

پیش بردن حکومت اسلامی کار مشترک امام و امت است

رحیم پور ازغدی با بیان این که بر اساس مردم سالاری دینی نظر مردم در چارچوب اسلام پذیرفته شده است، یادآور شد: در زمان مبارزات انقلاب اسلامی عده ای از چریک های چپ قائل به مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی بودند؛ اما امام(ره) معتقد به ورود مردم به صحنه مبارزات بودند. چرا که بدون مردم امکان تشکیل حکومت اسلامی وجود نداشت و حتی امیرمؤمنان(ع) که امام معصوم بودند نیز برای تشکیل حکومت اسلامی از مردم کمک خواستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: برپایی حکومت اسلامی کار مشترک امام و امت است است و هیچ کدام بدون دیگری نمی تواند حکومت اسلامی را پیش ببرد. اگر چنین نگاهی در بینش امام راحل وجود نداشت، منافقان در حکومت اسلامی حضور می یافتند و انقلاب منحرف می شد.

وی افزود: امام راحل پس از انقلاب نیز همه مسائل را با همراهی مردم پیش بردند و اصلا یکی از انتقادات امثال مهندس بازرگان به امام این بود که ایشان مسائل را به صورت شفاف با مردم در میان می گذاشتند. هیچ انقلابی در دنیا وجود ندارد که پس از پیروزی، اصل نظام را به رأی مردم گذاشته باشد؛ اما امام(ره) جمهوری اسلامی این نظام را به رأی مردم گذاشت و مطمئن باشید که اگر مردم حکومت سلطنتی را انتخاب می کردند، امام به قم باز می گشتند و بدون تشکیل نظام اسلامی، صرفا در برابر مفاسد شاه به مبارزه می پرداختند.

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نمایشی نیست

رحیم پور ارغدی گفت: در نظام جمهوری اسلامی افزون بر این که خود رهبری به طور غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شود، رییس جمهور، نمایندگان مجلس و مدیران شهری نیز با رأی مستقیم مردم روی کار می آیند و شما می بینید که در هر انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار می شود، مسیر کشور عوض شده و رویکردها متفاوت می شود؛ اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی حتی تغییر رییس جمهور نیز چنین اثری ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به احترامی که امام راحل برای تشخیص مردم و مسؤولان کشور قائل بودند، خاطرنشان کرد: همه فکر می کردند که امام در نخستین انتخابات ریاست جمهوری به بنی صدر رأی داده اند و بازرگان را نیز خود ایشان برای اداره دولت موقت انتخاب کرده اند اما پس از جریانات آقای منتظری، امام خطاب به ایشان گفته بودند که «والله من به بنی صدر رأی ندادم؛ والله با بازرگان موافق نبودم و با قائم مقامی شما نیز موافقتی نداشتم.» امام چون به رأی مردم و نظرات مسؤولان اهمیت می دادند تمام این مسائل را با وجود مخالفت خود پذیرفته بودند.

وی تأکید کرد: هیچ اتفاق خوب یا بدی در جمهوری اسلامی وجود نداشت مگر این که امام درباره آن به طور شفاف با مردم سخن می گفتند و برای مردم روشن بود که امام(ره) همان چیزی که اعتقاد دارد را به مردم اعلام می کند. رهبر معظم انقلاب نیز در تمام جریانات جمهوری اسلامی مانند مذاکرات هسته ای، فتنه 88 و سایر مسائل همین رویکرد را اتخاذ کرده اند چرا که این همان روش مردم سالاری اسلامی است./۸۲۰/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات