۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۹۷۵۰۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی:

الگوی فکری امام راحل باید بیشتر بررسی و تحلیل شود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: الگوی فکری امام راحل در مقاطع و شرایط مختلف، بیشتر بررسی و تحلیل شود.
مدخل کتاب امام راحل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعمتیان عضو هیأت علمی گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی امروز در نشست رونمایی بررسی کتاب نقدی بر مدخل «خمینی روح‌الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی که در نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: در زمینه مدخل‌نویسی باید به نقدها و بررسی ابعاد نظری و تاریخی کار توجه شود.

وی با بیان اینکه منظر تاریخ‌انگاری و شیوه کتاب روش‌مند بوده است، عنوان کرد: نگارش آثار دانش‌نامه گونه کار سختی است چراکه باید مدخل‌های مختلف داشته باشد و اگر نقدهایی به دور از حب و بغض سیاسی ارائه شود به چنین آثاری کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام نعمتیان با بیان اینکه در مدخل کتاب مواردی برجسته شده که شاید اشتباه‌ تاریخی یا نقل قول‌های انحرافی باشد که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: البته در کنار این نقد توجه به امام راحل بیش از هر چیز بوده است.

عضو هیأت علمی گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی، افزود: باید افزون بر امام راحل، نقش و جایگاه علمی هر دو فرزند ایشان حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا در بیت امام راحل بررسی شود چراکه ظاهرا در بخشی از مدخل آنچه درباره این دو بزرگوار بیان شده گویی پیشینه علمی دقیقی ندارد.

وی ادامه داد: افزون بر این باید مواردی همچون الگوی فکری امام راحل در مقاطع و شرایط مختلف، درس خارج فقه ایشان در زمینه ولایت فقیه و روش بیان آن، نسبت امام با بزرگانی نظیر آیت‌الله بروجردی که عامل نظریه سازی انقلاب اسلامی و گفتمان آن است بیشتر بررسی و تحلیل شود.

حجت‌الاسلام نعمتیان با بیان اینکه اندیشه و گفتمان امام راحل به صورت کامل روشن است، عنوان کرد: باید در مدخل نویسی نسبت اندیشه‌پردازی امام راحل در جنبه سیاسی و فقهی تفکیک شده و هماهنگی اندیشه و مواضع ایشان معلوم شود.

عضو هیأت علمی گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید نویسنده از شخصیت امام راحل برداشت درستی داشته باشد که با ادبیات درست به مدخل نویسی بپردازد./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات