۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۶۶۹۶۷
معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی:

اقتدار هسته ای جمهوری اسلامی نتیجه نگاه انقلابی است

علی باقری گفت: دستاوردهای انقلاب از اول انقلاب تا به امروز بیشتر متعلق به نگاه انقلابی است. این نگاه در واقع موتور محرکی برای ایجاد انگیزه و جهت دادن به توانمندی های کشور است.
علی باقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی باقری کنی، معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت روز دوشنبه در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان که تحت عنوان «ما آمریکا را زیر پا می گذاریم» در محل این دانشگاه برگزار شد، به بازخوانی جریان مذاکرات هسته ای کشور پرداخت.

باقری اظهار کرد: کشور ما در عرصه هسته ای همواره شاهد دو نوع نگاه و عقیده بوده ایم که سابقه شان به قبل از انقلاب بر می گردد. نگاه اول می گوید دین می تواند نیازهای ما را تأمین کند. ابتکار امام خمینی(ره) هم همین بود و ایشان روحیه سیاسی اسلام را به عرصه اجتماعی آورد. اما نگاه دوم می گوید دین متعلق به امور شخصی و فردی است.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی نقل می کردند که بازرگان می گفت «روحانیت زحمت کشید که انقلاب را به پیروزی برساند اما دیگر کارش تمام شده است.» امام خمینی(ره) این نگاه را قبول نداشت و می فرمود در همه عرصه ها دین حرف و مسیر درست را دارد.

تبیین نگاه های کلان به ماهیت نظام اسلامی

وی خاطرنشان کرد: این دوگانگی امروز هم وجود دارد. نگاه اول جمهوری اسلامی را مولود انقلاب اسلامی می داند و رابطه قطع ناشدنی برای این دو قائل است اما نگاه دوم معتقد است انقلاب اسلامی پروژه ای بود که به سرنگونی شاه انجامید و بعد از آن دیگر نباید جمهوری اسلامی وجود داشته باشد. این نگاه معتقد است جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی در میان دیگر حکومت ها در عرصه جهانی و باید مانند دیگر حکومت ها قوانین بین المللی را بپذیرد و در غیر این صورت دچار مشکل و هزینه خواهد شد. این نگاه بطور ناخودآگاه به نفی اسلام و انقلاب اسلامی می پردازد.

باقری افزود: انقلاب اسلامی در واقع انقلابی بود که از چهره اسلام واقعی غبارزدایی کرد و در واقع امام(ره) روند انقلاب اسلامی را از بعثت تا ظهور می دانست و در نتیجه با این عقیده که «انقلاب اسلامی یک پروژه است»، مخالف بود.

عمده دستاوردهای انقلاب متعلق به نگاه انقلابی است

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: دستاوردهای انقلاب از اول انقلاب تا به امروز بیشتر متعلق به نگاه اول است. این نگاه در واقع موتور محرکی برای ایجاد انگیزه و جهت دادن به توانمندی های کشور است. خداوند قظعا به این نگاه برکت خواهد داد و راه های میانبری برای آن قرار خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: نگاه دوم تا به امروز نتیجه ای برای کشور در بر نداشته است. به عنوان مثال هنگامی که قانون داماتو در سال و 1996 در زمان کلینتون به تصویب رسید، دولت حاکم بر ایران قائل به نگاه نوع دوم بود و با آن نگاه، از جمهوری اسلامی ایران چیزی جز شبیه آنچه امروز در جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی پاکستان می بینیم، نخواهد شد.

بازخوانی ابعاد مذاکرات هسته ای

باقری در بخش دیگری از سخنان خود، جزییات مذاکرات هسته ای در دوره های گذشته را بازخوانی کرد و گفت: طرف غربی می گفت که تمام سازوکار هسته ای ایران باید جمع شود. از سال 78 تا 91 طرف مقابل حاضر به معامله نبود اما از فروردین 91 به دلیل مشاهده توسعه زیرساخنهای هسته ای ما مجبور به معامله شدند.در یکی از این جلسات وندی شرمن گفت من نماینده ویژه اوباما هستم و نامه ای را میخوانم که خطاب به دکتر جلیلی به عنوان نماینده رهبر عالی ایران است.

وی افزود: در آن نامه آمریکا حاضر به انجام معامله شده بود؛ حق هسته ای ایران در چهارچوب NPT پذیرفته شده بود و عنوان شده بود که ایران نباید یک استثنا باشد. این یک نقطه عطف و دستاوردی بود که نگاه نوع اول ایجاد کرده بود.آمریکا همچنین از ابتدا وارد مذاکره با ایران نمی شد و می گفت که ایران ابتدا باید قطعنامه ها را اجرا کند تا سپس وارد مذاکره با ایران شویم. در نهایت در تیر ماه88 مجبور به مذاکره شدند.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: خط قرمز آمریکا تا سال 90 موضوع غنی سازی بود اما از سال 90 به عقب نشینی راهبردی پرداخت و خط قرمز خود را ساخت سلاح معرفی کرد. این ها از نتایج نگاه نوع اول است اما امروز می بینیم که با وجود نگاه نوع دوم، نه تنها برجام نقض شد بلکه تحریم ها هم برداشته نشد و این یعنی بی نتیجگی نگاه نوع دوم برای کشور./820/پ202/ج

ارسال نظرات