ظاهر ملک الموت مبیّن باطن انسان است/ بوته امتحانات الهی، انسان را از وضعیت درونش خبردار می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل شامگاه گذشته در حسینیه جواد الائمه واقع در چهار راه شکرشکن گفت: با ملاقات ملک الموت راه توبه بسته می شود.
وی در ادامه مبحث شبهای گذشته که راجع به خطرات نفس اماره بود، افزود: یکی از بزرگترین خطرات نفس اماره وضعیت نامشخص این دشمن درونی است، یعنی با اینکه می دانیم چنین دشمنی درون جان ما است ولی از کمیت و کیفیت آن خبر نداریم و به همین سبب طرز برخورد با آن را نمی دانیم.
آیت الله توکل نفس اماره را به بیماریهای ناشناخته تشبیه کرد و ادامه داد: در میان بیماریها دو بیماری خطرناک هست که عملکردشان دردی به دنبال ندارد، یکی سرطان است و دیگری جذام است، فرد مبتلا به سرطان تا زمانیکه به دکتر مراجعه نکند و آزمایشاتی را انجام ندهد یا عضوی از اعضای بدنش از کار نیفتد از اینکه به سرطان مبتلا شده است، خبر ندارد و فرد جذامی نیز با وجود اینکه تکه تکه گوشت بدنش می ریزد دردی را احساس نمی کند، این حکمت الهی استکه ما از در هنگام ابتلای به بیماریها احساس درد می کنیم و به دنبال درمان آن می رویم.
نماینده مردم مازنداران در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: انسان در دو حالت از وضعیت نفس اماره اش باخبر می شود که در یک حالت برای درمان آن راهی است و در یک حالت راهی برای درمان آن وجود ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم توضیح داد: لحظه سکرات موت زمانی استکه انسان با دیدن چهره ملک الموت از وضعیت نفس اماره اش با خبر می شود ولی کاری از دستش برنمی آید، با اینکه حضرت عزرائیل از ملائکه هستند و باطن همه ملائکه از نور تشکیل شده است ولی خداوند اراده کرده استکه ظاهر ملک الموت آیینه باطن فردی باشد که در لحظه مرگ با او روبرو می شود.
وی با بیان اینکه با نگاه به ملک الموت از درون جانمان مطلع می شویم، تشریح کرد: اگر مأنوس با گناه باشیم درون جان ما متعفن و زشت است به همین سبب ملک الموت را متعفن و ظلمانی ملاقات می کنیم و اگر مأنوس با ثواب باشیم درون جان ما معطر و زیبا است به همین سبب ملک الموت را معطر و نورانی ملاقات می کنیم.
آیت الله توکل ادامه داد: جایگاه انسان در آخرت، جایی استکه افراد آنجا به وضعیت انسان شباهت دارند، انسانهای نورانی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و منزل افراد ظلمانی نیز در کنار یکدیگر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات متعددی از قرآن اذعان کرد: با دیدن چهره ملک الموت باب توبه بسته می شود، همچنین بازگشت به دنیا برای تغییر دادن اعمال از طالح به صالح ممکن نیست و عذر کسی برای عملکرد اشتباه در دنیا پذیرفته نمی شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیات هشتم تا دهم سوره ملک که می فرماید تَکَادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ کُلَّمَا أُلْقِیَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَیْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلا فِی ضَلالٍ کَبِیرٍ وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» ابراز کرد: ملاقات جهنمیان با دربانان جهنم گفت و گویی بسیار مفصل به دنبال دارد.
وی ادامه داد: دربانان جهنم خطاب به ملائکه می گویند آیا انذار دهنده ای به سوی شما نیامد، جهنمیان پاسخ می دهند آری انذار دهنده ای آمد ولی ما آنها را تکذیب کردیم و علاوه بر اینکه آنها به تمسخر گرفتیم، خودمان را حق و آنها را باطل می پنداشتیم، تعقل نکردیم و به سخنان آنها گوش نکردیم و به جهنم مبتلا شدیم.
آیت الله توکل معجزه پیامبران را به خاطر اتمام حجت بر مردم دانست و خاطرنشان کرد: فردی از یکی از شهرهای عربستان برای به قتل رساندن پیامبر(ص) عازم مکه شد، در راه برای برطرف کردن گرسنگی اش سوسماری را گرفت و در آستینش انداخت، بعد از جستجوی فراوان با خودِ پیامبر(ص) روبرو شد و به ایشان عرضه داشت شما پیامبر(ص) هستید، پیامبر(ص) فرمودند آری، عرض کرد، دلیل شما برای اثبات پیامبری چیست، پیامبر(ص) فرمودند می خواهی به تو بگویم از کجا آمده ای و در راه چه کارهایی انجام داده ای، آن فرد گفت، آری بگو.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه داستان افزود: پیامبر(ص) ریز کارهایی که آن فرد در راه انجام داده بود را برای او بازگو کردند سپس فرمودند در آستین خود سوسماری داری اگر او بگوید من رسول خداوند هستم می پذیری، آن فرد با کمال تعجب عرض کرد، آری می پذریم، سپس آستینش را باز کرد و سوسمار بر زمین افتاد و آن سوسمار به عربی فصیح گفت«اشهد ان لال اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله»، فرد قاتل با دیدن این صحنه مسلمان شد.
استاد اخلاق حوزه علمیه به بحث خود بازگشت و ابراز کرد: جایگاه دومی که انسان از وضعیت نفسش با خبر می شود در بوته امتحانات الهی است، به نظر بنده امتحانات الهی از الطاف جلیه خداوند است.
وی با بیان یک مثال توضیح داد: مدارس و دانشگاه ها برای محک زدن دانش آموزان و دانشجویان در وسط سال تحصیلی یک امتحان میانترم از آنها می گیرند، این امتحانات میانترم برای خودِ دانش آموزان و دانش جویان نقش تعیین کننده دارد و آنها را نیز از وضعیت خودشان با خبر می کند، امتحانات الهی نیز همین گونه است.
آیت الله توکل با اشاره به آیه دوم سوره مبارکه عنکبوت که می فرماید«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُونَ» اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرمایند، در جذر و مدها درون افراد بیرون می آید، یعنی امتحانات الهی مشخص می کند فرد اسیر دنیا است یا بنده آزاد است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان پیروز شدن در امتحانات الهی را شرط ایمان دانست و گفت: مؤمنی حرمتش از کعبه بالاتر است و روایت می فرماید اگر کسی به او اهانت کند با خداوند اعلان جنگ کرده استکه علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات و مراعات تقوای الهی در همه زمینه ها، از امتحانات الهی نیز سربلند بیرون بیاید./867/202/ب2