۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۶۵۳۳۹
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

ایجاد جو روانی ناشی از انتخابات آمریکا اشتباهی مهلک در اقتصاد ایران است

حجت الله عبد الملکی تصریح کرد: همانگونه که مسؤولان در دوران مذاکرات هسته‌ای با ایجاد جوی روانی منجر به رونق بازار بورس شدند، اکنون پس از انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا باید پاسخگوی ضرر و زیان مردم در بورس باشند.
حجت الله عبد الملکی

حجت الله عبدالملکی، اقتصاد‌دان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از وجود مشکل روانی در اقتصاد ایران خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه مدت‌ها است که اقتصاد ایران بسیار روانی شده است.

عبد الملکی با بیان این که سقوط بورس ایران از کاهش هزار و 500 واحدی سهام، پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، شاهد سقوط روز افزود بورس ایران شده‌ایم به طوری که در نخسین روز اعلام نتایج انتخابات در آمریکا، بورس ایران به یکباره با سقوط هزار و 500 واحدی روبرو شد.

وی سقوط روز به روز بورس ایران را عاملی روانی ارزیابی و تأکید کرد: کارخانه‌ای که کارگرانش همچون روز‌های گذشته به کار و فعالیت مشغول هستند چرا باید به یکباره ارزش سهامش سقوط کند؟!

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: با روانی شدن اقتصاد و بازار سرمایه عده‌ای در مقاطع مختلف، به شدت متضرر خواهند شد، در این حالت چه کسانی در قبال زیان سهامداران مقصرند؟ چه کسانی پاسخ سهامداران متضرر را خواهند داد؟

وی ابراز داشت:‌ در جریان برجام و مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد ایران به شدت روانی شد و مسؤولان وعده‌های مکرر مبنی بر خروج از رکود و جهش اقتصادی به مردم دادند تا مردم گمان کنند مذاکرات اثر مثبت دارد که در نتیجه این وعده‌ها ارزش سهام در بازار بورس ایران به شدت افزایش یافت در حالی که عامل این افزایش، پیشرفت اقتصادی شرکت‌ها نبود بلکه صرفا اثر روانی کاذب در مذاکرات هسته‌ای بود.

این اقتصاد‌دان بیان داشت: عده‌ای از مسؤولان و مقامات دولتی در جریان مذاکرات هسته‌ای مدام مطرح می‌کردند که «مذاکرات ایران با گروه 1+5 اثر مثبت روانی در جامعه دارد» در حالی که اثر روانی به آن معناست که در واقعیت هیچ اتفاقی در مذاکرات نیفتاده و مردم صرفا گمان می‌کنند که اتفاق مثبتی رخ داده است.

وی در ادامه افزود: مردم به گمان اتفاق مثبتی که در مذاکرات رخ داده است، اموال و دارایی‌های خود را راهی بازار سرمایه کردند که در ظاهر به نفع اقتصاد کشور است اما اگر واقع گرایانه به این جریان نگاه شود، متوجه خواهیم شد که در وضعیت کنونی که زمزمه‌ شکست مذاکرات به گوش می‌رسد مردم سریعاً سرمایه‌های خود را از بورس خارج خواهند کرد که ضربه‌ای عظیم بر پیکره اقتصاد ایران وارد خواهد ساخت.

عبد الملکی اظهار داشت: متأسفانه مردم جامعه نسبت به مسؤولان کشور به شدت بی‌اعتماد شده‌اند و نمی‌خواهند پس‌انداز خود را در بازاری با ریسک بالا سرمایه‌ گذاری کنند.

وی خروج سریع سرمایه‌ها از بورس را بسیار خطرناک ارزیابی و خاطرنشان کرد: در مواقعی که کشور نیاز به سرمایه مردم دارد، به یکباره سرمایه‌ها از بورس خارج می‌شوند که در نتیجه کارخانه‌ها متحمل ضررهای هنگفتی خواهند شد و باعث می‌شود تا شاهد نوسانات شدید در بازار سرمایه باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ایجاد جو روانی ناشی از اتفاقات موجود در آمریکا را اشتباهی مهلک در اقتصاد ایران دانست و تأکید کرد: در آمریکا، سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های خارجی را رؤسای جمهور تعیین نمی‌کنند زیرا در آنجا اندیشکده‌ها،گروه‌های متفکر و شوراهای برنامه‌ریزی که در پس پرده وجود دارند تعیین کننده کم و کیف سیاست‌های خارجی آمریکا هستند.

وی ادامه داد: همان گروهی که به اوباما اجازه مذاکره با ایران را صادر کرده است، همان گروه نیز اجازه امضای برجام را به ترامپ خواهد داد.

این اقتصاد‌دان با بیان این که اگر در دوران ریاست جمهوری اوباما توجیهی برای حمله به ایران وجود نداشت در دوران ترامپ نیز اینگونه خواهد بود، ابراز داشت: میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا تفاوت‌های اساسی وجود ندارد و اگر تفاوت‌هایی هم وجود داشته باشد در نهایت، مربوط به مسائل داخلی خود آمریکا است و تعمیم آن به عرصه خارجی نادرست خواهد بود.

وی اداره بورس ایران بر اساس اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و تصریح کرد: بورس ایران قرار نیست بر اساس مسائل روانی، کاهش یا افزایش یابد، چرا که بناست بورس ایران بر اساس اقتصاد اسلامی و مقاومتی اداره شود.

عبدالملکی بیان داشت: از آنجایی که بورس ایران با بورس آمریکا هیچ ارتباطی ندارد و هیچ شرکتی در بورس آمریکا فعالیت نمی‌کند، معنا ندارد که کاهش ارزش بازار بورس در آمریکا بر بورس ایران اثر منفی گذارد. /878/ت302/ج

اکتای بهمنی
ارسال نظرات