۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۷۹۳۹۰
حجت الاسلام عالی:

خضوع در برابر ولی خدا عبادت است

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه خضوع در برابر ولی خدا عین عبادت است، گفت: تسلیم شدن در برابر اهل بیت(ع) سبب طهارت انسان می‌شود.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور، سه شنبه شب به مناسبت دهه اول ایام فاطمیه(س) در هیات مرحوم حاج مسلم هادیان واقع در منیریه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) فرمودند: حضرت زهرا(س) در نزد خداوند متعال 9 اسم دارد که هریک از این اسماء دری از بابهای معرفت است.

وی با اشاره به یکی از نامهای ایشان که "طاهره" است، اظهار داشت: طاهره به معنای طهارت مطلق است، حضرت نه تنها طاهر است بلکه اگر کسی بخواهد به طهارت برسد با وجود مقدس ایشان به پاکی می‌رسد.

حجت الاسلام عالی درباره چگونگی کسب طهارت، گفت: خداوند با خلقت حضرت آدم(ع) به فرشتگان امر کرد که بر انسان سجده کنید و این سجده فارغ از سجده پرستش بوده بلکه آن سجده خضوع برای ولی خدا بود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: خداوند در هنگام خلقت آدم از روح خود بر او دمید و آن روح همان وجود مقدس اهل بیت(ع) است که تنها جلوه‌ای از آن در وجود مقدس حضرت آدم قرار گرفت تا مسجود ملائک شد.

وی در تبیین اینکه بندگی خدا با خضوع دربرابر ولی خدا میسر می‌شود، عنوان کرد: شیطان از سجده بر آدم که ولی الله بود امتناع کرد به همین سبب رجم شد بس اگر کسی ولی خدا را کنار بزند و ادعا کند که خود به صورت مستقیم می‌خواهد خدا را تکریم و تعظیم کند سخت در اشتباه است کاری که امروز وهابیت انجام می‌دهد بر اساس همین تفکر است.

حجت الاسلام عالی با تاکید بر اینکه خضوع در برابر ولی خدا عین عبادت است، بیان داشت: مقدار قرب انسان بستگی به میزان خضوع و خشوع او در برابر ولی خدا دارد درجه خضوع و تسلیم به هر مقدار که بیشتر باشد قرب الهی نیز بیشتر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عرفان شیعه ولایت محور است، گفت: تزکیه انسان با اراده الهی و به واسطه ائمه معصومین(ع) محقق می‌شود خداوند در آیه تطهیر می‌فرماید: خداوند اراده کرده که تنها شما اهل بیت(ع) را پاک کند؛ تطهیر مابقی انسانها از سوی آنان صورت خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به مقام صلوات، اظهار داشت: اگر انسان به مقام صلوات برسد تطهیر اهل بیت(ع) شامل او می‌شود پاکی طینت، رشد و آمرزش گناهان از مهمترین آثار مقام صلوات به شمار می‌رود.

حجت الاسلام عالی در تبیین مقام صلوات، گفت: صلوات دو صورت ظاهری و باطنی دارد، صورت ظاهری صلوات شامل همان لفظ می‌شود که افضل بر اذکار است، پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی یک بار بر من صلوات بفرستتد خدا هزار بار بر او درود خواهد فرستاد همچنین تمام عالم وجود برای او صلوات می فرستند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام صادق(ع) فرمودند: تسلیم در برابر رضایت و خواسته اهل بیت(ع) صورت باطنی صلوات است؛ کثیرالصلوات بودن و تسلیم شدن در برابر اهل بیت(ع) زمینه طهارت انسان را فراهم می‌کند./201/813/ب1

ارسال نظرات