۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۶۵۵۶۳
میرکاظمی:

دولت تازه متوجه شده که نباید معطل مذاکرات ماند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: حالا که مذاکره جواب مثبت نداده ادبیات دولت هم عوض شده است، به طوری که می‌گویند همه مشکلات ما با برجام حل نمی‌شود،
میرکاظمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت سابق دولت دهم عصر امروز در نشست روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به این که ایران هیچگاه از تهدید نظامی نمی‌ترسد، اظهار داشت: بدانید آمریکا اگر می‌توانست به ایران حمله کند تا به امروز این کار را کرده بود.

وی ادامه داد: توطئه که آمریکا در دنیا رقم می‌زند با برنامه‌ریزی طولانی مدت صورت می‌گیرد، برای نمونه داعش محصول حضور آمریکا در 130 کشور دنیا بود، در واقع آمریکا به این موضوع پی برده است که با ایران نمی‌تواند وارد مقابله بشود به همین منظور جز با حضور در بخش‌های نرم افزاری و مجازی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

وزیر سابق نفت تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما نیروی جوان حضور دارد که می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف استفاده کرد، کشوری با این ظرفیت قطعا در چشم دشمن است، روحیه شهادت در مردم کار رابرای دشمن سخت کرده است، در این شرایط برخی در کشور ما آگاهانه یا ناآگاهانه در حال تکمیل کردن پازل دشمن هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان این که چرا برخی با فشار تحریم سعی دارند روند را به نفع دشمن ببرند، خاطرنشان کرد: همیشه دشمن بروی اقتصاد ما دست می‌گذارد و شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زنند که مردم به خاطر وضع نامناسب اقتصادی همه مشکلات را از انقلاب و محصولات آن ‌بینند.

میرکاظمی با اشاره به این که چرا باید ما در بحث آب هم خود را وابسته به خارج و رفع تحریم بدانیم، تصریح کرد: آمریکا همیشه به دنبال چپاول ثروت کشورهای دنیا است، در شرایط فعلی آمریکا با ژست نظامی خود از تجزیه شدن قدرتش جلوگیری می‌کند، در واقع میزان بدهی آمریکا بسیار زیاد است و تنها با رایزنی‌های سیاسی به خصوص با کشورهای نفتی خاورمیانه خود را حفظ کرده است.

وی افزود: برخی متاسفانه زهر را به قشر جوان و دانشجو ما به جای دارو  می‌دهند، بسیاری از سخنان افراد امروزه مدیریت شده است و به آنها خط می‌دهند تا مسیر اشتباه را به دیگر اقشار بگویند.

ساختار اقتصاد کشور خراب است

وزیر سابق نفت در رابطه با این که چرا در طول 34 سال گذشته اقتصاد ما دچار مشکل بوده و در بعضی موارد بهبود داشته است؟ گفت: این روند در شرایط تحریم و عدم تحریم، قیمت بالا و پایین نفت، حضور دولت اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا وجود داشته و این نشان می‌دهد که ساختار اقتصاد ما خراب است و باید یک تحول در اقتصاد و مدیریت اقتصادی ما رخ دهد.

نماینده پیشین مجلس یادآور شد: امروز وقتی اوباما می‌گوید دیگر تحریم در مقابل ایران جواب‌گو نیست باید پی ببریم که ما مشکل مدیریتی، ساختاری و برنامه‌ریزی در اقتصاد داریم. بنابراین دولت یازدهم که درباره دولت دهم و اقتصاد آن سخن می‌گفت باید پاسخگوی وضعی که بدتر از دولت قبل درست کرده است باشد.

میرکاظمی ابراز داشت: وقتی اقتصاد ما بها و پایه ندارد چگونه آماری از رشد اقتصادی و تورم داده می‌شود، دولت یازدهم ابتدا گفت خزانه خالی است اما بعد از آن گفتند 100هزار میلیارد باید به خزانه برگردد، حال این سوال پیش می‌آید که پس خالی بودن خزانه کجاست و دولت یازدهم با این پول چه خواهد کرد؟

وی بیان کرد: از یک سو یارانه پرداختی مردم کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر بودجه عمرانی کامل داده نشده است، در این شرایط باید گفت پول موجود در خزانه چه شده است؟، نکته جالب‌تر این است که دولت در این شرایط با دست اندازی به ذخایر ارزی کشور هم برخی هزینه‌ها را رفع کرده‌اند و حالا دولت نمی‌تواند پاسخگو این وضع آشفته بوده و آن را حل کند.

وزیر سابق نفت با بیان این که هزینه‌های جاری دولت یازدهم دو برابر دولت دهم بوده است، گفت: در کنار هزینه‌های جاری باید گفت که منابع مالی که دولت یازدهم استفاده کرده است از 8سال دولت پیش نیز بیشتر بوده است، این بی‌نظمی و ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف باعث می‌شود کشوری که دارای منابع گاز است در جریان سرما با مشکل گاز در برخی استان‌ها مواجه شود.

مصیبت ‌بزرگ اقتصاد ما انتظار بی‌جا از برجام است

نماینده سابق مجلس با اشاره به این که گستاخی آمریکا در برجام فاجعه عظیم برای کشور ایران است، اظهار کرد: وزیر خارجه ما امروز کجا است که ببیند آمریکا چه بدعهدی می‌کند، زمانی که در مجلس به وزیر خارجه نقد هم می‌شود ایشان ویلچر نشین می‌شوند، یکی دیگر از مصیبت‌های اقتصاد ما انتظار بی‌جا از برجام است، از کدام فعال اقتصادی توقع دارید که با دلار 4000 تومان تجهیزات وارد کند.

میرکاظمی در ادامه با بیان این که بخشی از ورادات ما کالای مصرفی است، گفت: این در حالی است که 85درصد واردات ما باید کالاهای واسطه‌ای باشد تا به تولید کمک کند، این واردات غیر معمول نشان می‌دهد که دولت یازدهم ضعیف عمل کرده است و تنها برجام چهار سال ما را معطل کرده است و هیچ دستاوردی برای ما نداشته است.

برجام و مذاکرات نباید به کلیه موضوعات کشور گره می‌خورد

میرکاظمی تصریح کرد: مذاکره نباید به موضوعات دیگر کشور گره می‌خورد، در واقع مسائل اساسی کشور جدای از برجام بود، دولت یازدهم باید برای عدم جذب سرمایه‌گذاری و نقدینگی و... در کشور پاسخ دهد، اینکه دولت تمام مسائل را منوط به برجام کند اشتباه است.

نماینده تهران در مجلس نهم اضافه کرد: حالا که مذاکره جواب مثبت نداده ادبیات دولت هم عوض شده است، به طوری که می‌گویند همه مشکلات ما با برجام حل نمی‌شود، واقعا جای تاسف دارد که تازه دولت یازدهم به حرف منتقدین رسیده‌اند که دائما تکرار می‌کردند معطل مذاکره نمانید.

وزیر سابق نفت با طرح این سوال که آیا در بخش‌های مختلف مثل هوا و فضا ما با اتکا به خارج توانستیم موفقیت پیدا کنیم، ادامه داد: آیا جوانان ما که قدرت اول پهباد دنیا هستند با اتکا به بیگانه به این موفقیت رسیده‌اند، البته در بخش‌های مختلف ما موفق بوده‌ایم اما آنجایی که همچون صنعت خودرو به بیگانه متکی بوده‌ایم همچنان از علم به این صنعت عقب هستیم.

دست‌اندازی به بیگانه برای حفظ قدرت در داخل‌

میرکاظمی با بیان این که تیم اقتصادی دولت یازدهم خوب عمل نکرده است، یادآور شد: وضعیت کنونی باید اصلاح شود، مشکل ما هیچ گاه برجام نبوده است، برجام و توافق با آمریکایی که 60سال در کشور ما جنایت کرده است ممکن نیست، ضمن اینکه تحریم‌ها در اقتصاد ما تنها 30درصد تاثیرگذار بوده است.

عضو کابینه دولت دهم تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید هوشیار باشد، تمام افراد توانمند حزب اللهی در دولت یازدهم کنار گذاشته شدند، امروزه شاهد هستیم برخی یک روز از دیوار سفارت بالا می‌روند اما امروز پشیمان می‌شوند، این افراد افراط و تفریط دارند.

وی با اشاره به این که افراط و تفریط در میان این افراد کاملا مشهود است، افزود: زمانی که حمله آمریکا به عراق اتفاق افتاد برخی در این نظام فشار آوردند که باید به کمک عراق رفت و آنها را از دست آمریکا نجات داد اما امروز می‌بینیم همین افراد سینه چاک آمریکا شده‌اند.

نماینده ساق مجلس خاطرنشان کرد: آیا این افراط نیست که حزبی برای حفظ خود در کشور از بیگانه طلب کمک کند، دشمن هم براحتی برای منافع خود که سرنگونی اصل نظام ایران است آنها را بازی دهد.

انرژی هسته‌ای نه برای بمب بلکه برای علم است

میرکاظمی با بیان این که با تخریب منتقدین و توهین به آنها نمی‌توان از آزادی بیان حرف زد، تصریح کرد: آنچه آمریکا را به پای میز مذاکره کشاند تجهیزات دفاعی ایران، مردم و قدرت ایران بود، اما متاسفانه امروز می‌بینیم که بودجه دفاعی کشور به چه شکلی داده می‌شود.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای برای بمب نیست بلکه پیشرو در همه علوم است، ابراز داشت: نمی‌توان علم انرژی هسته‌ای را از کشور گرفت و این در اصل ضربه به نسل آینده است، اینکه بتن به تجهیزات ما ریخته شد ضربه بزرگی به امروز و آینده کشور بود، زیرا در قبال این کار ما چیزی دریافت نکردیم.

نماینده پیشین مجلس درباره اظهارات وزیر نفت ایران در مورد کاهش یا افزایش تولید نفت در اوپک گفت: وزیر نفت پس از جلسه اوپک به رسانه‌ها اعلام کردند که نقطه نظرات ما با کشور عربستان مشترک است، این در حالی است که عربستان سیاست فشار غرب روی ما را انجام می‌دهد.

 وی در پایان درباره وضعیت نفت کشور اظهار کرد: از آغاز دولت یازدهم قیمت نفت ما از 100دلار به 50دلار سیر نزولی داشت و این کار از سوی برخی رسانه‌ها با عنوان جا انداختن برجام نیز مطرح شد، زیرا ایران می‌توانست در اوپک جلسه اضطراری برگزار کند و از این اتفاق جلوگیری کند./816/پ201/ج

ارسال نظرات