۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۷۳۰۸۶

مراسم بزرگداشت سلیم موذن‌زاده برگزار شد

مراسم بزرگداشت سلیم موذن‌زاده با عنوان «مرصع خوان خورشید» با حضور جمعی از مسؤولان ارشد و هنرمندان در حوزه هنری برگزار شد.
موذن زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سلیم موذن‌زاده با عنوان «مرصع خوان خورشید» با حضور مرادخانی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، مجید خدابخش استاندار اردبیل، حجت الاسلام امرودی مشاور شهردار تهران، حجت الاسلام خلخال از روحانیون اردبیل، علیرضا قزوه نویسنده وشاعر، مومنی رئیس حوزه هنری، علی امیری رئیس خانه اردبیل، سید علی موسوی گرمارودی شاهی، محمد سلمانی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید خدابخش استاندار اردبیل با اشاره به شام غریبان حضرت معصومه(س) و ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: استاد موذن‌زاده زندگی خود را وقف ترسیم عاشورای حسینی کرده بود، ایشان به عنوان انسانی بود که نه تنها در اربیل بلکه در دنیا به ویژه دنیا تشییع تأثیرگذار بودند، در کنار این بزرگداشت به عنوان تکریم ایشان رمزگشایی ماندگاری این استاد خیلی می‌تواند در غنای فرهنگی ما کمک کند.

وی ادامه داد: اینکه چگونه موذن‌زاده قلب‌ها را تسخیر کرد نکته مهمی است، در همین راستا باید گفت مردم اردبیل در دمای منهای دوازده درجه زیر صفر در مراسم ترحیم ایشان حضور پیدا کردند به نحوی که سه بار محل برگزاری نماز میت را به خاطر هجوم جمعیت عوض کردیم.

استاندار اردبیل تأکید کرد: در مراسم این مداح بزرگوار خیلی از جوانان حضور داشتند، چهل روز در اربیل جوانان بر سر مزار ایشان حضور پیدا کردند و اعلام دلسوزی نمودند، در اصل راز این جاودانگی تا جایی است که باید با اخلاص و عشق تا جایی که می‌توانیم کار مهمی کنیم و یاد ایشان را ماندگار نگاه داریم.

ودود موذن‌زاده فرزند استاد موذن‌زاده در ادامه با سرودن قطعه شعری از استاد سعدی، تصریح کرد: از طرف خود و خانواده موذن‌زاده از تمام کسانی که طی پنجاه روز گذشته دست ما را گرفتند تشکر می‌کنم(سپس با عذر خواهی از جمع حاضر قطعه شعری را به مناسبت این بزرگداشت سرودند).

در ادامه حسام‌الدین سراج، خواننده سنتی با اشاره به صدق و صفای سلیم مؤذن‌زاده گفت: در هر خواننده‌ای صدق و صفا باید وجود داشته باشد زیرا در این شرایط تاثیر صدا بر دل خواهد نشست و ایشان به خاطر اردات به اهل‌بیت(ع) یکسری ویژگی‌ها در صدا داشت که بر دل مردم می‌نشست.

وی ادامه داد: صدای ایشان از یک ویژگی خاص برخوردار بود، ایشان معمولا از یک صدای بم معمولی آغاز به خواندن می‌کرد و سپس ناگهانی به یک اوج می‌رفت و به همین منظور اگر نیم ساعت نیز مدام می‌خواندند مخاطب خسته نمی‌شد.

سراج تأکید کرد: انتخاب شعر یا سرمایه شعری که برای یک خواننده مهم است از سوی سلیم موذن‌زاده به خوبی رعایت می‌شد، وی بر روی شعرهای زیادی به سه زبان فارسی، ترکی و عربی مسلط بود و لحن خود ا به هنگام خواندن در هر سه زبان تغییر می‌داد و انسان را به یک عالم دیگر سوق می‌داد.

در ادامه مراسم، سید علی موسوی گرمارودی شاعر با بیان اینکه هر چه شعر برای حضرت زینب(س) سرودم با صدای ملکوتی سلیم موذن‌زاده ماندگار شده است، اظهار داشت: در میان اشعار سروده خود باید به شعر «دخت علی را نتوان دست بست» اشاره کنم که با صدای ایشان به اوج رسید.

وی یادآور شد: بهترین عزاداری بنده همراه با صدای ایشان بوده است، به همین منظور شعری در وصف حضرت زینب(س) به نام زینبیه به روح این خواننده خوب تقدیم می‌کنم.

علی انسانی شاعر و مداح در ادامه مراسم با اشاره به اینکه موذن‌زاده تنها برای آذر زبان‌ها نیست بلکه برای کل ایران است، افزود: ایشان علاوه بر ذاکری اهل‌بیت(ع) بروی دستگاه‌های موسیقی نیز تسلط کامل داشتند، اما ای کاش قدر چنین افرادی در زمان حیات‌شان بیشتر دانسته شود.

همچنین علی انسانی قطعه‌ای شعر در مدح امام حسین(ع) با نوای سوزناک خود تقدیم استاد موذن‌زاده کرد.

در انتهای این مراسم با حضور حجت الاسلام امرودی، مرادخانی، مؤمنی، خدابخش به منظور تجلیل از استاد موذن‌زاده هدایایی به فرزند ایشان اهدا شد./816/202/ب2

ارسال نظرات