۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۶۳۷۵۴
توکلی:

نظارت، امر و نهی آزادانه مسؤولان از سوی مردم سبب رفع فساد می شود

نماینده سابق مجلس گفت: ادا نشدن حقوق مردم نوعی فساد است، اگر مردم آزادانه و بدون ترس بر کارکرد مسؤولان نظارت داشته و امر و نهی کنند فساد برطرف می‌شود.
احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد توکلی نماینده سابق مجلس امروز در همایش «اقتصاد سیاه برای بررسی حقوقی مبارزه با مفاسد اقتصادی و اشرافی گری» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ادا نشدن حقوق سیاسی مردم نوعی فساد است که در قانون اساسی جرم محسوب می‌شود به عنوان مثال تقلب در انتخابات فساد سیاسی است.

وی با بیان اینکه در کشور ما کل سیستم فاسد نشده بلکه بخشی فاسد و بخشی سالم است، عنوان کرد: امروز بخش سالم دنبال مبارزه با بخش ناسالم است.

 نماینده سابق مجلس افزود: فساد سیستمی زمانی پیدا می‌شود که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد درجاتی از آلودگی پیدا می‌کنند طوری که مردم مجبورند از طرق دیگری حقوق خود را استیفا کنند.

توکلی با بیان اینکه روش دیگر فساد از طریق قانون است، اظهار داشت: گاهی فاسدها در مجاری تصمیم‌گیری قرار گرفته و با اعمال نظر قانون را به سود خود می‌نویسند و این بسیار خطرناک است.

وی افزود: یقه سفیدها آدم‌های به ظاهر محترمی هستند که با شناخت قانون و سیستم دم به تله نداده و با پنبه سر می‌برند، به عنوان مثال مدیر عامل بانک تخلف کرده هزاران میلیارد تومان جابجا می‌شود در حالیکه برای این خیانت در قانون جرم‌انگاری نشده است و صرفا تنبیه انظباطی شده و 5 سال از مدیرعاملی محروم می‌شود.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دولتی بودن بر مشکل اقتصادی موثر است، ابراز کرد: ساختار دولتی اقتصاد افراد را به سوی فساد سوق داده طوری که فاسدها قدرتمند شده و اجازه اصلاح ساختار فاسد را نمی‌دهند.

توکلی با اشاره به اینکه برای اصلاح ساختار قانون و سیاست‌های اقتصادی مردم باید حمایت کنند، بیان داشت: اگر قرار باشد که سیف یا نعمت‌زاده سهامدار و قانون‌گذار باشد به طور قطع منافع شخصی خود را ترجیح خواهند داد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های فساد تجارت از طریق دستگاه نظامی است، ابراز کرد: تجارت از موضع قدرت برای دستگاه‌هایی که مسئول این کار نیستند ایجاد فساد می‌کند.

نماینده سابق مجلس برای جلوگیری از فساد نیاز به شفافیت و آزادی است، عنوان کرد: در سیستم غیرشفاف و فقدان رسانه‌های آزاد فساد حتما رشد می‌کند، در حالیکه باید مردم به عنوان ناظر حکومت را امر و به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با بیان اینکه رسانه آزاد و نظارت مردمی بسیار مهم است، گفت: مقامات سیاسی و علمی نسبت به مردم عادی بیشتر نیاز به امر و نهی دارند البته باید شئونات افراد رعایت شود، اگر مردم آزادانه و بدون ترس بر اعمال و رفتار مسؤولان نظارت داشته باشند فساد درست می‌شود./807/202/ب3

ارسال نظرات