۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۴۷۲۷۷۸
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

توسل به حضرت معصومه، راز پیشرفت علمای اسلام

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) یکی از دختران والامقام امام موسی کاظم(ع) است، گفت: ایشان به‌عنوان«نگین و عامل درخشش شهر قم» جایگاه بسیار والایی دارد که پناهگاه بسیاری از علمای اسلام ازجمله امام خمینی(ره) ، مرحوم آیت‌الله بروجردی و دیگر علمایی بوده که با توسل به ایشان نقش به‌سزایی در دین ایفا کرده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امشب در مراسم عزاداری وفات شهادت‌گونه حضرت‌ فاطمه معصومه(س) که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص)«أربعة أنا لهم شفيع يوم القيامَة: المُعینُ لاهل‌بیتی، والقاضي لَهُم حَوائِجَهم، والمُحِبّ لَهُم بِقَلبِه ولِسانِه والدافِع عَنهُم بِیَدِهِ» گفت: علاوه بر اینکه گرامیداشت اهل‌بیت(ع) بر همگان واجب است، تکریم امام‌زادگان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که ایشان نیز از فضائل معصومین(ع) بهره‌هایی برده‌اند و صاحب کرامتند.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با بیان اینکه میان معصومین(ع) امام کاظم(ع) از بیشترین فرزند برخوردار بوده است، اظهار داشت: ازجمله فرزندان ایشان که هرکدام از فضائل اخلاقی و معنوی بسیاری را دارا بوده، احمدبن موسی است که در شیراز دفن شده است و رهبر معظم انقلاب از حرم وی به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) یاد کرده‌اند؛ با توجه به زندگانی ایشان درمی‌یابیم که وی فرزند بزرگ امام موسی کاظم(ع) بوده و آن‌قدر اخلاق وارسته و نیکویی داشت که بعد از شهادت حضرت، مردم ایشان را امام بعدی دانسته و برای بیعت نزد وی آمدند.

در این هنگام احمدبن موسی(ع) در مسجد بر بالای منبر رفت و به مردم فرمود«همانطور که شما در بیعت با من هستید، من در بیعت علی بن موسی(ع) هستم» و اینگونه از فرقه فرقه شدن شیعیان جلوگیری کرد.

حضرت معصومه، نگین درخشان شهر قم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) یکی از دختران والامقام امام موسی کاظم(ع) است، بیان داشت: تنها امام‌زاده‌ای که چهار تن از معصومین(ع) زیارت او را به مؤمنان سفارش کرده‌اند، حضرت معصومه(س) است؛ بنابراین درمی‌یابیم ایشان به‌عنوان «نگین و عامل درخشش شهر قم» جایگاه بسیار والایی دارد که پناهگاه بسیاری از علمای اسلام ازجمله امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌الله بروجردی و دیگر علمایی بوده که با توسل به ایشان نقش به‌سزایی در دین ایفا کرده‌اند.

وی به تبیین زندگانی حضرت‌ معصومه(س) در چند روزی که در شهر قم بودند پرداخت و گفت: در پى اصرار و تهديد مأمون عباسى سفر تبعيد گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون اینکه كسى از بستگان و اهل‌بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.

یك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه(س) به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به‌طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع می‌شد.

اینجا بود كه آن حضرت نيز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زينب(س) پيام مظلوميت و غربت برادر گراميشان را به مردم مؤمن و مسلمان می‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت(ع) را با حكومت حیله‌گر بنی‌عباس اظهار می‌کردند.

بدین‌جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد عده‌ای از مخالفان اهل‌بیت كه از پشتيبانى مأموران حكومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، درنتیجه تقريباً همه مردان كاروان به شهادت رسيدند.

بزرگان شهر قم وقتى از اين خبر مسرت‌بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند؛ و درحالی‌که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش می‌کشید و عده فراوانى از مردم پياده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع‌الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند، سپس در محلى كه امروز«ميدان مير» ناميده می‌شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار ميزبانى حضرت نصيب او شد.

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در اين شهر زندگى كرد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستيه به نام«بيت النور» هم‌اکنون محل زيارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانی سال ٢٠١ هجرى پيش از آن‌که ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت و با اندوه فراوان ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

مردم قم با تجليل فراوان پيكر پاكش را به‌سوی محل فعلى كه در آن روز بيرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشييع و دفن کردند.

چهار مورد از ویژگی‌های حضرت معصومه

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با اشاره به زندگانی سراسر پرنور حضرت معصومه(س) عنوان داشت: ایشان ویژگی‌های بسیاری دارد که با توجه به زندگانی حضرت درمی‌یابیم چهار مورد درخشش ویژه‌ای دارد؛ نخستین آن‌ه ا«هجرت» است چراکه ایشان برای حفظ عقاید اسلامی خود و برای دنباله‌روی امام زمانش از مدینه هجرت کردند و در حال مهاجرت در راه خدا، در قم چشم از دنیا فروبسته که با توجه به آیات قرآن می‌توان گفت ایشان چون در راه خدا به هجرت پرداخته شهید محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی دومین ویژگی حضرت معصومه(س) را «ولایت‌پذیری» دانست و گفت: ایشان همانند عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) که در نهایت مظلومیت و سختی‌هایی که بر ایشان وارد می‌شد، دست از ولایت برنمی‌داشتند، پيام مظلوميت و غربت برادر گراميشان را به مردم مؤمن و مسلمان می‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت(ع) را با حكومت حیله‌گر بنی‌عباس اظهار می‌کردند.

وی در پایان با اشاره به عبادت‌های خالصانه حضرت معصومه(س) از سومین ویژگی ایشان با عنوان«عابده بودن» یاد کرد و اظهار داشت: چهارمین ویژگی ایشان «مقام شفاعت» است، چراکه در زیارت‌نامه مخصوصه حضرت آمده «إشفَعی لی فی الجنّة؛ مرا در بهشت شفاعت کن»؛ بر این اساس درمی‌یابیم ایشان فقط مردم شهر قم را شفاعت نمی‌کند بلکه شفاعت او برای همه مؤمنان است./841/201/ب3

ارسال نظرات