۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۶۶۵۴۷
سرپرست اداره فنی و مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه:

شبستان جدید آستان حضرت معصومه در تابستان سال 97 به بهره برداری می رسد

سرپرست اداره فنی و مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه شبستان جدید آستان حضرت معصومه(س) مزین به نام حضرت زهرا(س) در تابستان سال 97 به بهره برداری می رسد، گفت: هزینه تقریبی ساخت شبستان تاکنون حدود ۳۵ میلیارد ریال بوده و هزینه معماری و تزئینات داخلی حدود ۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.
جهانگیر زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جهانگیر زاده، سرپرست اداره فنی و مهندسی آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به افتتاح شبستان حضرت زهرا(س) در تابستان سال 97 گفت: هزینه تقریبی ساخت شبستان تاکنون حدود ۳۵ میلیارد ریال بوده و هزینه معماری و تزئینات داخلی حدود۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی افزود: عملیات ساخت بنای شبستان حضرت زهرا (س) در بهار 95 به پایان رسید و متعاقب آن عملیات معماری داخلی و تجهیز آن زیر نظر دفتر فنی حرم مطهر آغاز شده است که پیش بینی می شود همانطور که اشاره شد این پروژه تا تابستان سال 97 آماده سرویس دهی به زائران و مجاوران آستان بانوی کریمه شود.

سرپرست اداره فنی و مهندسی آستان حضرت معصومه (س) تصریح کرد: پروژه شبستان زیرین صحن امام هادی(ع) در سال ۹۰ به منظور استفاده مؤثر از فضای حرم مطهر و بهبود شرایط زائران این بارگاه ملکوتی با نظر تولیت آستان مقدس تهیه شد و پس از تهیه نقشه های اولیه توسط شرکت مشاور، عملیات اجرایی ساخت پروژه در سال 91 آغاز شد.

جهانگیرزاده با اشاره به مجاورت پروژه با ابنیه تاریخی و حساسیت های فنی ناشی از آن، ادامه داد: بر این اساس، اجرای این پروژه نمی توانست طبق روند معمول و متداول ساختمان سازی انجام شود؛ بنابراین با نظر کارشناسان شیوه اجرای شبستان به صورت «از بالا به پایین» انتخاب شد که به منظور جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به ابنیه تاریخی اطراف، کلیه حرکات و جابجایی های ساختمانهای مذکور در طول اجرای این پروژه به دقت از سوی کارشناسان و ناظران پروژه مورد رصد قرار گرفت.

وی افزود: مراحل ساخت شبستان حضرت زهرا(س) شامل اجرای دیوارهای حائل پیرامونی در اطراف شبستان با استفاده از شمع های بتون آرمه یکپارچه، ساخت و تقویت ستون های میانی، اجرای دال بتونی سقف، خاکبرداری سطح زیرین بصورت لایه لایه و استحکام بخشی به خاک های اطراف و اجرای پی به صورت گسترده می شود.

سرپرست فنی و مهندسی آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به مشخصات فنی این شبستان تصریح کرد: شبستان حضرت زهرا (س)در مساحت زیربنا معادل10 هزار 24 مترمربع  است که در شرایط عادی تا ۵۰۰ نفر و در شرایط خاص حدود ۱۰۰۰ نفر زائر را در خود جای خواهد داد و همچنین دیواره ضلع جنوبی شبستان نزدیک ترین محل به مضجع شریف است که فاصله این دیوار تا ضریح مطهر حدود ۲۰ متر است.

وی افزود: برای ورود و خروج زائران به شبستان دو سرویس پله، پنج آسانسور و چهار دستگاه پله برقی پیش بینی شده که در شرایط ازدحام این مجموعه قادر به تخلیه ۵۰۰ نفر در دقیقه خواهد بود و در سه جهت شمالی، شرقی و غربی شبستان محل هایی برای اتصال شبستان به سطوح زیرین صحن های مدرسه فیضیه، صحن امام رضا (ع) و مسجد اعظم در طرح پیش بینی شده است.

جهانگیرزاده با بیان این که کلیه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و همچنین نورپردازی و صوت مورد نیاز در طرح پیش بینی شده و طراحی شده است، ادامه داد: بر اساس طرح موجود، کف شبستان با سنگ مرمر به ضخامت چهار سانتیمتر فرش خواهد شد و دیواره ها از کف تا ارتفاع ۶۰/۱ متر سنگ مرمر و بالاتر از آن آئینه و کاشی خواهد شد.

سرپرست اداره فنی و مهندسی آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید سنگ و آئینه کاری از سوی دو تن از خیران یادآور شد: سقف شبستان طبق طرح های اماکن مذهبی و با استفاده از معماری سنتی کچ کاری و سپس آئینه کاری خواهد شد./837/203/ب3

ارسال نظرات