معیار سنجش اعمال، نیت عامل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی، عضو حقوقدانان شورای نگهبان شامگاه امروز در نشست تفسیری نهجالبلاغه که در مجتمع شهدای هفتم تیر برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن و کلمات امیرمؤمنان(ع)، گفت: خداوند متعال میفرماید: ما شما را برای امتحان آفریدهایم؛ ولی امتحان ما کیفی است نه کمی.
وی با اشاره به آیات سوره ملک، خاطرنشان کرد: این سوره بر بیشتر بودن اعمال تأکید میکند؛ ولی منظور از این بیشتر بودن اعمال، بهترین و درستتر عمل کردن است، امام علی(ع) نیز میفرمایند: نشانه برتر بودن اعمال این است فرد بنگرد آیا این کار به سبب ترس از خدا و با نیت پاک و صادقانه صورت گرفته یا خیر!
استاد دانشکده علوم و حقوق سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: بنابراین درستی و بهتر بودن عمل به این نیست که بیشتر انجام گرفته یا خیر، بلکه باید دید به چه میزان بر اساس مشیت الهی و خالص بوده است.
اسماعیلی معیار سنجش اعمال و ارزشگذاری آن در پیشگاه الهی را روحیه، انگیزه و نیت عامل دانست و افزود: اعمال به خودی خود دارای ارزش نیستند، بلکه نیت، ارزش آنها را تعیین میکند.
وی ادامه داد: خداوند متعال تنها از متقین اعمال صالح را پذیرفته و بر کمیت آن توجه ندارد؛ چرا که وقتی عملی در نزد حق تعالی پذیرفته میشود، به کمی یا زیادی آن بستگی ندارد، بلکه در این امر مهم پاک بودن نیت است.
عضو حقوقدانان شورای نگهبان یادآور شد: البته برخی خیال میکنند به هر میزان اعمالشان بیشتر باشد، هر چند با ریا و خودنمایی همراه شود، بیشتر مورد رضای الهی قرار میگیرد. در حالی که خداوند چنین عملی را نمیپذیرد. فردی که نگاهش الهی نباشد، عملش نیز پذیرفته نمیشود.
وی افزود: امیرمؤمنان میفرمایند: اگر میخواهید جزو مؤمنان دارای رتبه ایمانی بالا باشید، لازم نیست کار بیشتری انجام دهید، بلکه نیت خود را پاک کنید. خوب انجام دادن کار ملاک بوده و رتبه فرد را بالا میبرد. رتبه ایمانی هر فردی بر اساس کیفیت اعمالش مشخص میشود، نه کمیت آن.
اسماعیلی براساس روایات، راه تشخیص افضل اعمال را اینگونه عنوان کرد: روایت میفرماید: اگر میخواهید بدانید اعمالتان دارای فضیلت است یا خیر، ببینید آیا مخالف نفستان است یا خیر، اگر نفستان از عملی خوشش نیامد، ولی برای رضای خدا آن را انجام دادید، دارای ارزش است. چون انجام عملی که بر خلاف نفس باشد، در حقیقت جهاد با نفس و جهاد اکبر است./993/201/ب2