۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۸۸۹۹۴

پشت پرده شعار تساوی زن و مرد

آقاى شاه هم نفهميده مى‏ رود بالاى آنجا، مى‏ گويد: تساوى حقوق زن‏ و مرد. آقا! اين را به تو تزريق كردند كه بگويند بهايى هستى، كه من بگويم كافر است؛ بيرونت كنند.
تهاجم فرهنگی

اسلام و انقلاب اسلامی هر کدام در برهه‌ای زن را از گودال زنده جان دادن، به بلندای ایمان، استواری و نقش آفرینی رساندند. سعی امام در شکوفایی بهاری دوباره برای بانوان پس از زمستانی سخت به ثمر نشست. اندکی از این تلاش و مبارزه نفس گیر در این نوشته می‌آید.

درست از لحظات شکل گیری انقلاب دشمن در حمله همه جانبه خویش به معمار انقلاب و آرمان‌هایش شروع به نقطه زنی اسلام و انقلاب کرد. امام روح الله به تنهایی به مقابله ایستاد تا دوباره زن در گودال‌های مرگ جاهلی مدرن دفن نشود.

یکی از آشکارترین دست آلوده به زنده به گور کردن زن در ایران رضاخان پهلوی بود که به تعبیر امام خمینی رحمت الله مقداری به او دیکته شده بود و مقداری را هم از آتاتورک آموخته بود. «اينها در زمان رضا خان به اسم اتحاد شكل، به اسم كشف حجاب، چه كارها كردند، چه پرده ‏ها دريدند از اين مملكت. چه ‏زورگويي ها كردند و چه بچه‏ ها سقط شد در اثر حمله‏ هايى كه اينها می كردند به زنها كه چادر را از سرشان بكشند.» (صحيفه امام ج‏10، ص 489)

اگر از ناحيه آمريكاست بگويند تا خودمان برخورد كنيم

از کنار این داستان پرغصه که بگذریم. به سکانس دیگر فیلم شیطان بزرگ می‌رسیم، تساوی حقوق مرد و زن. دشمن تقریبا و یا شاید هم دقیقا از اینجا به بعد نبرد سخت و نفس گیری را آغاز می‌کند و تا به امروز ذره‌ای از آن کوتاه نیامده و بر تعصب جاهلی خویش پای فشرده است.

معمار انقلاب هم در دفع و رفع این حملات با منطق پولادین خویش ایستاده است و دشمن را با شهاب‌های ثاقب به عقب رانده. در توضیح انگيزه مخالفت با تصويب نامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى؛ بیان می‌دارند که: «اينها به نام امام صادق- سلام اللَّه عليه- مى‏خواهند با مكتب آن حضرت مقابله كنند. به نام امام صادق مى‏خواهند احكام مقدس قرآن را از بين ببرند و تعاليم درخشان آن را ريشه كن كنند. آنها در كنار شعار احترام به مقام حضرت صادق، از تساوى حقوق زن‏ و مرد دم مى‏زنند.

تساوى حقوق زن‏ و مرد يعنى قرآن را زير پا گذاردن؛ يعنى مذهب جعفرى را كنار زدن؛ يعنى قرآن را مهجور كردن و به جاى آن كتابهاى ضاله قرار دادن، يعنى دخترها را به سربازخانه‏ها كشانيدن و ساير كارهايى كه نواميس اسلام و مسلمين را به خطر تهديد مى‏كند.

اين تساوى حقوق زن و مرد و ملحقات آن از نظر بيست ميليون نفوس ايرانى مردود و محكوم است. مع ذلك با زور و سرنيزه، با فشار و با آتش گلوله مى‏خواهند آن را بر ملت ما تحميل كنند. اگر اين فشارها از ناحيه انگليس يا امريكاست به ما بگويند تا ما خودمان با آنها برخورد كنيم. اگر الزامات بين المللى است باز هم به ما بگويند تا فكر ديگرى بكنيم.» (صحيفه امام ج‏1، ص160)

از اسم آزادى بانوان تا اجرای مقاصد شوم اسرائيل

دشمن غدار برای تغییر هویت زنان، از آزادی به اسارت، دست به شعار چشم و گوش پرکن آزادی زن زد. شعاری حساب شده، دقیق و همه پسند. شعاری که زن را از تربیت مردان جامعه به نقطه عکس آن یعنی تخریب مردان مملکت تغییر می‌داد.

در پيام به بازرگانان و اصناف همدان فرمود: «به طورى كه از قراين ظاهر مى‏شود، دستگاه جبار درصدد تصرف در احكام ضروريه اسلام است؛ بلكه شايد- خداى نخواسته- بخواهند قدمهاى بلندترى بردارند. كراراً در نطق‌هاى مبتذلشان تصريح به تساوى حقوق زن‏ و مرد در تمام جهات سياسى و اجتماعى كرده‏اند كه لازمه‏اش تغيير احكامى از قرآن مجيد است.

چون با عكس العملى از طرف مسلمين مواجه شدند، مُزورانه انكار نمودند و عذر بدتر از گناه خواسته‏اند. دخترها را به «سپاه دانش» دعوت يا تشويق مى‏كنند. خودشان تصريح مى‏كنند كه بايد قبلًا به سربازى بروند. چون مواجه با نفرت عمومى مى‏شوند، به انكار برمى‏خيزند. در مطبوعات تصريح مى‏شود كه تصويب نامه سربازى دخترها در دست تنظيم است؛ با اين وصف آن را انكار مى‏كنند و به تشبثات مضحك دست مى‏زنند.

دستگاه جبار گمان كرده با زمزمه تساوى حقوق مى ‏تواند راهى براى پيشرفت مقاصد شوم خود، كه آن ضربه نهايى به اسلام است، باز كند. نمى‏داند كه در آن صورت مواجه با چه عكس العملى خواهد شد. دستگاه جبار كه براى احدى از افراد ملت آزادى قائل نيست و سالهاست سلب آزادى از ملت را وسيله مقاصد خود قرار داده، گمان كرده به اسم آزادى بانوان مى‏تواند ملت مسلمان را اغفال كند تا مقاصد شوم اسرائيل را اجرا كند». (صحيفه امام ج‏1، ص  199)

آقاى شاه هم نفهميده مى‏رود بالاى آنجا، مى‏گويد: تساوى حقوق زن‏ و مرد. آقا! اين را به تو تزريق كردند كه بگويند بهايى هستى، كه من بگويم كافر است؛ بيرونت كنند. نكن اين طور؛ بدبخت! نكن اين طور. تعليم اجبارى عمومى نظامى كردن زن‏، رأى عبد البهاء است. آقا تقويمش موجود است، ببينيد! شاه نديده اين را؟ اگر نديده مؤاخذه كند از آنهايى كه ديده‏اند و به اين بيچاره تزريق كرده‏اند اينها را بگو. (صحيفه امام، ج‏1، ص 247)

ترقی وپیشرفت؛ آرمانِ در سراب ملت‌ها

یکی از مهم ترین سراب‌های زیبا در برابر جوامع تشنه شلاق استبداد که دائم در حقارت بسر می‌بردند این بود و هست که اگر می‌خواهید آقا شوید باید مثل اربابانتان مترقی زندگی کنید. اشاره‌ای به این طعنه در کلام امام روح الله سلام الله علیه: «اگر ما مرتجعيم بفرماييد. شماى مترقى داريد دسته دسته اين بيچاره‏ها را، اين جوانهاى ما را از بين مى‏بريد.

رزم آرا گفت: ما غير لول‌هنگ‏سازى (نوعی آفتابه) چيزى بلد نيستيم. كشتندش. اين «مملكت مترقى»! اين مملكت مترقى كه الآن نسبت به هر چيزش احتياج دارد به خارج؟ از اسرائيل كارشناس مى‏آورد، اى واى! به اسرائيل مى‏فرستد كه ياد بگيرند. من نمى‏دانم از يهوديها مى‏خواهند چه چيز ياد [بگيرند]؟

از آنها تقلب بايد ياد بگيرند؛ از آنها بايد خدعه و فريب ياد بگيرند. چه چيز مى‏خواهند ياد بگيرند؟ اين «مملكت مترقى»! چه مى‏گويى؟ چه مى‏گوييد شماها؟ مگر با الفاظ مى‏شود؟ مگر با چهار تا زن فرستادن [به‏] مجلس، ترقى حاصل مى‏شود؟ مگر مردها كه تا حالا بودند، ترقى براى شما درست كردند تا زنهايتان ترقى [درست كنند]؟

ما با ترقى زنان مخالف نيستيم، با اين فحشا مخالفيم، با اين كارهاى غلط مخالفيم‏. مگر مردها آزادند كه زنها مى‏خواهند آزاد باشند؟ «آزادْ مرد» و «آزادْ زن‏» با لفظ درست مى‏شود؟ »( صحيفه امام، ج‏1، ص 304)

تنها دستگیره نجات زن  

در این جنگ رو در رو امام به جهانیان ثابت کرد که تنها دستگیره نجات زن، اسلامی است که انقلاب را زنده نگه داشته است.«اين تبليغات كه اگر اسلام پيدا شد، مثلًا ديگر زن‌ها بايد بروند در خانه‏ ها بنشينند و يك قفلى هم درش بزنند و بيرون نيايند! اين چه حرف غلطى است كه به اسلام نسبت مى‏ دهند.

صدر اسلام زنها در لشكرها هم بودند؛ توى ميدان‌هاى جنگ هم مى‏رفتند. اسلام با هيچ چيز از اين مظاهرِ- عرض مى‏كنم- تمدن مخالفت ندارد. اسلام دست زن‌ها را گرفته و آورده در قبال مردها نگه داشته؛ در صورتى كه در زمانى كه پيغمبر اسلام آمد، زنها را هيچ حساب مى‏كردند.

اسلام زنها را قدرت داده است. اسلام زنها را در مقابل مردها قرار داده؛ نسبت با آنها تساوى دارند. البته يك احكامْ خاصِّ به مرد است كه مناسب با مرد است؛ يك‏ احكامْ خاص به زن‏ است، مناسب با زن‏ است. اين نه اين است كه اسلام نسبت به زن‏ و مرد فرقى گذاشته است. زن‏ و مرد همه آزادند در اينكه دانشگاه بروند؛ آزادند در اينكه- عرض مى‏كنم- رأى بدهند، رأى بگيرند.

آنى كه مخالفند، اين است كه اين طورى كه اينها زن‏ را مى‏خواهند بار بياورند كه يك ملعبه‏ اى در دست مردها باشد، به قول شاه: «زن‏ خوب است فريبا باشد»! ما مى‏خواهيم اين كلمه را بگيريم، اين غلط را بگيريم. ما مى‏خواهيم زنْ‏ آدم باشد مثل ساير آدمها، انسان باشد مثل ساير انسانها، آزاد باشد مثل ساير آزادها.» (صحيفه امام، ج‏5، ص216). مجال بیشتری نبود که صفحات افتخار آمیز مبارزه امام را بیشتر مرور کنیم. به امید رهایی زنان مظلوم عالم./881/ت303/س

سید ضیاءالدین رضی، دانش آموخته حوزه علمیه قم

منبع:

صحيفه امام‏، حضرت امام خمينى( س) ،مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى( س) ،تهران‏

 

ارسال نظرات