۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۶۴۴۴۵
استاد حوزه علمیه:

شرط توحید و یکتا پرستی پذیرش ولایت است

حجت الاسلام علیزاده گفت: امام رضا با توجه به پذیرش ولایت عهدی مامون زمینه را برای رشد شیعه و گسترش علوم علوی فراهم کرده بود که این مساله مامون را بسیار اذیت می کرد و او با اجرای مناظراتی از سوی دانشمندان ادیان مختلف می خواست امام را تحت فشار قرار دهد اما امام با زیرکی جلوی تمام حیله های او ایستاد.
علیزاده

حجت الاسلام صادق علیزاده کارشناس و پژوهشگر مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به ویژگی های اخلاقی امام رضا(ع) گفت: یکی از صفات برجسته امام رضا(ع) همدردی با محرومان بوده است، ایشان هرگز از یاد فقیران غافل نمی شدند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) افزود: مومن واقعی دارای سه خصلت است نخست پوشاندن راز خود دوم مدارا و نرم رفتاری بامردم سوم صبر و شکیبایی در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به محیط علمی حاکم در زمان مامون گفت: امام رضا(ع) مباحثات علمی فراوانی با تمام فرق و ادیان انجام می دادند و جلوی شبهه های زمان خود را با دلایل محکم می گرفتند و چه بسا افراد زیادی در این مناظرات مسلمان شدند.

وی ابراز داشت: امام رضا با توجه به پذیرش ولایت عهدی مامون زمینه را برای رشد شیعه و گسترش علوم علوی فراهم کرده بود که این مساله مامون را بسیار اذیت می کرد و او با اجرای مناظراتی از سوی دانشمندان ادیان مختلف می خواست امام را تحت فشار قرار دهد اما امام با زیرکی جلوی تمام حیله های او ایستاد.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به موضع گیری امام رضا(ع) در موضوع واقفیه تصریح کرد: این موضع گیری امام سبب شد تا شیعیان از آستان ولایت دور نشوند و ارتباط خود را با واقفیان قطع کنند.

وی در ادامه با اشاره به حدیث قدسی سلسله الذهب گفت: این حدیث مانند زنجیر طلایی است که تمامی راویان آن اهل بیت هستند و مستقیما پیامبر مکرم اسلام(ص) از خداوند متعال نقل کرده است.

حجت الاسلام علیزاده افزود: این حدیث اشاره به مبانی توحیدی دارد و همانطور که در حدیث آمده است: کلمه لا اله الا الله حصار امن من است و هر کس وارد این حصار شود از عذاب در امان می ماند.

وی در پایان بیان کرد: ولی امام رضا(ع) در پایان حدیث گفته است: توحید شرط دارد و من شرط توحید هستم که منظور ایشان اصل ولایت است که از شروط توحید است./302/979/ب1

ارسال نظرات