۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۹۱۹۸۷
گزارشی ازدلالان فیش حج؛

پشت پرده دلالان حج چه کسانی هستند

باوجود آغاز ثبت‌نام اولیه سفر حج تمتع بازهم حضور دلالان و بازار سیاه خرید و فروش فیش‌های حج تمتع آغاز شد، اما چرا مسؤولان، با بی‌اهمیتی از کنار این موضوع می گذرند.
حج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، باتوجه به مهلت یک هفته‌ای برای ثبت‌نام اولیه سفر حج تمتع که از روز چهارشنبه (۲۳ فروردین‌ماه) آغاز شده است بازهم بازار سیاه فیش‌های حج به روزهای اوج خود بازگشته است.

حدود یک سال و نیم از حضور دلالان فیش‌های حج خبری نبود تا اینکه اطلاعیه رسمی سازمان حج برای دارندگان فیش‌های حج تمتع صادر شد و از این رو این سودجویان دوباره به تکاپو برخاستند.

طی این چند روز، برخی دارندگان گوشی‌های همراه با پیام خریداری فیش حج به بالاترین قیمت مواجه می‌شوند، اما نکته این است که آیا این نوع معاملات، قانونی است و اگر پاسخ منفی است؛ تا کی مسئولین سازمان حج می‌خواهند از کنار این موضوع بدون واکنش عبور کنند.

ازاین رو با مهران فرشید، مدیر حج و زیارت استان تهران گفتگو کردیم. وی معتقد است هرگونه سایت تبلیغاتی در فضای مجازی و پیامک به منظور خرید و فروش فیش حج؛ کاملا غیرقانونی است.

فرشید ادامه داد: دارندگان فیش حج که نمی‌توانند به این سفر مشرف شوند برای فروش فیش خود باید فرآیند اداری سازمان را طی کنند.

وی افزود: دراین راستا با اعلام زمان فیش مورد نظر، شخص می‌تواند فیش خود را به دفاتر زیارتی معتبری که سازمان آنها را تایید کرده است مراجعه نموده و کارهای مربوط به نقل و انتقال را در بخش محضری آن انجام دهند.

حال این سوال پیش می‌آید که اگر این عمل واقعا غیرقانونی است چرا تا به حال دلالان به مشکل نخورده‌اند و به کارخود ادامه می‌دهند؟ مهم‌تر از همه آنچه ذهن را مشغول می‌کند این است که آیا دلالان پل‌های ارتباطی را در سازمان حج دارند که کار آنها را قانونی می‌کند؟

در گفتگو با یک دلال که نخواست نام وی فاش شود، پس از اصرار بر اینکه آیا کار شما قانونی است یا خیر، گفت: ما به پیچ و خم های سازمان حج برای رسیدن به هدفمان آشنایی کامل داریم! از آنجا که یک تماس در آزمون و خطا درست نیست، با چندین تماس دیگر با دلال‌های مختلف نیز به همین جواب رسیدیم و لذا ممکن است پای یک یا چند نفر در این ارتباط وجود داشته که کارهای این دلالان را تسهیل می‌نمایند.

سوال دیگر اینکه؛ آیا این دلال‌ها با هم در ارتباط‌ ندارند و از ارتباطات خود برای پیشبرد کار استفاده می کنند و یا به طور کلی یک تیم سازماندهی شده وجود دارد که دلالان ترسی از کار غیرقانونی خود نداشته باشند. این فرضیه زمانی قوت بیشتری می‌گیرد که با حضور در مقابل سازمان حج با دلالانی مواجه می‌شوید که به راحتی اعلام خرید و فروش فیش حج تمتع می‌کنند و با وجود آنکه کارکنان و حراست سازمان حج نیز حضور دارند اما هیچگونه هراسی ندارند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

 

ارسال نظرات