رضایت از مصالح الهی اقتضای ایمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد قبا ملک شهر، در ادامه بحث توکل و تفویض، با بیان اینکه خداوند میتواند همه چیز را از انسان بگیرد و انسان به هیچ پشتوانه و مشورتی نمیتواند اعتماد کامل داشته باشد، گفت: نتیجه اعمال بر اساس علم ما است اما نتیجه بر اساس واقع خواهد بود.
به علت علم ناقصمان نیازمند توکل به خداوند هستیم
وی ادامه داد: علم و آگاهی ما واقع را تغییر نمیدهد، واقع امر ثابتی است، اگر علم ما نسبت به آنچه میخواهیم انجام دهیم اشتباه و یا ناقص باشد خودمان ضرر خواهیم کرد، ما نمیتوانیم در تصمیم گیریهایمان علم کامل حاصل کنیم از این رو نیازمند و محتاج به لطف الهی و توکل و تفویض امور به خداوند هستیم، درک این موضوع تنها با درک ضعف علمی خود ما و نقصانی که در جمع آوری اطلاعاتمان وجود دارد میسر خواهد شد.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: اگر کسی تلاش خود را انجام داد و بعد با توکل پیش رفت اما نتیجه کافی نگرفت باید بداند که خداوند مصلحت ندانسته که آن نتیجه مطلوب به ما داده شود و ما باید در برابر این مصلحت خدا راضی باشیم، این اقتضای ایمان انسان است، اگر پذیرفتیم مؤمن پروردگاریم باید اقتضای این ایمان را هم بپذیریم و رضایت در برابر مصلحت الهی یکی از مقتضیات ایمان است، اگر کوتاهی نکردیم و به خوبی هم تلاش کردیم و توکل کردیم به خداوند اگر نتیجه مطلوب ما حاصل نشد جایی برای نگرانی وجود ندارد و تنها باید راضی باشیم.
عدم رضایت به مقدرات الهی مانند تهمت زدن به خداوند است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی، افزود: رضایت نداشتن از مقدرات الهی مانند این است که ما تهمت خطاکاری و اشتباه کردن به خداوند بزنیم، اگر چنین نظری داشته باشیم یا باید بگوییم خداوند ناعادلانه تقسیم کرده و ظلم کرده است، یا باید بگوییم خدا عالم نیست و نیاز افراد را درک نمیکند، یا نسبت عدم حکمت به خدا بدهیم، در هر صورت باید نگاه ما در صورت عدم رضایت از خداوند مبتنی بر ضعف ایمان نسبت به خداوند و عدالت و علم و حکمت خدا باشد، ایمان داشتن به خدا با اتهام نسبت به خداوند در تضاد است.
وی با بیان روایتی اظهار کرد: کسی که از تقسیم الهی عصبانی است و منزلت پروردگار را کوچک میکند، در روایتی از امام صادق(ع) ذکر شده است اگر در دل انسان جز رضایت نباشد دعای او مستجاب خواهد شد. عمل انسان با پاداش آن عمل رابطه دارد، اینکه کسی در دلش جز رضایت خداوند نباشد دعایش مستجاب میشود به این معنا است که خداوند هم از او راضی است و کسی که مرضی خداوند باشد مستجاب الدعوه خواهد بود.
رضایت از مصلحت خداوند کمال انسان است
امام جمعه موقت اصفهان، انسان راضی از خداوند را انسان کامل دانست و تصریح کرد: وقتی ما به کمال برسیم خداوند از ما راضی خواهد بود، نداشتن اعتماد به خداوند نقص ما است اما اعتماد به خدا کمال ما است و انسان کامل محبوب خداوند خواهد بود، کمال محبوب بالذات است یعنی محبوبیت انسان در صورت داشتن این صفت و به علت این صفت خواهد بود و در حقیقت خداوند به این کمال ما علاقه دارد و این علاقه موجب میشود الطاف الهی شامل ما شود، باید سنتهای الهی را بدانیم تا بتوانیم به خداوند نزدیکتر شویم.
آیت الله مهدوی با اشاره به عدم تصمیم گیری اهل بیت(ع) خلاف مقدرات الهی به علت علمی که دارند، عنوان کرد: باید در برابر مقدرات الهی تسلیم و راضی باشیم و قلبا باشد این رضایت، این کمال انسان است و وظیفه ما و هدف ما در آفرینش رسیدن به کمال است./202/1304/ب1