۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۶۱۰۴۷
حدادعادل خبر داد؛

آمادگی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای آموزش ویراستاری به اصحاب رسانه

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه زبان فارسی قوام بخش هویت ملی ما است، گفت: هم خط و هم زبان فارسی هر دو مهم و مایه نظم در کار رسانه است، به همین دلیل فرهنگستان هم با گروه زبان و رسانه های خود حاضر است برای اصحاب رسانه کلاس های ویراستاری برگزار کند.
حدادعادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شامگاه جمعه در سالن نشست های مصلی تهران برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل در این مراسم با اشاره به اهدای جایزه ویژه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رسانه هایی که به فارسی اصیل احترام می گذارند، اظهار داشت: ما تأکید بر این داریم که موضوع زبان فارسی باید فراتر از مسائل سیاسی روز و جناح بندی ها مطرح شود و از همین رو باید بگوییم زبان فارسی به عنوان یکی از دو رکن اصلی ملیت ما سرمایه بزرگ ما و قوام بخش هویت ملی ما است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: زبان ظرفی است که اندیشه نیاکان ما در آن جای گرفته و ارتباط ما را با سایر فارسی زبان ها دنیا برقرار می کند و همچنین اندیشه و عواطف کسانی را که از قرن های گذشته برای ما به یادگار مانده است را به نسل های جدید منتقل می کند.

وی با اشاره به قدمت زبان فارسی ابراز داشت: فارسی اصیل سابقه هزار و 200 ساله و با قواعدی جا افتاده دارد و به همین خاطر کتابی مثل شاهنامه فردوسی امروز کاملا بین ایرانی ها رواج دارد که خود نشان دهنده بزرگی و اصالت ملت ایران است و به همین دلیل پاسداری از آن وطیفه فرد فرد ما و همچنین دولت است؛ در زبان فارسی بخش علمی از آن برعهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی است درحالی که همه مباحث علمی نیست بلکه مسائل اجتماعی و از جمله رفتار رسانه ها نیز در آن تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه همه رسانه ها ابزار کارشان زبان و کلام است، عنوان داشت: به همین دلیل رسانه ها و دستگاه های خبررسان باید بیشترین حساسیت را داشته باشند و بنده به صراحت می گویم اگر رسانه ها در این موضوع سهل نگاری کنند از فرهنگستان زبان هم کاری ساخته نیست، چون ما قدرت اجرایی نداریم و تنها کار علمی می کنیم و نمی توانیم در احوال همه کسانی که با زبان سروکار دارند دخالت کنیم.

حدادعادل تأکید دارد: ما انتظار داریم نویسندگان و اصحاب رسانه در نوشتن واژگان فارسی صحیح اهتمام داشته باشند و لغات بیگانه را به راحتی وارد نکنند که در این راه ما نیز می توانیم به کمک آنها بیاییم و در این مرکز لغات جدیدی جایگزین واژگان بیگانه پیدا می کنیم؛ در اهمیت زبان خط هم همین وضع را دارد که باید در آن دقت کافی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما اصرار داریم زبان فارسی استفاده شود و باید رسانه ها نیز همکاری کنند و به همین دلیل ما همگام با نمایشگاه مطبوعات جایزه ای برای کسانی که از زبان و ادب فارسی پاسداری می کنند و به این امر ملی توجه دارند در نظر می گیریم و به برترین هر گروه خبری و اطلاع رسانی اهدا می کنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه اگر بی مسؤولیتی و آشفتگی در زبان فارسی به وجود بیاید هم مسؤولیت خبری و هم رسانه ای لوث می شود، عنوان کرد: هم خط و هم زبان فارسی هر دو مهم است و اگر هرکسی باهر شیوه ای حرفی بزند و با هر شیوه ای بنویسد نظم به هم ریخته می شود به همین دلیل حداقل یک انضباطی از نظر خط و زبان فارسی لازم است و فرهنگستان هم با گروه زبان و رسانه ها خود حاضر است کلاس های ویراستاری برای اصحاب رسانه برگزار کند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات