۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۳۲۸
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

هدف قرار دادن خط و زبان مردم یکی از شیوه های غرب بود

رحیم پور ازغدی هدف قرار دادن خط و زبان مردم، حذف و نابودی حوزه و روحانیت و کشف حجاب زنان را از اهداف انگلیس و غرب دانست و گفت: همه اهداف غرب و انگلیس در این بود که ایران متمدن شود.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز در جمع فرزندان ممتاز و خانواده های ایثارگر، جانباز و شهدای حوزه علمیه خراسان که در اردوگاه ثامن الحجج مشهد برگزار شد، به روز 17 دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: 17 دی، روز اعلام رسمی قانون کشف حجاب از طرف رضا خان به دستور انگلستان در کشور بود.

وی با بیان اینکه این روز در تاریخ از یک سو به بحث حجاب، زن و خانواده و از طرف دیگر به نقش تاریخی حوزه و روحانیت در کشور به ویژه در شهر مشهد مرتبط است، ادامه داد: در جریان انقلاب، قوی ترین مقاومت در سطح کشور در شهر مشهد انجام گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دشمن برای تسلط و غارت کشور در کنار کودتا، مسائل فرهنگی و نرم افزاری کشور را تعقیب می کرد، اظهار داشت: این پروژه ای بسیار عجیب بود که روس ها، رضاخان را بیدار کردند و به او دستوراتی دادند.

وی با بیان اینکه بخشی از روحانیت در جریان مساله کشف حجاب ترس داشتند و در سیاست مداخله نمی کردند، بیان داشت: برخی دیگر از روحانیت هم بودند که در مقابل کشف حجاب، با قاطعیت ایستادگی می کردند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه غرب و انگلیس به عنوان متجاوزان ایران و جهان اسلام زمانی که فهمیدند برای تسلط سیاسی، اقتصادی و غارت کشور باید روی فرهنگ اجتماعی مردم کار شود، گفت: نخستین هدف غرب و انگلیس ها تغییر خط و الفبا بود که ابتدا این طرح را در کشور ترکیه اجرایی کردند.

وی با بیان اینکه زبان دوم اسلام، فارسی بود و اسلام با زبان عربی به ایران آمد و از ایران به شرق آسیا و تا عمق اروپا پیش رفت، ادامه داد: در کشور هند چندین قرن، تمدن عظیم ایرانی اسلامی حاکم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چین، بیش از صد میلیون مسلمان دارد و خیلی از کلمات فارسی در زبان هایشان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در زبان مالزی و اندونزی صدها کلمه فارسی وجود دارد، ادامه داد: هزار سال پیش در کشور اندونزی حکومت شیعی تشکیل شد و آرم حکومت این کشور، به زبان فارسی و اسم اهل بیت (ع) بود.

رحیم پور ازغدی هدف قرار دادن خط و زبان مردم، حذف و نابودی حوزه و روحانیت و کشف حجاب زنان را از اهداف انگلیس ها و غرب دانست و اظهار داشت: همه اهداف غرب و انگلیس در این بود که ایران متمدن شود.

وی با بیان اینکه مساله کشف حجاب، از زمان قبل رضا خان هم بوده است، ادامه داد: در این راستا نهادها و بنیادهای فراماسونری تشکیل شد که کادر سازی در داخل کشور کردند و به سراغ درباری ها، بازاری ها و بعضی از علمای مشهور رفتند تا به بهانه رفتن به اروپا و سرویس دادن، آن‌ها را وابسته به خود کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فراماسونری در آن زمان، باشگاه روشن فکری بود که صحبت از آزادی، برابری، پیشرفت و تمدن می‌کردند، افزود: بعضی از روحانیان مثل آخوند زنجانی  وارد این باشگاه شدند و حکم و فتوای اعدام شیخ فضل الله نوری را به جرم اینکه شیخ فضل الله مانع رشد ایران است صادر کرد.

وی تصریح کرد: این افراد معتقد بودند که روحانیت مانع پیشرفت کشور است و تا زمانی که روحانیت حاکم بوده و نهادهای مذهبی حرف اول در کشور می‌زنند، علم و ترقی، فقر و استبداد راه حل ندارد، اروپا نیز از زمانی پیشرفت کرد که بی دین شد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه توطئه تغییر خط و الفبا در ایران به نتیجه نرسید و در مقابل این قضیه مقاومت شد، ادامه داد: خط و الفبا زمانی که تغییر کند ارتباط نسل با تاریخ و منابع فرهنگ قطع می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روحانیت لباس ویژه ندارد، ابراز داشت: در گذشته عبا و عمامه لباس عادی مردم بوده است، از زمان کشف حجاب، لباس مردم عادی تغییر کرد اما روحانیان مقاومت کرده و همان لباس را پوشیدند، در واقع از ۱۰۰ سال پیش این لباس به عنوان لباس خاص روحانیان علم و مطرح شده است.

وی با بیان اینکه اگر کسی امروزه به این لباس توهین کند توهین به روحانیت و اسلام کرده است، ادامه داد: اگر کسی صد سال پیش به این لباس توهین می کرد معنایش توهین به اسلام نبود بلکه توهین به لباس اهل بیت علیهم السلام بود.

رحیم پور ازغدی با طرح این سوال که چرا رضاخان پروژه خلع لباس روحانیت و کشف حجاب زنان را هم زمان آغاز کرد، گفت: هدف رضا خان، سلب و سرکوب هویت دینی در جامعه بود.

وی با بیان اینکه رضا خان با تغییر لباس مردان به سبک غربی و برهنگی زنان به سبک زنان غربی و حذف و به حاشیه بردن روحانیت و علما به سبک کشیش ها در غرب از اهدافش بود، ادامه داد: بعد از این اتفاق، 90 درصد از علما و روحاینت خلع لباس شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه 17 دی ماه سال 56 نخستین تظاهرات ضدحکومتی و دو روز قبل از قم در شهر مشهد انجام گرفت، ادامه داد: زنان مشهدی با حفظ حجاب، تظاهرات خود را از فلکه آب(میدان بیت المقدس) با صلوات و الله اکبر آغاز کردند که نرسیده به میدان شهدا از سوی ماموران حکومتی متواری شدند.

وی در پایان با بیان اینکه زنان نقش مهم و فعالیت های بزرگی در جریان انقلاب داشته اند که راجع به آنان کم بحث می شود، گفت: مادر بنده نیز در تظاهرت کشف حجاب حضور داشت و در سال 42 که امام تبعید شد اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را به صورت دستنویس می نوشت و تا صبح هنگام پخش می‌کردند./201/859/ب1

ارسال نظرات