۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۸۵۵۴۲
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

لزوم آسیب‌شناسی عدم بکارگیری زنان در پست‌های مدیریتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه موضوع ارتقای جایگاه و نقش زنان از ابتدای انقلاب مطرح بود، گفت: همچنین این موضوع از جمله مسایل مهم و مورد بحث دولت‌ها پس از پیروزی انقلاب بوده است.
محمود واعظی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران که در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: امیدوارم این همایش مانند بسیاری از همایش های دیگری که در کشور انجام می شود یک همایش تبلیغاتی و نمادین نباشد لذا وقتی از سراسر کشور در این همایش حضور می یابند و موضوعاتی را مطرح می‌کنند این موضوع باید به نتایج مثبت و قابل توجهی برسد و تحولی در حوزه زنان ایجاد کند و جایگاه و نقش زنان در مدیریت اداره کشور، مراکز تصمیم‌گیری، قانونگذاری، حوزه های اشتغال و همه حوزه های سیاسی و اجتماعی ارتقا یابد.

وی بیان کرد: بعید می دانم که کسی هم باور داشته باشد که 50 درصد جمعیت کشورمان را نادیده بگیرد بنابراین باید نتایج این همایش در یک کارگروهی پیگیری و دنبال شود.

واعظی تصریح کرد: همه ما می دانیم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی موضوع ارتقا، جایگاه و نقش زنان در جامعه مطرح بوده و دولت های مختلف هم برای همین موضوع تلاش ها و اقدامات زیادی انجام دادند از جمله نظرات آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی که نسبت به موضوع حوزه زنان بسیار حساس بوده و همیشه بر ارتقای جایگاه زنان تاکید داشتند و در این زمینه نیز اقداماتی را انجام دادند و فرمودند اگر قرار است یک تحولی در اقتصاد، سیاست و وحدت ملی کشورمان به وجود بیاید نمی توانیم نقش زنان را در مجموعه فعالیت های کشور چه دولتی و چه غیردولتی نادیده بگیریم البته اندیشه ایشان فقط در همین بخش خلاصه نمی شود و همواره هم در گذشته و هم در این دو ماهی که از رحلت این مرد بزرگ می گذرد از اندیشه ایشان و آنچه که ایشان در کشور پایه گذاری کردند در سخنرانی های خود یاد نکنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: من امیدوارم که خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم این راه را که برای آن زحمات بسیاری کشیده شده است و راهی است که از قبل از انقلاب آغاز شده و در زندان و شکنجه نهادینه شده و بعد از انقلاب برای اجرایی شدن آن تلاش شده است به سرمقصد منزل برسد.

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید هم آقای روحانی بارها و بارها از مسئولان اجرایی و وزرا خواسته اند که به نوعی در مدیریت های مختلف و جایگاه هایی که وجود دارد سهمی برای زنان قایل شوند و جایگاه آنها ارتقا یابد ولی وقتی بررسی می کنیم می بینیم آن اتفاقی که باید رخ می داد هنوز نیفتاده است، چرا اینگونه است آیا مسئولان نمی خواهند یا اگر می گویند اعتقاد ندارند.

وی ادامه داد: خود بنده در وزارتخانه تلاش زیادی در این راستا کردم یعنی این نیست که بنده یا همکاران من نخواهند، پس مسئله اینجا است ما باید به نوعی این موضوع را آسیب شناسی کنیم که چرا انجام نشده است، من فکر می کنم این یکی از موضوعاتی باشد که به آن پرداخته شود که چرا در این 38 سال گذشته در دولت های مختلف هم مشاور بوده و هم معاون و همچنین دفتر امور زنان و شوراهای مختلف وجود داشته هنوز این مشکل حل نشده و در عمل اجرایی نشده است لذا این موضوع باید آسیب شناسی شود، با سخنرانی و توصیه این مشکل حل نمی شود فلذا لازم است در پنل های مختلف جلسات و کمیته هایی که وجود دارد به این موضوع خاص پرداخته شود و به یک چهارچوب هایی در این زمینه برسیم.

واعظی بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد و افزود: ما باید این فرهنگ موجود در حوزه زنان را تغییر دهیم، این موضوع هم فقط در ارتباط با ایران و کشورهای اسلامی نیست حتی کشورهایی هم که ادعا دارند موضوع زنان را به عنوان یک محور مطرح می کنند ما شاهد دغدغه مدیریت و فعالیت های زنان در پست های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی هستیم؛ پس این موضوعی است که باید در تمام دنیا بر روی آن کار کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: در کشورهای اسلامی ما از ابتدا شاهد این بودیم که OIC‌ یک نگاه محدودکننده نسبت به زنان داشتند. حدود 20 سال پیش خانم هاشمی به دنبال این بودند که از فرصت ها در کنفرانس اسلامی سران استفاده کنند و از نفوذ آیت الله رفسنجانی برای بخشی از بندهای فعالیت زنان یا تغییر نگاه در این حوزه استفاده شود و یک تحولی در حوزه های سیاسی اجتماعی زنان در کشورهای اسلامی به وجود بیاید، این کار بسیار سختی بود و ما اکنون شاهد این هستیم که در برنامه 10 ساله که از 2015 تا 2025 نوشته شده در این برنامه یک نقش قابل توجهی را برای زنان قایل شدند، ما به این می گوییم یک گام رو به جلو لذا لازم است که ما این موضوع را ببینیم.

وی افزود: مطلب دیگری که باید به آن توجه کنیم توقعاتی است که باید خود بانوان داشته باشند. در کشورهای مختلف از جمله ایران تعداد مردان در فعالیت های مختلف بیشتر است البته در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که تعداد خانم‌ها بیشتر است طبیعی است که تعداد فعالیت مدیران و فعالان زن نیز بیشتر است ولی طرف صحبت ما با دستگاه‌ها و نهادهایی است که حضور بانوان کمرنگ است لذا بانوان باید از یک جایی آغاز کنند.

وی ادامه داد: اینجا مشکل دیگری وجود دارد این است که زنانی که دارای توانایی هستند علاقه دارند که یکباره پست های بالاتری بگیرند. در اینجا ریسکی وجود دارد زنانی که موفق می شوند همانند بقیه کار کنند ولی آنهایی که به هر دلیل موفق نمی شوند آنها راه را برای کسانی که در آینده می خواهند در این پست ها قرار بگیرند، سد می کنند ولی آقایانی که در کارهای خود موفق نمی شوند خیلی نمود ندارند ولی وقتی خانم ها موفق نمی شوند نمود بیشتری پیدا می کنند و راه را برای دیگران سد می کنند لذا لازم است در این زمینه هم توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تعداد زنان در مجلس دهم نسبت به دوره های دیگر بیشتر است، افزود: لذا نمایندگان زن باید بیشتر از حقوق زنان در مجلس صیانت و حمایت کنند لذا اگر بتوانیم در این زمینه‌ها به جمع بندی برسیم زمینه برای عمل فراهم می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما در چشم انداز 20 ساله کشور یک طرازی داریم که این طراز می تواند کمک خوبی به ما بکند و آن این است که برخورداری از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی، این طراز با شرایطی که امروز در دنیا ایجاد شده است ما نیاز به این داریم که یک تغییر رویکرد از این اقتصاد مبتنی بر منابع خود تبدیل بر اقتصاد مبتنی بر دانش باشیم که الان بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نگاه خود را تغییر دادند، اگر در گذشته تولید ثروت از قبل سرمایه گذاری های عظیم و صنعت و نفت به وجود می آمده ولی امروز تولید ثروت از بخش سخت افزاری، نرم افزاری و دانش بنیانی است فلذا اگر ما بخواهیم به این مسئله توجه کنیم باید به سه محور نوآوری و کارآفرینی، فناوری و شایسته سالاری توجه کنیم که در این بخش ما اگر نگاه نرم افزاری به فعالیت های کشورمان داشته باشیم و محور را بر بحث دانش‌بنیان بگذاریم که علاوه بر چشم انداز 20 ساله در اقتصاد مقاومتی هم روی این موضوع کار کنیم موفق خواهیم شد.

 وی ادامه داد: این نشان می دهد ما باید از تمام توان کشور برای توسعه کشور استفاده کنیم.

واعظی ادامه داد: مشارکت زنان در همه کشورهای دنیا در توسعه پایدار نقش مهمی دارد لذا یکی از محورها مشارکت فعال زنان در جامعه است و این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم. از سوی دیگر زمانی توسعه پایدار ایجاد می‌شود که علاوه بر آقایان وضعیت مالی و اقتصادی زنان هم توسعه پیدا کند فلذا ما باید در این شرایطی که دنیا تغییر پیدا کرده و همچنین در دوره پسابرجام قرار داریم توجه به بخش خصوصی و سمن ها داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه درصد قابل توجهی از زنان ما در همه رشته ها فعال هستند، افزود: الان وضعیت تحصیلی زنان ما بهتر از مردان در کلاس ها است و لذا این امر یک مزیت برای کشور است که بتوانیم از ظرفیت زنان در توسعه پایدار بیشتر استفاده کنیم با توجه به اینکه اگر قرار است محور فعالیت های خود را دانش بنیانی کنیم باید حضور زنان پررنگ تر شود و باید یک نگاه دیگری نسبت به حوزه زنان داشته باشیم.

وی با اشاره به حوزه IT‌ در ارتباطات و فناوری گفت: در حوزه IT ما بیشتر مدیران ما را زنان تشکیل می دهند. بر همین اساس پنجم اردیبهشت تا روز جهانی زنان و ICT‌ در نظر گرفتند و همواره به دنبال این است که در حوزه ICT‌ نقش زنان افزایش پیدا کند، تلاش های گسترده ای در این زمینه در حال انجام است.

وی ادامه داد: تلاش ما هم بر این است که کسب و کارهای نوین و الکترونیکی را در کشور نهادینه کنیم البته یک واکنش ها و مقاومت هایی وجود دارد و این امر هم طبیعی است، به هر حال این یک فضایی است که در همه جهان به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: فعالیت های مختلف باعث شده که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان آقا و خانم در حوزه ما در فعالیت های تسهیلات نوین مشغول باشند که سال گذشته در این حوزه حدود 100 هزار شغل ایجاد شده است./1325//102/خ

ارسال نظرات