۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۹۴۵۴۱

بدعهدي هاي دنباله‌‌دار آمريکا

ايالات متحده آمريکا درصدد است فشارها بر جمهوري اسلامي ايران را تشديد کند و دولت ما را نسبت به پذيرش تعهدات بيشتر و جديدتر، آن هم در مسائل و حوزه‌هايي که ايالات متحده آمريکا روي آنها حساسيت دارد، وادار نمايد.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، طي روزهاي اخير شاهد اظهارات تند و صريح مقامات دولت دونالد ترامپ عليه توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 5+1 هستيم. هر اندازه زمان مي گذرد، اين اظهارات تندتر مي شود ، به گونه اي که برخي تحليلگران مسائل بين‌الملل از احتمال نقض رسمي و علني برجام توسط دولت ترامپ سخن مي گويند. از سوي ديگر، ترامپ اخيرا تعليق تحريمهاي ايران را به مدت 90 روز ديگر تمديد کرده و به صورت همزمان، از بررسي دوباره برجام و انطباق آن با منافع ملي ايالات متحده آمريکا خبر داده است!

آنچه مسلم است اينکه ايالات متحده آمريکا در بدعهدي نسبت به معاهدات و توافقنامه هاي بين المللي سابقه اي طولاني دارد. اين امر کاملا مسبوق به سابقه است. از زمان شکل گيري ايالات متحده آمريکا تا کنون، اين کشور بارها معاهدات بين المللي را زير پا گذاشته و نسبت به قرار دادها بي تفاوت بوده است. اين قاعده در قبال توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 5+1 نيز صادق است. از سوي ديگر، ملت ايران شاهد بوده است که ايالات متحده آمريکا در سالهاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران چه اقداماتي در تقابل با مردم و نظام ما صورت داده است. در چنين شرايطي لازم است به تاريخ استناد کرد و از گذشته درس عبرت گرفت. متاسفانه اين عبرت گيري از سوي دولت و وزارت خارجه ما به خوبي صورت نگرفت و هم اکنون شاهد آثار زيانبار اعتماد به ايالات متحده آمريکا ( در قبال برجام) هستيم. 

نکته ديگر اينکه اقدامات ايالات متحده آمريکا در قبال برجام، نقض عيني توافق هسته اي محسوب مي شود. اين قرار داد، قرار دادي بين المللي است که به امضاي ايران و همه اعضاي 5+1 رسيده است. از سوي ديگر، شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز به نمايندگي از همه اعضاي سازمان ملل متحد اين سند را پذيرفته است. از اين رو اقدامات ايالات متحده آمريکا در نقض برجام، مترادف با نقض امنيت بين المللي است.

ايالات متحده آمريکا در صدد است فشارها بر جمهوري اسلامي ايران را تشديد کند و دولت ما را نسبت به پذيرش تعهدات بيشتر و جديدتر ، آن هم در مسائل و حوزه هايي که ايالات متحده آمريکا  روي آنها حساسيت دارد، وادار نمايد. بنابراين، واشنگتن در ماوراي هجمه هاي اخير خود عليه برجام، اهداف کلان تري را دنبال مي کند . با اين حال جمهوري اسلامي ايران نشان داده است که در مقابل اين زياده خواهي ها و توطئه ها محکم ايستاده است. ملت ايران زير بار تهديد ايالات متحده آمريکا نخواهد رفت. البته در اينجا نگراني هايي نيز وجود دارد، از جمله اينکه دولت ما در مقابل فشارهاي آمريکا بخواهد تعهدات جديدي را بپذيرد. پذيرش اين تعهدات، شرايط را به مراتب از آنچه هست زيانبارتر مي کند.

نکته ديگر اينکه ما در مجلس شوراي اسلامي قانون اقدام متقابل را در حوزه مسائل هسته اي مورد تاکيد قرار داده‌ايم. بر اين اساس اگر ايالات متحده آمريکا برجام را نقض کند و تحريم جديدي را عليه ما وضع کند،دولت مکلف است غني سازي را با درصدي بالاتر از گذشته فعال کند. بديهي است که در اين روند، مجلس شوراي اسلامي نقش فعالي ايفا خواهد کرد. همچنين مجلس شوراي اسلامي مي تواند با استناد به ديپلماسي پارلماني با ديگر کشورهاي دنيا، آنها را در جريان اقدامات ايالات متحده آمريکا در تقابل با توافق هسته اي قرار دهد. در اين خصوص مجلس شوراي اسلامي مي تواند در قالب ديپلماسي پارلماني، بدعهدي ايالات متحده را به ديگر کشورها اطلاع رساني کند.البته موضع وزارت امور خارجه درا ين خصوص، يعني استفاده از ديپلماسي پارلماني، ضعيف است.ديپلماسي پارلماني در قبال نقض توافق هسته اي از سوي ايالات متحده آمريکا، بايد جدي قلمداد شود. در نهايت اينکه اگر ايالات متحده آمريکا دست به نقض برجام بزند، به صورت خودکار براي ما نيز تعهدي باقي نخواهد ماند.

از سوي ديگر، دولتهاي اروپايي نيز در نقض برجام توسط ايالات متحده آمريکا مسئول هستند. برداشت بنده اين است که دولتهاي اروپايي ( خصوصا سه دولت انگليس،آلمان وفرانسه که در امضا و  اجراي توافق نقش داشته اند) ،تحت سلطه ايالات متحده آمريکا هستند. اگرچه آنها مدعي هستند که کشورهايي مستقل در نظام بين الملل محسوب مي شوند اما در عمل اين استقلال را در مقابل ايالات متحده نشان نداده اند. آنها در مقاطع مختلف تحت تاثير لابي و فشار و تهديدات ايالات متحده آمريکا قرار گرفته و در زمين واشنگتن بازي کرده اند. بديهي است که بايد از کشورهاي اروپايي خواست تا موضع خود را در خصوص برجام مشخص کرده و استقلال و شأن خود را حفظ کنند. حتي کشورهاي اروپايي مي توانند با اتحاد خود، ايالات متحده آمريکا را از اقتدار در حوزه مالي و اعتباري ساقط نمايند. آنها در اين خصوص مي توانند از جمهوري اسلامي ايران الگو بگيرند. کشوري که علي رغم تحريمها و تهديدات ايالات متحده آمريکا، بالغ بر چهار دهه است که در مقابل کاخ سفيد ايستاده است. 

اقدامات و عهد شکني هاي اخير ايالات متحده آمريکا، دست اين کشور را براي کارشناسان و تحليلگران و مخاطبان عرصه سياست خارجي در دنيا بيشتر رو کرد. عهد شکني‌هاي ايالات متحده آمريکا صرفا مربوط به دولت دونالد ترامپ نبوده و در دوران رياست جمهوري باراک اوباما رئيس جمهور سابق آمريکا نيز شاهد اين عهد شکني ها بوده ايم. همان گونه که در پاسخ به سوال نخست اشاره کردم، ايالات متحده آمريکا نشان داده است که به توافقات بين‌المللي معاهدات پايبند نيست. در اين خصوص هم اکنون ما تجربه اي تاريخي به دست آورده ايم. هم اکنون فرصت مناسبي براي ما به وجود آمده است تا بدعهدي ايالات متحده آمريکا را به صورتي علني در نظام بين الملل مورد تاکيد قرار داده و در اين خصوص اطلاع رساني نماييم. بي دليل نيست که ايالات متحده آمريکا شيطان بزرگ ناميده مي شود. کار شيطان، اغواگري و فريبکاري و دروغ است. دقيقا مانند اقداماتي که ايالات متحده آمريکا در جهان صورت مي دهد. تجربه توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 5+1 و عهد شکني‌هاي ايالات متحده آمريکا در اين خصوص  نشان داد که مذاکره با دشمن  راه به جايي نمي‌برد و بايد يکپارچه و متحد در برابر استکبار ايستاد و با آن مبارزه کرد. چرا که شيطان بزرگ زباني جز زبان زور را نمي‌فهمد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

منبع: رسالت
 

ارسال نظرات