۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
کد خبر: ۴۹۸۷۵۹
یک اقتصاددان:

خروج از رکود با وضعیت فعلی بانکداری ممکن نیست

فرود بیات، بانک‌ها را در حوزه فعالیت اقتصادی رقیب مردم ارزیابی کرد و وضعیت موجود بانک‌ها را مانع خروج از رکود دانست.
رکود

فرود بیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی دولت درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: بر اساس رهنمود رهبر معظم انقلاب با توجه به پتانسیل‌های کشور به‌ویژه در حوزه‌های مختلف باید بحث درون‌زایی اقتصاد را در نظر داشته باشیم؛ بر این مدار پتانسیل این وجود دارد که از بخش‌های مختلف به نحو احسن استفاده کرد.

این استاد دانشگاه بابیان این‌که تناسب ابزار و اهداف از مبانی است که باید در مدیریت اقتصادی محور باشد، عنوان داشت: با توجه به بحث بیکاری و ظرفیت‌های خالی که در صنایع مختلف کشور وجود دارد به نحو بهتری می‌توان عمل کرد؛ بر این اساس با برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تر و توجه به صنایع پیش‌رو است که می‌تواند ایجاد اشتغال کرد.

وی ادامه داد: در موضوع ساختمان اگر بتوانیم تحرک لازم اقتصادی را ایجاد کنیم می‌توانیم اشتغال را راه‌اندازی کنیم؛ این در حالی است که متأسفانه در چهار سال اخیر در این حوزه کار مفید در صنایع پیشرو انجام‌نشده است.

بیات در پاسخ به این سؤال که با این وضعیت و مدل برنامه‌ریزی‌شده از سوی دولت اگر اقتصاد ایران بخواهد این‌گونه به راه خود ادامه دهد به کجا می‌رسد؟ ابراز داشت: به مسئله مهمی که باید توجه کنیم این است که تا وقتی در سیستم بانکداری تحول ایجاد نکنیم و بحث خصوصی را نادیده بگیریم و نخواهیم که به مردم واگذار کنیم و دولت بخواهد در این قسمت‌ها کارهای بیهوده انجام دهد، بانکداری ما اگر بخواهد این‌گونه ادامه پیدا کند، بعید می‌دانم که اقتصاد از رکود خارج شود.

این اقتصادان، بانک‌ها را در حوزه فعالیت اقتصادی رقیب مردم ارزیابی کرد و گفت: تولید را به شکلی می‌توان حمایت کرد که بازده سرمایه را در بخش تولید بالا ببریم، موقعی که بازده بخش ساختمان به شکل مصنوعی بالا می‌رود، ما چه توقعی از تولیدکننده داریم؟ با تمام دشواری‌هایی که در بخش دلالی یا در بخش توزیع وجود دارد، تولیدکنندگان دچار مشکل شده اند، ما باید بازار فروش برایشان ایجاد کنیم و تنها با تغییر نرخ سود مشکلی حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر حل مسئله اشتغال آرمان بانک‌ها باشد صددرصد می‌تواند این مشکل را حل کرد؛ ولی اگر بانک‌ها تنها یک بنگاه اقتصادی باشند که بخواهند در بخش ساختمان دخالت کنند و ملک‌های آن‌چنانی را بسازند و بخواهند از سود این‌ها استفاده کنند، ره  به‌جایی نخواهد رسید.

بیات بابیان این‌که بانک باید آرمانش حمایت از بخش تولید باشد نه پر کردن جیب خودش، عنوان داشت: ما باید بانک را موظف به حمایت از تولید کنیم، البته این حمایت هم باید بدون فضای رانتی باشد، اگر این فضا از بین نرود ما از تولیدکننده توقع بیجایی داریم؛ زیرا تولیدکنندگان از مظلوم‌ترین گروه‌هایی هستند که در این شرایط رکودی دست‌وپا می‌زنند و بازاری هم ندارند، و باید نرخ سودهای آن‌چنانی به بانک‌ها بدهند. نمی‌توانیم از تولیدکننده توقعی داشته باشیم، من فکر نمی‌کنم که بانک‌ها هدفشان حمایت از تولید باشد.

وی در پایان گفت: رویه بانکی باید تغییر کند، بانک‌های ما باید نگاه عالمانه‌تری به حوزه اقتصاد داشته باشند، البته منظورم از بانک مدیرعامل یا رئیس یک شعبه از بانک نیست بلکه مسؤولان اقتصادی که بانک زیرمجموعه آن‌هاست باید بانک‌ها را از این شرایط خارج کنند و نظام بانکی ما حتماً احتیاج به تحول دارد که با یک برنامه‌ریزی مناسب‌تر به آن دست پیدا خواهیم کرد./۸۳۷/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات