یگانه راه رهایی از فتنه های زمانه اخلاص در عمل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیائی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان روز سه شنبه در مدرسه آیت الله خویی مباحثه در تهذیب نفس و مدیریت بر خویشتن جلد 11 با بیان این کمیل بن زیاد نخعی از اصحاب امیرمؤمنان و حارث بن زید نخعی یعنی برادر او در راستای خشنودی و رضایت بنی امیه فرزندان مسلم بن عقیل، آن دو فرزند مظلوم را به شهادت رساند.
وی با بیان این که هدف کمیل جلب رضایت معصوم و هدف حارث خشنودی بنی امیه بود، تصریح کرد: کمیل حب دنیا داشته اما بنده پول نبود، از طرف دیگر در وجود حارث حب دنیوی ریشه دوانده است.
ضرورت استغفار لسانی و توبه نصوح در محضر اهل بیت عصمت و طهارت
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان وهله اول برای استغفار و آمرزش از درگاه پروردگار را حرکت دادن زبان و لب ها دانست و خاطرنشان کرد: استغفار لسانی به عنوان گام اول شایسته است اما کافی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که برای اینکه استغفار از حیث درجه و مرتبه بالاتر رود، باید پیرو ولایت حقه بود، گفت: عامل وحدت شیعه و سنی ولایت حق الهی است و باید با حرکت در مسیر الهی نگذاشت برخی گناه و فساد های همچون چشمچرانی مبدل به گناه کبیره شود.
باید استغفار لسانی مبین باطن انسانی باشد
وی با بیان این که بر اساس بیان حضرت امیر مومنان(ع) باید استغفار لسانی مبین باطن انسانی باشد، گفت: برای استغفار و طلب آمرزش باید تصمیم جدی بگیرید چراکه جلب رضایت خداوند در راستای جلب رضای معصوم است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر در زندگیتان مرتکب گناهی شدید، ادامه دادن آن موجب می شود تا تبدیل به عادت زشت شده و طبیعی شود، بیان کرد: به همین سبب خداوند را استغفار لسانی کرده و در وهله بعدی به توبه نصوح روی بیاورید تا مورد آمرزش قرار بگیرید.
حقیقت استغفار تسخیر قلب و اندیشه در گرو ایمان است
حجت الاسلام و المسلمین ضیائی با بیان این که بر اساس بیان امیر مومنان حقیقت استغفار آن است که توبه مرکز قلب و اندیشه را تسخیر کند و موجب شود انسان احساس پشیمانی کند، گفت: اگر با استغفار عزم جدی برای عدم بازگشت به گناه داشته و نیتتان پشیمانی از انجام آن باشد مورد آمرزش قرار می گیرید.
وی با بیان این که مرکز تفکر و تعقل باید عزم جدی بگیرد تا دیگر به گناهی که از آن استغفار کرده بازنگردد، تصریح کرد: حقیقت استغفار نهفته در شاخه استغفار لسانی و توبه نصوح است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر انسان این دو مرحله را طی کند باز هم به اصل، ریشه و اساس حقیقت استغفار پی نمی برد، خاطرنشان کرد: بر اساس بیان امیرمؤمنان باید به حقیقت استغفار دست پیدا کرد چرا که این حقیقت بر اصل، بنیان و زیرساخت بسته شده و جایگاه عابدین اولین نقطه برای آنانی است که خداوند را عبادت کرده و به معنای حقیقی کلمه خلوص در نیت دارند.
حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که یگانه راه رهایی از فتنه ها و آتش جهنم اخلاص در عمل است، گفت: امیرمؤمنان(ع) ایمان حقیقی والایی داشته و بر اساس این حقایق ایمانی هرگز دچار خطا و لغزش نمی شوند.
عمل بدون علم و دانایی دیکته بی ارزش دیگران است
وی با بیان این که عمل منطبق بر قربه الی الله در صورتی که علم فعال و پویایی پشت سر آن نباشد، ارزشی نداشته و تنها دیکته دیگران است، بیان کرد: راه تحقق قربه الی الله، تفکر و اندیشه پویا است و آن چیزهایی معتبر است که بر اساس محکمات آیات و روایات دینی باشد.
بندگی خداوند به قصد قربت و برقراری وحدت در سایه اهل بیت باشد
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان جایگاه بصیرت را فراتر از یقین دانست و با بیان این که شنا کردن بر خلاف موج دریا و امواج پنهان حوزه و دانشگاه سخت و دشوار است، گفت: بندگی خداوند در این مسیر پر از فراز و فرود باید به قصد قربت و برقراری وحدت در سایه اهل بیت(ع) بنا شود./864/۲۰۱/ب2