بیشترین کاربران شبکههای اجتماعی در پائینترین سطح سواد رسانهای قرار دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی کارشناس مرکز تخصصی تبلیغ نوین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم صبح امرز در کارگاه آموزش سواد رسانهای ویژه اساتید گفتمانی هرمزگان با بیان اینکه در کشور ایران، بیش از 15 میلیون نفر در تلگرام فعال هستند، گفت: امروزه شبکههای مجازی کاری کردهاند که فرد به دلیل دارابودن چندین کانال خبری، خود را آگاه به سواد رسانهای میداند.
وی افزود: سطح فرهنگ تعیینکننده توانایی و میزان آشنایی فرد با رسانهها است، مشکل امروزه افراد در حوزه رسانه این است که بیشترین کاربران شبکههای مجازی به ویژه تلگرام و همچنین آن قشری که نوظهور و جدیدالورود متصل شدهاند در پائینترین سطح سواد رسانهای هستند.
کارشناس مرکز تخصصی تبلیغ نوین تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد: عبارت سواد رسانهای برای نخستین بار در سال 1965 مطرح شد و آنچه امروز در آستانه سال 2020 از سوی سازمان یونسکو مطرح شده عنوان این روز است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: سواد رسانهای تعاریف مختلفی دارد که کوتاهترین و گویاترین تعربف آن مهارت مواجهه هوشمندانه و فعالانه با رسانه است که مورد تائید نظریه پردازان و محققان و اندیشمندان هم هست.
حجت الاسلام اسماعیلی بیان داشت: پذیرفته شده که در سال 2020 سواد مطرح و موردنیاز در هر خانواده، سواد رسانهای است چرا که امروز جهان به سمتی حرکت کرده که این سواد به عنوان سواد مطرح و نخست در جهان محسوب میشود.
وی ابراز داشت: منظور از برخورد، مهارت و تعامل هوشمندانه و فعالانه با رسانه، توانایی درک و تشخیص خوب و بد پیام و تحلیل صحیح از آن در ذهن به نفع ساختار و گفتمان فکری است به طوری که شخص از این حیث متضرر نشود.
کارشناس مرکز تخصصی تبلیغ نوین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اذعان داشت: به دلیل متنوع بودن سواد رسانهای در دوران مختلف، هیچ کس نمیتواند ادعا کند که در این زمینه حرف آخر را میزند.
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: نخست روزنامهها بهعنوان رسانه شناخته شده بودند، اما با ورود تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی، رسانهها متنوع شدند و میطلبد تا افراد در جهت ارتقای سطح سواد رسانهای خود تلاش کنند.
مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امروزه صدا و سیما از شبکههای اجتماعی بهعنوان رقیب خود یاد میکند./202/851/ب1