۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۷۷۱۳۶
رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه:

سیر تحول در حوزه مثبت است/ حذف یک مبحث از علم اصول نیاز به بررسی و تضارب آراء دارد

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان این که نباید به صراحت حکم به زائد بودن علمی داد، این مساله را نیازمند تضارب آراء دانست و سیر تحول در حوزه های علمیه را مثبت ارزیابی کرد.
حجت الاسلام سید حمید جزایری

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سیر تحول در حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه علمیه در طول تاریخ همواره با رشد و تحول بوده و این تحول نیز با فراز و نشیب هایی همراه بوده است ولی بعد از انقلاب ما با حرکت تحولی روبه جلویی در حوزه مواجه شدیم، هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه با بیان این که تجربه بزرگان حوزه بسیار می تواند در متحول کردن حوزه یاری رسان باشد، عنوان کرد: باید دانست تحول به معنای تغییر دادن صرف نیست، بلکه تحول به معنای تغییر همراه با حفظ اهداف، فلسفه وجودی حوزه و اصول و سیاست های حاکم بر آن است به همین دلیل تشخیص مصادیق تحول به ویژه در متون آموزشی حوزه کار دشواری است و به راحتی نمی توان کتابی را جایگزین کتاب دیگری کرد.

وی تأکید کرد: در بحث متون آموزشی حوزه ما یک سری استانداردها و تکنولوژی های مدون داریم که از جمله آنها تناسب محتوا با نیازهای روز جامعه است و برای رسیدن به این مسأله نیازمند برنامه ریزی های جامع و مدون هستیم و باید کارهای عمیقی در این مورد صورت بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان این که میزان و نحوه طبقه بندی متون آموزشی حوزه باید کاملا کارشناسی شده باشد، یادآور شد: یک کتابی که در آن نظریه های یک فرد بدون توجه به تراث آن علم بیان شده باشد نمی تواند متن آموزشی شود؛ وقتی اثری می تواند به عنوان کتابی آموزشی مورد توجه قرار گیرد که نظرات و ایده های فردی در کنار تراث و آراء مشهور آن فن نیز در آن لحاظ شده باشد، بناراین کتاب آموزشی نباید نظرات شخصی یک مؤلف باشد.

وی تصریح کرد: یک کتاب آموزشی باید دانش پژوه را با فراز و نشیب های آن علم آگاه کند و دیدگاه هایی در آن مطرح شود که اجماعی نسبی اقوال علمای آن علم مطرح شده باشد و از این جهت برخی از کارهای پژوهشی که به صورت فردی ارائه شده است واقعا قابل بررسی و تأمل است.

رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه درباره مباحث مطرح شده در باب زوائد علم اصول اظهار داشت: این مساله قابل تأمل است، چراکه شاید یک اندیشمند دیگری همان مباحث را فایده دار بداند، بنابراین برای بی فایده دانستن هر علمی باید هر بخشی به صورت مجزا مورد بحث و بررسی و از جمله تضارب آراء بزرگان آن علم قرار بگیرد و بعد حکم به حذف آن از کتب درسی داده شود./1330/ت302/ج

ارسال نظرات