اقتصاد مقاومتی باید در حوزه حاکمیتی گفتمانسازی شود
به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحامد حسینی، استاد حوزه علمیه، امروز در نشست تخصصی راهبردهای اقتصاد مقاومت در اندیشههای امام علی(ع) که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: فرهنگسازی پشتوانه اقتصاد از مولفههایی است که در جامعه ما پیاده نمیشود.
وی افزود: برخی مساله اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفته و آن را صرفا تدبیری برای عبور از چالش کنونی میدانند.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به مساله اقتصاد مقاومتی در صدر اسلام بخصوص در زمان امام علی(ع)، عنوان کرد: بحرانهای جامعه صدر اسلامی بیشباهت به جامعه امروز نیست بنابراین همسانسازی آن زمان با الان میتواند راهکار موثر برای مشکلات اقتصاد فعلی قرار گیرد.
وی در تبیین سیاست اقتصادی حضرت رسول، گفت: براساس این سیاست هرگز نباید سرمایه در حسابی به نام ذخیره ارزی انباشت شود بلکه باید در سرمایه در جامعه گردش داشته و سود حاصل از آن سبب رشد اقتصاد شود و از دیگر سیاستهای حضرت برنامهریزی برای توزیع عادلانه ثروت بین مردم بود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بعد از رحلت رسول خدا شرایط توزیع ثروت تغییر کرد، تصریح کرد: خمس شش طبقه به سه طبقه کاهش یافت، دست بنیهاشم و بسیاری از مسلمانان از بیتالمال قطع شد، ثروت بیتالمال در دست عدهای قرار گرفت که از آن در حد کلان برای خود و اقوام استفاده شخصی میکردند.
حجت الاسلام حسینی بیان داشت: زمانی که امیرمومنان علی(ع) بر منسب خلافت نشست تلاش کردند این ثروت انباشت شده در دست عدهای خاص را به بدنه جامعه اسلامی برگردانند و برخی از جنگهای ایشان نیز به این علت بود که دست برخی تا آرنج در بیت المال بود، روی داد.
وی افزود: اختلاف طبقاتی و قدر و سهمهای ناهمگون از بیت المال در زمان عثمان به اوج خود رسیده بود او بیتالمال را برای خود و خویشاوندان اختصاص داده بود در حالی که بسیاری از مردم در گرسنگی به سر میبردند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نظام طبقاتی در حاکمیت خلیفه دوم و سوم شکل میگیرد، گفت: آریاییها گروهی بودند که از بیتالمال سهمی نداشتند در حالی که از یاران درجه یک امام علی(ع) به شمار میرفتند جزء طبقه فقیر جامعه قرار داشتند.
حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: اشرافیگری صحابه پیامبر(ص) به جایی رسیده بود که زمانی که امیرمومنان به خلافت میرسند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند، فساد خاندان حاکمیتی با ثروت باد آورده و زر اندوزی از بدنه حاکمیتی به بدنه جامعه سرایت کرده بود.
وی افزود: یکی از دلایلی که امام علی(ع) با وجود ثروت هیچ گاه لباس فاخر نپوشیدند مبارزه با روحیه اشرافیگرایی و تجملگرایی آن دوران بود.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امیرمومنان علی(ع) برای آن که جامعه را با اقتصاد مقاومتی همراه کند به زمان خلافت بسنده نکردند، ایشان با کوشش و هوشمندی بسیاری از زمینهای بایر را آباد ساخت، اگر ما این مدل کوشش و هوشمندی را در اقتصاد خود الگو قرار داده و اجرا کنیم اتفاقات درخشانی رخ خواهد داد.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: حضرت امیرمومنان علی(ع) زمان دوری از خلافت با برنامه ریزی بسیار دقیق نهضت اشتغال و تولید را طراحی کردند طوری که 5 هزار غلام در زمینهای آباد شده توسط ایشان کار میکردند حضرت با این اوصاف روزی چند میلیون درآمد داشتند اما در عین تمکن ساده زیست بودند و به فقرا رسیدگی میکردند.
وی اظهار داشت: نخستین اقدام پیشگیرانه حضرت امیرمومنان علی(ع) بعد از رسیدن به خلافت شفافیتسازی درباره اموال و دارای خود را نخستین اقدام قرار داده و در این زمینه فرمودند اگر من با چیزی بیشتر از این از خلافت خارج شدم شما مردم حق دارید مرا مواخذه کنید.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سایر اقدامات حضرت، ابراز کرد: ایشان پس از رسیدن به خلافت کارگزاران فاسد را برکنار کردند و ملاک انتخاب کارگزاران خود را اصالت، ایمان، آینده نگری، تجربه و سابقه درخشان قرار دادند.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امام برای تمام کارگزاران خود حقوق، درآمد، مزایا و درآمد کافی در نظر گرفتند طوری که بی نیاز شده و رفاه نسبی داشته و حجتی برای دست اندازی به بیتالمال نداشته باشند.
وی افزود: حضرت برای کارگزاران خود بازرس و مامورانی در 5 لایه نظارتی و اطلاعاتی گماشته بودند که کارگزاران را رصد کرده و اخبار را به سمع و نظر ایشان برسانند.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی قابلیت تمدن سازی دارد، در این زمینه باید در حوزهای مختلف حاکمیتی با گفتمان سازی به امر تولید چه به صورت فردی و یا جمعی توجه جدی شود./807/201/ب1