تساهل و تسامح بزرگترین آفت جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبدالباقی، کارشناس رسانه ملی بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه علامه طباطبایی در کتاب المیزان به این نکته اشاره می کنند که مردمی که با آیین پیامبر(ص) و اسلام روبه رو شدند با مبحث امر به معروف ونهی از منکر و خبیث و طیب از قبل آشنا بودند، گفت: در ادیان گذشته نیز به این موارد اشاره شده بود و فرق دین اسلام با ادیان گذشته در این بود که در آیین اسلام مباحث مربوط به امر معروف و نهی از منکر به اوج کمال خود رسیده بود و به همین دلیل بود که رسول خدا(ص) همواره می فرمودند که من برای کامل کردن مکارم اخلاق برانگیخته شده ام.
وی با بیان اینکه در اسلام امور معرف و پسندیده به دو دسته معروف شرعی و معروف عقلی یا فطری تقسیم بندی می شوند، افزود: معروف شرعی را فقط می توان برای شخص مسلمان بازگو کرد در حالی که معروف عقلی یا فطری را می توان برای تمام جهانیان تبیین کرد؛ زیرا در تمام دنیا دروغ و خیانت با هیچ فطرتی پذیرفته نمی شود.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته این فهمیدن به معنای پایبند بودن به آن نیست و این موضوع در آیه153 سوره قصص مورد تأکید قرار گرفته و خداوند در این آیه می فرماید« ارسال رسل و وحی برای اتمام حجت است؛ زیرا هر کسی پیامبر درونی به نام عقل و فطرت دارد و در حقیقت پیام پیامبر درونی منطبق با پیامبر بیرونی است».
حاج عبدالباقی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) مردم را امر به معروف و نهی از منکر می کردند که این امر کردن خود یک نوع تعلیم بوده و برای بشر راه گشا است، ادامه داد: یکی از وظایف مهم پیامبر(ص) ترسیم خطوط قرمزاست و ایشان با مشخص کردن مرزهای میان حلال و طیب و خبیث و حرام این مرز بندی و خطوط قرمز را برای بشر مشخص کرده و رسالت خود را به نحو احسن در زمینه هدایت به انجام رسانده اند.
وی با تأکید بر اینکه تساهل و تسامح دو آفتی است که جامعه اسلامی را تهدید می کند، گفت: تساهل و تسامح به معنای بی اعتنایی به حلال وحرام بر مبنای این تصور غلط است که چون خداوند بخشنده است پس هر خطایی حتی خطاهای آگاهانه انسان را می بخشد؛ در حالی که بخشنده بودن خداوند دلیل بر گناه کردن آن هم به صورت آگاهانه نمی شود بنابراین زمانی رحمت خداوند شامل حال انسان شده و مورد عفو و بخشش خداوند قرار می گیرد که در مسیر حق حرکت کرده و مطیع و تسلیم محض اوامر و نواهی الهی یعنی همان حلال و حرام و خطوط قرمز باشد./837/202/ب3