۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۴۵۹۸
آیت الله مهدوی:

باید زمینه های معرفت به امام زمان در حوزه های علمیه ایجاد شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه وظیفه برطرف کردن خواسته های معنوی مردم را دارد که در این وظیفه بیش از اندازه کار کرده است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: درخواست حضرت زهرا(س) از خداوند برای جلو افتادن رحلتشان یک درخواست سیاسی بوده است.

در انتخاب یک کتاب نباید شخص پرست باشیم

وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، از میان کتاب های علمایی که در چندین موضع مطالبی را به نگارش درآورده اند، مطالعه کردن سیر مطالعاتی کدام بهتر است؟ افزود: بنده اصلاً به سیر مطالعاتی معتقد نیستم، به نظر بنده شخص باید با توجه به نیازهای جامعه امروز و همچنین نیازهای شخصی خودش، کتاب مورد نظرش را انتخاب و مطالعه کند؛ کتاب هایی که علمای گذشته نوشته اند برای برطرف کردن نیازهای جامعه در زمان خودشان است و با جامعه امروزی انطباق کمی دارد.

آیت الله مهدوی با بیان این که در مطالعه کتب نباید شخص پرست باشیم، ادامه داد: گاهی انسان نیاز به مطالبی دارد که از قلم یک انسان مخالف تشیع تراوش کرده است؛ شخصیت او را قبول نداریم ولی مطالبی که بیان کرده است قابل استفاده است، پس نباید شخص خاصی را مد نظر بگیریم و از نگارش های دیگران غافل شویم.

معرفت زایی نسبت به امام عصر(عج) عامل اصلی محبت به ایشان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال فردی که پرسید، برای سوق دادن حوزه های علمیه به سمت مسأله مهدویت، پیشنهاد شما چیست؟ ابراز کرد: مهم ترین مسأله ای که می توانند طلاب را به سمت مهدویت سوق دهد، ایجاد کردن معرفت نسبت به امام عصر(عج) در وجود آن ها است که محصول این معرفت، علاقه و محبت نسبت به ایشان است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که انسان با شناخت پیدا کردن نسبت به کمالات یک شخص، به او علاقه پیدا می کند، ادامه داد: برگزاری جلسات معرفتی همچنین دعاهایی که مرتبط با امام عصر(عج) است بسیار مؤثر خواهد بود؛ یکی از عواملی که تأثیر به سزایی در ایجاد عُلقه بین طلاب و امام عصر(عج) ایجاد می کند، بیان کردن تشرفات افراد مختلف در طول تاریخ برای طلاب است.

حوزه علمیه در وظایفش کوتاهی نکرده است

مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، چرا حوزه های علمیه در برطرف کردن خواسته های مردم قدمی برنمی دارد؟ اذعان کرد: حوزه علمیه وظیفه برطرف کردن خواسته های معنوی مردم را دارد که انصافاً در راستای برطرف کردن این وظیفه بیش از اندازه کار کرده است؛ اگر منظور شما از خواسته های مردم، مطالبات اقتصادی است که این مسأله در محدوده اختیارات حوزه علمیه نیست.

وی با بیان این که مردمی ترین قشر جامعه روحانیت است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در سه بُعد وظیفه دارد، اولین بُعد تقویت ایمان افراد است، دومین بُعد تهذیب کردن اخلاق مردم است و سومین بُعد آموزش و تبیین احکام الهی است؛ در این سه مسأله حوزه علمیه فعالیت های بسیار خوبی داشته است و کسی نمی تواند این فعالیت ها را انکار کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: فراگیر شدن فسادهای اجتماعی در جامعه نتیجه کم کاری حوزه های علمیه نیست بلکه این فسادها نتیجه دشمنی های مستکبران است؛ مستکبران متوجه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها شده اند، به همین سبب با رواج بی بند و باری سعی در تضعیف و نهایتاً تخریب کشور دارند؛ حدود 18 سال پیش موبایل و ماهواره وجود نداشت و در حال حاضر گسترش فساد و بی بند و باری از همین موبایل ها و ماهواره نشئت می گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در جامعه امروز راه گناه برای افراد باز است، افزود: در کنار این که بی بند و باری در جامعه رواج یافته است، شاهد رویش های مختلف در زمینه های گوناگون نیز هستیم؛ در گذشته افراد حاضر در اعتکاف در شهر اصفهان حدود 50 نفر بودند ولی در حال حاضر جمعیتی بی نظیر در اعتکاف های سرتاسر کشور حاضر می شوند؛ در مسأله حفظ قرآن قبل از انقلاب و در اوایل انقلاب در اصفهان شاید یک نفر حافظ کل قرآن داشتیم ولی در حال حاضر بیش از چند ده هزار نفر حافظ قرآن در شهر اصفهان وجود دارد؛ ای رویش ها نباید مغفول بماند.

اهمیت توأمان کمیت و کیفیت اعمال عبادی در اسلام

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که مفهوم عبارت قرآنی«اَحسَنُ عَمَلاً» در آیه دوم سوره مباکه ملک، اَخلَصُ عَمَلاً است یا اَکثَرُ عَمَلاً؟ تبیین کرد: در دین اسلام هم کمیت ملاک است و هم کیفیت، مثلاً در طول شبانه روز موظف هستیم که 17 رکعت نماز بخوانیم یا این که بعد از هر نماز مستحب است تسبیحات حضرت زهرا(س) را با 34 الله اکبر، 33 الحمد لله و 33 سبحان الله قرائت کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اسلام تأکید بسیاری روی مسأله حضور قلب در عبادات دارد، اظهار کرد: در انجام اعمال عبادی حضور قلب بسیار مهم است ولی کمیت و کیفیت در این اعمال در تنافی با یکدیگر نیستند.

آیت الله مهدوی گفت: سه عامل است که سبب با ارزش شدن عبادات انسان می شود؛ اولین و مهمترین عامل حضور قلب است، دومین عامل یقین افراد است، فردی که یقین بالاتری دارد ارزش عبادتش با فردی که از یقین پائینی برخوردار است به مراتب بالاتر خواهد بود و سومین عامل، ارزش قائل شدن برای عبادات است؛ انسان باید برای عباداتش زمان خاصی را تعیین کند تا عباداتش ارزشمند شود.

درخواست حضرت زهرا(س) از خداوند برای جلو افتادن رحلتشان یک درخواست سیاسی بوده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا در دین اسلام، درخواست مرگ کردن از خداوند درست است یا غلط است و اگر غلط است چرا حضرت زهرا(س) چنین درخواستی از خداوند داشته اند؟ تشریح کرد: قاعده کلی در روایات معصومین(ع) این است که هرگز از خداوند درخواست مرگ نداشته باشیم؛ درخواست حضرت زهرا(س) از خداوند برای تسریع در زمان رحلتشان، یک درخواست سیاسی است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حضرت زهرا(س) از عمرشان گذشتند تا میلیون ها انسان را از شبهه نجات دهند، حضرت زهرا(س) در اصل از مصلحت شخصی خودشان گذشت کردند تا مردم هدایت شوند.

مجوز اداره ارشاد  حرمت برخی از موسیقی ها را از بین نمی برد

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزهای اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی برای برخی از موسیقی ها شرعی بودن آن ها را تأیید می کند؟ تبیین کرد: شرط تحریم موسیقی، تحریک کنندگی آن برای عموم مردم است، پس اگر اداره ارشاد به یک موسیقی خاص مجوز نشر داد ولی آن موسیقی برای عموم مردم تحریک کننده بود، آن موسیقی حرام است و مجوز صادر شده دلیلی برای رفع حُرمت موسیقی نیست./867/201/ب1

 

 

    

ارسال نظرات