۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۸۵۷۳۷
باهنر:

تعدد کاندیداها به نفع روحانی تمام می شود/ دولت در برجام به اهدافش نرسید

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر رقبای روحانی با تعداد زیاد وارد عرصه انتخابات شوند، رییس دولت فعلی با توفیق مواجه می شود.
محمدرضا باهنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ظهر امروز سه شنبه ۱۷ اسفند در نشستی رسانه ای در محل جامعه اسلامی مهندسین، گفت: سال گذشته از نظر امنیتی سال بسیار خوبی بود و امیدواریم که در سال ۹۶ در منطقه نیز امنیت حاکم شود و ریشه جریان تکفیر خشکانده شود.

وی افزود: باید از مدافعان حرم نیز تشکر کنیم که در روند ایجاد امنیت تلاش های فراوانی را انجام دادند.

باهنر در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات شورای شهر و اظهارات آیت الله جنتی در خصوص این دوره از انتخابات، اظهار داشت: آن زمانی که قانون انتخابات شوراها تصویب می شد من در مجلس بودم(مجلس پنجم)، آن موقع طیف و سیاقی که داشتیم نظارت بر شوراها را در قانون تصویب کردیم که با شورای نگهبان باشد. در آن زمان شورای نگهبان تفسیرشان از نظارت وظیفه حصری بود و می گفتند در قانون اساسی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ناظر هستیم و در خصوص خبرگان هم نظارت بر این انتخابات با شورای نگهبان است و بر این اساس مصوبه ما را رد کردند و گفتند ما وظیفه ای برای نظارت بر انتخابات شوراها نداریم.
وی ادامه داد: در آن زمان اعضای محترم شورای نگهبان به این جمع بندی رسیدند که مجلس ساز و کاری را برای نظارت بر انتخابات شوراها و بررسی صلاحیت ها داشته باشد. هرچند در مجلس هم از نظر ساختاری مشکل جدی وجود دارد و به طور متوسط در هر دوره دو سوم نمایندگان تغییر می کنند، هرچند ممکن است خط و گرایش سیاسی مجلس عضو نشود اما نماینده ها عوض می شوند که همین امر در بحث اصلاح قوانین ایجاد مشکل می کند.

باهنر تاکید کرد: نظارت بر حسن اجرای انتخابات شوراها بر عهده مجلس است، خانه ملت با ساز و کار خود هیات استانی و مرکزی  دارد و با این ساختار نمی شود نظارت جدی قوی بر انتخابات شوراها انجام دهد. خصوصا این که این انتخابات شوراها حجم وسیعی دارد و شاید بیش از دویست سیصد هزار نفر نامزد می شوند. شورای نگهبان با آنکه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را مدیریت می کرد اجازه داد که این شورا دفاتری را در دراز مدت در استان ها مستقر کند و این کار را مجلس انجام نمی داد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: مجلس با ساختار شناور شکل می گیرد و کمیت بسیار بالای نامزدها در شوراها به طور جدی باعث می شود نظارت خوب انجام نشود و باید فکر و راه حلی اندیشید. بنده تا زمانی که مجلس بودم دو سه دفعه پیگیری کردم که مجلس وارد این مقوله نشود و راه حل این است که مجلس ناظر تعیین کند و به مجمع برود تا در آنجا راه حلی پیدا شود زیرا همچنان این مشکلات را داریم و شوراها نهادهایی هستند که در قانون اساسی آمده و این اصل قانون اساسی فکر می کنم در مجلس پنجم اولین انتخابات شوراها را داشتیم و هم اینک در دوره چهارم شوراها شش دوره انتخابات مجلس داشتیم و انتخابات شوراها مورد غفلت واقع  شده است و شوراها می توانند برای مدیریت واحد شهری و دولت می توانند کمک کنند.
باهنر در خصوص آینده روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت: روحانی از نظر تجربی برای موفقیت پارامترهایی دارد که برخی می گویند انتخابات های ایران دو دوره ای است. اما در نقطه مقابل باید توجه شود که روحانی تقریبا نصف آرا را کسب کرد و رای لرزان او برایش ایجاد خطر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دولت روحانی در زمینه عملکرد خود ریزش های رای زیادی داشته است و همین موضوع می تواند به وی آسیب بزند.

باهنر تصریح کرد: متاسفانه انتخابات های ریاست جمهوری در ایران هیجانی است و تا لحظه پایانی انتخابات افراد نمی دادند به چه کسی رای خواهند داد، این مشکل نیز برآمده از نبود احزاب قدرتمند است. اگر رقیب آقای روحانی با تعدد کاندیدا وارد عرصه شود قطعا روحانی تا مرز پیروزی خواهد رفت، اما اگر تک کاندیدا از سمت مقابل معرفی شود، این احتمال وجود دارد که روحانی با اقبال مواجه نشود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین بیان داشت: در سال ۹۲ برخی از اصولگرایان به روحانی رای دادند، اما واقعیت امر این است که اصلاح طلبان وی را رییس جمهور کردند، روحانی نیز در مسیر ریاست جمهوری از آنها استفاده کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین پیرامون نحوه حضور جریان ها در فضای انتخابات، بیان داشت: در رقابت های انتخاباتی حداقل ادعایمان و تلاشمان این است که رقابت عادلانه و عالمانه باشد. در خصوص نمره ای که می دهم همه اش نسبی است؛ در آموزش و پرورش و دانشگاه برای نمره دادن تعریفی داریم. در این طور مدیریت ها اگر قرار باشد نمره ردی و قبولی بدهیم  جای بحث در این مقوله ها نیست.

وی تاکید کرد: در انتخابات عموما مردم باید نسبی انتخاب کنند شاید برخی افراد باشند که بین کاندیداها یک نظر ایده آل کامل و جامع الشرایط را پیدا نکنند اما بررسی می کنند، سوابق و نحوه تبلیغات را دیده و به نقطه ای می رسند و در انتخابات به وظیفه قانونی خود عمل می کنند.

باهنر با بیان این که اصولگرایان و اصلاح طلبان امید چندانی به آقای روحانی ندارند و جریان اصولگرایی به دنبال انتخاب یک کاندیدای اصلح است، افزود: در خصوص جناب آقای روحانی عرض کرده بودم که خاستگاه و حرکت های سیاسی وی قبل از انتخابات 92 در جرگه اصولگرایی بود و دلیل آن عضویت روحانی در جامعه روحانیت مبازر بود  اما اتفاقی که در 92 افتاد این بود که جامعه اصولگرایی به جمع بندی نرسید که از وی حمایت کند  و اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند و روحانی در انتخابات وامدار جریان اصلاحات شد.

باهنر پیرامون توفیقات دولت روحانی نیز، اظهار داشت: تیم دیپلماسی روحانی قوی بود، و قدرتمند عمل کرد اما به تمام اهداف خود نرسید. این که تحریم ها برداشته شده بله تعداد زیادی برداشته شده است اما طرف مقابل به وعده های خود عمل نکرد.

وی با بیان این که ما در دفاع از کشور با کسی مذاکره و معامله نمی کنیم گفت:  بحث ما این است که دولت برجام را جلو برده اما به تمام اهداف خود نرسیده و برای ادامه کار خیلی قدرتمند باید حق خود را از حلقوم  دشمن بد عهد بیرون بکشیم.

وی گفت: در مسائل فرهنگی و اجتماعی هم نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که اینها قائدتا گفته می شود. توصیه مان این است که رقابت ها عالمانه و عادلانه باشد. اگر انتخابات وارد فضای بداخلاقی و عدم ظابطه مند بودن حرف ها شود تاسفی است که باید بخوریم و مراقب باشیم انتخابات در فضای تند و شایعه پراکنی و حرف های با ربط و بی ربط وارد نشود و انتخابات سالم و جدی با رقابت تمام برگزار شود.

باهنر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حملات بقایی به وی گفت: نه تنها بقایی که خیلی ها در مملکت بنده را قبول ندارند و باید تلاش کنیم که خودمان عمل کنیم. این که وقت خود را صرف کنیم که چه کسی کجا و چه گفته است خیلی وقت گیر است که به مسایلی این چنینی پرداخته شود.

باهنر در خصوص حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از جبهه مردمی نیروهای انقلاب همه گفت: جبهه پیروان خط امام و رهبری از 16 تشکل رسمی مجوز دار تشکیل شده و 15 سال است که فعال است در این جبهه 16 عضو رسمی داریم و دو تشکل عضو ناظر هستند و در جلسات ما شرکت می کنند. این 16 تشکیلات ممکن است اختلاف نظر داشته باشند اما با اجماع به وحدت نظر می رسیم.

وی افزود: در جبهه پیروان خط امام و رهبری مقوله جمنا را بررسی کردیم اکثریت اعضای جبهه امضا کرده و به جمنا پیوستند. حزب موتلفه به عنوان یکی از اعضای مهم جبهه پیروان در مسیر پیوستن به جبهه مردمی نیروهای انقلاب تلاش می کند اما بر نامزدی آقای میرسلیم تاکید دارد. درون جبهه پیروان خط امام و رهبری حتی اگر تعدادی از اعضا هم تفاهم رای را نداشته باشند ما در خصوص حمایت از جمنا به نظر واحد در جبهه پیروان رسیدیم./856/پ201/ص

ارسال نظرات