۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۹۷۰۶۴

اهداف واشنگتن و آنکارا از فروش سلاح به عربستان

اخبار منتشر شده در رسانه های غربی - عربی حکایت از خرید انواع سلاح از سوی آل سعود از دو کشور آمریکا و ترکیه دارد؛ سلاح هایی که تمامی آن برای کشتار مسلمانان یمن، سوریه، عراق، بحرین استفاده می شود.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، چند روز پیش روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' چاپ لندن در خبری اعلام کرد که ریاض برای جنگ افروزی در منطقه و افزایش حملات خود به مردم بی دفاع یمن و گردش چرخ اقتصاد آمریکا و ترکیه در پی امضای قراردادهای کلان تسلیحاتی با واشنگتن و آنکارا است.

این روزنامه چاپ لندن نوشت، پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه دفاع از عربستان کشور ما را متحمل هزینه کرده، این روزها خبر می رسد که واشنگتن در حال امضای قراردادهای میلیاردی فروش سلاح به ریاض است، امری که نشان می دهد دامپ چرا ریاض را به عنوان اولین ایستگاه سفر منطقه ای خود که از 20 می (30 اردیبهشت) قرار است آغاز شود، انتخاب کرده است.

انتشار خبر امضای قرارداد چند میلیاردی بین واشنگتن و ریاض همزمان با خبر مجله تخصصی صنایع نظامی'دیونس نیوز' که اعلام کرد، عربستان و ترکیه در حال امضای قرارداد فروش سلاح هستند و 'فکری ایشیک' وزیر دفاع ترکیه آن را بزرگترین قرارداد صادرات صنایع نظامی ترکیه در تاریخ این کشور توصیف کرده به نظر می رسد خالی از معنا نباشد.

میزان خرید سلاح از سوی سعودی ها از ترکیه مشخص نیست ولی رسانه های غربی اعلام کرده اند که آمریکایی ها به دنبال فروش 5/11 میلیارد دلار سلاح به آل سعود هستند.

رای الیوم درباره برخی دلایل خرید کلان سلاح از سوی آل سعود می نویسد: 'ولع' عربستان سعودی به تسلیح صنایع نظامی خود با دو هدف است؛ نخست اقتصادی، که هدف آن تقویت اقتصاد دو کشور آمریکا و ترکیه و به حرکت درآوردن چرخ صنایع نظامی این دو کشور و نیز ایجاد فرصت های شغلی جدید و حفظ فرصت های شغلی دیگر است، اما هدف دوم آن سیاسی بوده و با نیازهای جنگ های منطقه ای کنونی و آینده که دولت عربستان در یمن و سوریه به راه انداخته بی ارتباط نیست و چه بسا آنان در اندیشه به راه انداختن جنگی بزرگ در منطقه هستند.

دلایل دیگر خرید سلاح از سوی سعودی

- یورش وحشیانه به مردم بی دفاع و مسلمان یمن

مردم یمن که از تاریخ ششم فروردین سال 1394 آماج حمله ضدانسانی و ضداسلامی ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان قرار گرفته اند، در این مدت مردانه در مقابل این تهاجم مقاومت و دفاع کرده اند و قدمی از سرزمین خود عقب ننشسته اند و در مقابل شکست های سنگینی به ارتش متجاوز سعودی تحمیل کرده اند.

ارتش سعودی که مجهزترین و در عین حال ترسوترین ارتش منطقه به شمار می رود برای جبران شکست های خود در یمن به دنبال بمب ها و سلاح های جدید می باشد تا شاید بتواند با کشتار شمار بیشتری از مردم مظلوم و مسلمان یمن از باتلاق این کشور موفق بیرون بیایید.

سلاح هایی که رژیم سعودی از آمریکا درخواست کرده سلاح هایی است که دولت باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا از فروش آن به عربستان خودداری کرده بود.

- بحران سوریه و دخالت های عربستان در آن یکی دیگر از دلایل خرید سلاح از ترکیه و آمریکا از سوی آل سعود می باشد.

زمانی که بحران سوریه در اسفندماه سال 1389 شروع شد و به یکباره سیل اعزام تروریست های تکفیری از سراسر جهان به ویژه کشورهای غربی - عربی به سوریه برای کشتار مردم این کشور آغاز شد، کشورهای حامی تروریسم فکر نمی کردند که مردم و ارتش سوریه بتوانند در مقابل یورش تروریست های تکفیری تا به این حد مقاومت کنند از این رو کشورهای عربستان و قطر دلارهای نفتی خود را برای خریدهای نظامی برای تروریست ها سرازیر ترکیه و کشورهای غربی کردند، اما این پول ها فقط موجب گردش چرخ کارخانه های سلاح سازی غرب و در مقابل کشته شدن حداقل پانصد هزار نفر از مردم بی گناه مردم سوریه شد.

اواخر آذرماه 1395 (23 آذر) بود که شهر مهم و استراتژیک حلب که 4 سال در اشغال تروریست های تکفیری بود به دست پرتوان نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه آزاد شد و از همان زمان تروریست های باقی مانده و خانواده های آنها که بیش از 40 هزار نفر بودند با قبول شکست در حلب و تحویل سلاح های سبک خود، شرق پایتخت اقتصادی سوریه را ترک و به استان ادلب رفتند. خروج تروریست ها فقط از شهر حلب نبوده و عناصر تروریست با قبول شکست در بسیاری از مناطق مختلف سوریه همانند استان ریف دمشق(به ویژه مناطقی در غوطه شرقی)، حماه، حمص و دیگر مناطق این کشور در استان ادلب متجمع شده اند.

هم اکنون استان حلب محل تجمع هزاران گروه تروریستی شده است؛ تروریست هایی که اکثرا خارجی و چندملیتی بوده و هیچ راهی برای بازگشت به کشورهای خود ندارند.

دهها گروهک تروریستی از داعش تا عناصر ارتش آزاد و تحریر الشام (النصره) در ادلب نیرو و مقر دارند و همین عدم تمرکز و وحدت فکری موجب شده تا النصره نتواند در آنجا اعلام خلافت کند.

در اواسط فروردین ماه سال 94 و با دخالت و حمایت مستقیم ترکیه و اتحاد گروه تروریستی النصره با سایر گروه های تروریستی دیگر، استان و شهر ادلب با اعزام 14 هزار تروریست خارجی که در ترکیه متجمع و سازماندهی شده بودند، سقوط کرد؛ در همان زمان همگان منتطر اعلام خلافت گروهک تروریستی النصره در ادلب به تقلید و رقابت با دیگر گروه تروریستی یعنی داعش و ایجاد خلافت از سوی النصره در این استان هم مرز با ترکیه بودند که این امر تا به امروز اتفاق نیفتاده و با توجه به کثرت گروه های تروریستی در استان ادلب مطمئنا گروه تروریستی تحریر الشام (النصره) نخواهد توانست به رویای خود که همان ایجاد خلافت در استان ادلب است دست یابد.

برخی گروه های تروریستی حاضر در استان ادلب دارای سلاح های قوی، سنگین و متنوعی هستند که با کمک آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه برای آنها فراهم شده است، ولی برخی دیگر به دلیل این که از دیگر نقاط سوریه و با قبول شکست سلاح های خود را (به جز سلاح سبک) به ارتش سوریه تحویل داده اند، به دنبال تجهیز خود به سلاح های قوی، سنگین و جدید هستند که عربستان و ترکیه این اقدام را به عهده گرفته اند و هم مرز بودن استان ادلب را با ترکیه این اقدام را راحت تر کرده است. از این رو عربستان قسمتی از سلاح هایی را که در ظاهر برای خود از ترکیه و آمریکا خریداری می کند، مستقیما برای گروه های تروریستی مورد حمایت خود که هم اکنون در استان ادلب مستقر هستند، از طریق ترکیه ارسال می کند.

- گروهک تروریستی داعش که در سال 2012 در سوریه اعلام موجودیت کرد و از همان ابتدا با سر بریدن کودکان، زنان و غیرنظامیان سوری چهره پلید و ضد انسانی و ضد اسلامی خود را به همگان نشان داد، در 17 خرداد 1394 به کشور عراق یورش برد و همان جنایاتی را که در سوریه مرتکب می شد در عراق نیز انجام داد، اقداماتی که حتی برای یکبار هم از سوی آل سعود و دیگر سران مرتجع عرب محکوم نشد.

گروهک تروریستی داعش با تفکر دهابی - سلفی که خشن ترین و در عین حال ثروتمندترین گروه تروریستی جهان است از همان ابتدا تشکیل مورد حمایت سران آل سعود بود و این حمایت هم اکنون نیز به شدت تمام ادامه دارد.

چند روز پیش 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان سعودی و سفیر اسبق این کشور در واشنگتن برخی از جنبه های قرارداد خرید سلاح از آمریکا را فاش کرد و گفت که دولت ترامپ گام های سریعی برای پیشبرد قرارداد فروش بمب های هدایت شونده که دولت اوباما رییس جمهور سابق آمریکا آن را به دلایل نگرانی از استفاده از آنها در جنگ یمن و کشتار غیرنظامیان، به حالت تعلیق درآورده بود، اتخاذ کرده است.

با توجه به اینکه قرارداد جدید شامل تجهیزات نظامی و مهماتی می شود که ارزش آنها 5/11 میلیارد دلار است، می توان حدس زد که این مهمات شامل بمب های خوشه ای و سنگین می باشد که سازمان ملل آن را ممنوع کرده است.

در همین راستا و بنابر اطلاعاتی، دولت ترامپ به «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی تا پایان سال جاری مهلت داده تا با تمام توان نظامی جنگ یمن را پایان دهد و آمریکا نیز به طور کامل در کنار آنها است؛ امری که نشان می دهد که حملات عربستان به شکل هولناکی شدت گیرد و بمب افکن های آمریکایی - سعودی اهداف نظامی و غیرنظامی در عمق یمن را به طرز وحشیانه ای بمباران کنند.

هم اکنون منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) تحولات پی در پی ای را تجربه می کند که مهم ترین آن کشتار مردم مسلمان کشورهای عراق، سوریه و یمن است که سلاح های آن از سوی غربی ها ارسال می شود و پول های خرید این سلاح ها نیز از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون قطر پرداخت می شود.

اهداف آمریکا و غرب از فروش سلاح به سعودی ها در کنار اقتصادی بودن، کم کردن جمعیت مسلمانان به ویژه مسلمانان تندرویی که در غرب زندگی می کنند و هم چنین ویرانی کشورهای اسلامی ضدصهیونیستی می باشد تا رژیم اشغالگر قدس در امنیت کامل باشد.

اما اهداف عربستان و ترکیه در این قضیه فرق می کند؛ ترکیه به دنبال احیای رویایی امپراتوری عثمانی است و عربستان نیز به دنبال گرفتن سکان رهبریت جهان عرب است؛ اما این دو کشور مسیر این راه را کاملا اشتباه طی کرده اند و نتیجه آن فقط کشتار مسلمانان در کشورهای عراق، سوریه و یمن بوده است.

مطمئنا کشتار مردم بی گناه کشورهای یاد شده دامن سران آل سعود و ترکیه را خواهد گرفت همچنان که سال گذشته شاهد کودتا در ترکیه و انفجارهای متعدد تروریستی در این کشور بودیم که متاسفانه در این اقدامات مردم مسلمان ترکیه دچار آسیب شدند.

سران ترکیه و عربستان باید بدانند که حمایت از گروه های تروریستی به هر قیمت و شراکت در کشتار مردم منطقه، فقط به نفع رژیم صهیونیستی است.

سران ترکیه و عربستان همچنین باید بدانند که قدرت نظامی و شراکت در کشتار مردم منطقه برای آنها محبوبیت نمی آورد و بر عکس کمک رسانی به مردم و دستگیری آنها در کنار مقابله با گروه های تروریستی موجب محبوبیت آنها می شود.

تنها راهی که برای سران ترکیه و عربستان باقی می ماند بازگشت از اقدامات گذشته و جلوگیری از کشتار مردم مسلمان منطقه می باشد تا مردم منطقه ای به دور از خشونت را تجربه کرده و در صلح و صفا زندگی کنند./۸۴۷/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات