۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۷۵۹۰۶

دانشنامه فرهنگی پژوهشی آذربایجان شرقی تدوین می شود

شورای علمی دانشنامه فرهنگی پژوهشی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران برجسته این حوزه در تبریز تشکیل شد.
دانشنامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین جلسه شورای علمی دانشنامه فرهنگی پژوهشی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی عصر امروز با حضور اساتید دانشگاه و پژوهشگران استان از جمله علی اصغرعزیزپور، ابراهیم اقبالی، حمید صبری، نصرت الله نجفی، رسول ابراهیمی، علی دانشور، رضا خلیلی و روح الله رشیدی برگزار شد.

حسن میلانی، رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در این نشست اظهار داشت: تدوین دانشنامه علمی فرهنگی پژوهشی در مراکز حوزه های هنری برخی استان‌ها انجام شده و حوزه هنری استان نیز درصدد تدوین دانشنامه علمی فرهنگی پژوهشی برآمده است.

وی بافت قومی و مذهبی، جایگاه علمی و فرهنگی و پیشینه غنی تاریخی استان آذربایجان شرقی ضرورت و هدف از تدوین دانشنامه فرهنگی پژوهشی استان عنوان کرد و افزود: دانشنامه فرهنگی پژوهشی آذربایجان شرقی در جهت حفظ، احیا و شناساندن فرهنگ غنی و فرهنگ کهن آذربایجان و مجموعه‌ای جامع برای شناخت و معرفی پیشینه مذهبی، فرهنگی، هنری و طبیعی استان، به همراه معرفی مشاهیر می باشد.

حجت الاسلام حمید صبری، استاد دانشگاه و روزنامه نگار منطقه آذربایجان نیز در سخنانی با بیان این‌که باید مدخل نویسی به اهل فن و متخصص سپرده شود، اظهار داشت: روند دانشنامه نویسی متفاوت می باشد و تعریف خاص خودش را دارد و برای عناوین مختلف و مدخل های متعدد، تخصصهای متفاوت نیاز است و همچنین باید مخاطب سنجی خاصی هم صورت گیرد.

همچنین ابراهیم اقبالی، استاد دانشگاه تبریز گفت: تعیین حیطه کاری، محدوده و حوزه های معین باید در اولویت شورای علمی دانشنامه باشد. همچنین بایستی سطح دانشنامه و الگوی دانشنامه را تعیین نماییم چرا که اینها مسیر درستی در پیش چشم می گذارد.

نصرت الله نجفی، تاریخ پژوهشگر و محقق منطقه نیز در سخنانی اظهار داشت: در تدوین دانشنامه فرهنگی پژوهشی استان جسته و گریخته کارهای صورت گرفته است و باید آنها را منسجم کنیم. تاریخ آذربایجان، باستان شناسی آذربایجان و فرهنگ آذربایجان از جمله اقدامات پژوهشی است که انجام یافته است و باید حالتی منسجم به خود گیرد.

روح الله رشیدی، مدیرمسؤول ماهنامه 29 بهمن نیز در سخنانی با اشاره به این‌که اکثر کارهایی از این دست ناتمام مانده و نیاز به فاز بندی در اجرای این پروژه پژوهشی احساس می شود، گفت: این قبیل کارها در طول زمان خروجی خود را نشان می دهد که می تواند موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اولویت قرار گیرد./202/935/ب1

ارسال نظرات