۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۸۳۹۶۲
رییس دانشگاه امام صادق:

تمدن اسلامی باید منجر به ظهور شود

رییس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بخشی از تمدن اسلامی در هر مقطع تاریخی قابل تحقق است اما در نهایت باید منجر به ظهور شود.
محمدسعید مهدوی کنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)  امروز در مراسم اختتامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: حوزه علمیه شیعه در عصر صفوی تمدن عظیمی را به وجود می‌آورد که برخی سازه‌های آن تا امروز هم موجود است به گونه‌ای که غربی‌ها در سفر به ایران نسبت به مشاهدات خود غبطه می‌خوردند.

وی افزود: تا زمانی که با استعمار غرب مواجهه نشده بودیم  و آنها میراث تمدنی ما را نگرفته بودند به لحاظ تکنولوژی جلوتر از آنها بودیم.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: علمای اسلام همواره بر علم، دین و تمدن به صورت توامان توجه کردند چراکه استقلال و تحقق تمدن اسلامی برای آنها اهمیت داشت.

حجت‌الاسلام مهدوی کنی اظهار داشت: امام زین‌العابدین(ع) فرمودند مغضوب‌ترین مردم نزد خداوند کسانی هستند که ادعای پیروی از امام دارند اما در عمل به او اقتدا نمی‌کنند.

وی افزود: امروز رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی‌فقیه و نائب امام زمان(ع) حاصل زحمات تاریخی شیعه و علمای آن است، ایشان در مقاطع تاریخی مختلف آزمون پس داده‌اند و امتی او را به نام امام شناخته است بنابراین باید در عمل با او سنخیت داشته باشند.

وی افزود: پس از ارشادها و بیانات رهبر معظم انقلاب موجی از جلسات و گفت‌وگوها  ایجاد می‌شود اما در صحنه عمل به صورت محدود پیگیری شده یا اصلا پیگیری نمی‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌کنی عنوان کرد: بیانات رهبری از مفاهیم اسلامی بیرون کشیده شده و توسط کسی بیان می‌شود که سابقه سیاسی دارد اما امروز بسیاری از ما به جای ایجاد فضای فکری جدید این مفاهیم را تقلیل داده و و صرفا به برگزاری سمینارها و همایش‌ها بسنده می‌کنیم.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کریم زندگی جمعی انسان‌ها بسیار ارزش و اهمیت دارد، بنابراین ما باید نسبت به تحقق و تکامل تمدن اسلامی نگاه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: از جمله نقدها بر تمدن اسلامی عدم تحقق سنت الهی یعنی امامت است، بخش از تمدن اسلامی در هر مقطع تاریخی قابل تحقق است اما در نهایت باید منجر به ظهور شود./813/202/ب1

 

 

ارسال نظرات