نشست قرآنی با محوریت تفسیر سوره فلق در مدرسه تخصصی خواهران گراش برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، نشست قرآنی با موضوع تدبر در سوره فلق با سخنرانی استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش در این مدرسه علمیه برگزار شد.
رقیه حامل استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش در این نشست گفت: در سیر هدایتی سوره فلق خداوند راه مقابله با شر مخلوقات را در قالب آشکار ساختن سیره عملی رسولش بیان میکند؛ یعنی از پیامبرش (ص) میخواهد که بیان کند من پناه میبرم به پروردگار سپیده دم؛ همان پروردگاری که تاریکی شب را میشکافد و روشنایی صبح را پدید میآورد و خداوند است تاریکی شر را بشکافد و روشنایی خیر را در دل آن پدید آورد.
وی افزود: وقتی پیامبر (ص) به پروردگار پناه میبرد تکلیف دیگران روشن است وضرورت پناه بردن آنان به خدا جای شک و تردید نیست وقتی انسان پناه میبرد، در پیش رویش پناهدهندهای قدرتمند و در پشت سرش، شری وجود دارد آنچه از شر آن به دامان پروردگار سپیدهدم پناه میبرم شر همه پدیدههایی است که خود او آفریده است.
حامل گفت: شر من در ارتباط با مخلوقات و وقایع عالم را تنها آفریدگار من و همه مخلوقات دیگر جهان را میشناسد؛ زیرا او میداند چه چیز مرا در مسیر سعادت استوارتر میکند و چه چیز من را از حرکت در این مسیر بازمیدارد؛ این ویژگی رب سپیده دم در دفع این شر است ویژگی منحصر به فردی که هیچ گزینه دیگری برای آن وجود ندارد.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش افزود: پس پناهنده به این رب از همه شرورات در امان است؛ هر آنچه به او میرسد، خیر است هر چند به ظاهر مطلوب و دلچسب نباشد درس سوره فلق پناهبردن از خطر مخلوقات نیست؛ بلکه پناهبردن از شر مخلوقات به خدا درس بزرگ سوره فلق در قالب بیان سیره عملی رسول اکرم (ص) است.
وی بیان کرد: گام مهمی از گامهای هدایتی سوره در فضای نیاز به پناهگاه ارتقاء نگاه مخاطبان از خطرگریزی به شرگریزی است شاید آنچه اقتضای نیاز به پناهگاه در انسان تشدید میکند همان حس دوری از آسیبها و خطرها باشد اما مخاطب سوره باید بداند او نیاز به پناه از شرها دارد.
حامل گفت: خدای متعال اسباب فراوانی برای امان بخشیدن به انسان تدارک دیده است گاهی وجود همین اسباب و واسطهها مانند حجابی بر یک واقعیت ما را از ناتوانی خود در محافظت از سعادت خویشتن غافل میسازد و خود را از خدا بینیاز میبینیم اسباب در اختیار ما که آن نیز موهبت خدا است خطرات آشکار را به اذن خدا دفع میکند.
وی بیان کرد: با توجه به شر برخی پدیدهها میتوان فهمید که برای حفظ خویش از شر مخلوقات چقدر عاجز و ناتوانیم کافی است به شر تاریکی، شر دمندگان در گره مشکلات و انحرافات و شر حسود توجه کنیم و فرصت مناسبی است تا ناتوانی خویش را در یابیم و به دنبال پناهگاه حقیقی باشیم حکمت این سوره در توجه دادن به این سه شر خاص است.