۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۶۱۰۶۳
حجت الاسلام رنجبر:

بخشندگی مهم ترین صفت انسان است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: قرآن در همه آیات انسان دعوت به بخشندگی می کند، چرا که این بالاترین صفتی است که انسان می تواند داشته باشد.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد رضا رنجبر شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: قرآن تار الهی است و بلاها تورهای الهی هستند.

وی در ابتدا بلاها و مصیبتها را نشانه محبت و علاقه خداوند به انسان دانست و افزود: هیچ گاه شکارچی به شکار گرگ و شغال نمی رود بلکه به شکار آهو و گوزن می رود چرا که آهو و گوزن خواستنی هستند، انسانی که در دام بلای الهی گرفتار می شود به خاطر این است که خداوند او را دوست می دارد.

حجت الاسلام رنجبر به دومین دلیل گرفتاری در مصائب اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی یک انسان قصد استفاده از یک قالی کثیف را دارد، چندین بار برای تمیز کردن آن خیلی محکم با چوب به آن می زند، اگر خداوند انسان را گرفتار بلا می کند به خاطر پاک کردن گناهان و آلودگی های او است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: بلا انسان را خاضع می کند و سختیها و قساوتها را از دل انسان پاک می کند، این بلاها تورهای خداوند است که به واسطه آنها انسان در تور خداوند گرفتار می شود و الهی می شود.

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا با بیان اینکه قرآن تار خداوند است، اظهار کرد: در آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ...»، انسانی که به تار عظیم الهی یعنی قرآن چنگ بزند، عاقبت بخیر می شود و این تار از سه رشته تشکیل شده است.

وی صافی و صداقت را نخستین رشته از تار الهی یعنی قرآن دانست و اذعان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، کمک خداوند زمانی به انسان رسید که در انسان صافی و صداقت مشاهده کرد، یعنی راه بهره مندی از نصرت الهی صاف حرکت کردن و صداقت داشتن در زندگی است و اگر نصرت الهی نباشد، یاری همه عالم به درد انسان نمی خورد.

حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه عقب ماندن در زندگی نخستین نصرت الهی است، تشریح کرد: انسانی که صافی و صداقت پیشه می کند، در زندگی اش عقب می افتد ولی این عقب ماندگی مقدمه پرش به سوی خداوند است، تیر انداز زمانی که می خواهد تیری را پرتاب کند، زه کمان را به عقب می کشاند، هر چه زه بیشتر کشیده شود، تیر مسیر بیشتری را می پیماید.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراب شدن را مقدمه آباد شدن دانست و ادامه داد: آیات متعدد قرآن عاقبت کار را از آنِ متقین دانسته است و نفرموده ابتدای کار با متقین است، زمینی که برای کشت آماده می شود در ابتدا باید شخم زنی را تحمل کند.

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا افزود: انسانی که صاف باشد سبب صاف شدن دیگران می شود، ابا عبد الله الحسین(ع) یک انسان صاف و زلال هستند که همراهی دیگران با ایشان منجر به صاف و زلال شدن آنها می شود.

وی گل بودن را دومین رشته از تار الهی دانست و اظهار کرد: گُل مظهر بخشندگی است، چرا که برای هر کسی به شکل خاصی قابل استفاده است، برخی گلاب آن را می گیرند، برخی از نگاه کردن به آن لذت می برند و برخی از بوی خوش آن استفاده می کنند، انسان باید در زندگی با دیگران همچون گل باشد.

حجت الاسلام رنجبر ادامه داد: بیشترین بهره گل به نزدیکان او می رسد و نزدیک ترین افراد به انسان پدر و مادر هستند، انسان برای روشن شدن چراغ راهش باید در جلوی پدر و مادرش زانو بزند و اگر آنها از دستش راضی نباشند هر چه دست و پا بزند فایده ای ندارد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در پایان با توجه به آیه «قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ» افزود: انسانی که بخشنده است طبق آیات قرآن و روایات معصومین(ع) همیشه متنعم است، انسانی که برای دیگران آبرویش را خرج می کند همیشه از بقیه آبرومند تر است، همه آیات قرآن انسان را به گل بودن تشویق می کند./202/867/ب1

ارسال نظرات